SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Afbouwprotocol mbt de winterslaap  (gelezen 26825 keer)
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Gepost op: 20 Oktober 2009, 10:46:46 »

Ik vond dit oorspronkelijk Duitse protocol op een ander forum. Ben zo vrij geweest het even te vertalen.

Ik beweer niet dat dit "dé" manier of zelfs "de beste manier" is... het is slechts "een manier" om naar de winterslaap toe te werken. De bron is helaas niet bekend.





Voorbereiding winterslaap voor jonge dieren in het binnenterrarium
De voorbereidingsfase zelf  duurt 4 weken..

De verlichting (indien het terrarium niet bij het raam staat) en ook de basking-plek verlichting (warmtelamp) worden in oktober/november om de 2-4 dagen in stappen van 30 minuten teruggebracht van 12 naar 10 naar 8 uur per dag. Hierdoor wordt de algemene omgevingstemperatuur reeds afgebouwd.



1:
In de eerste week laat men de warmtelamp nog slechts 4 uur per dag branden. Op die plek mag de temperatuur nog 30 graden zijn. De algemene verlichting (middels TL bijvoorbeeld) zal nog minstens 8 uur per dag branden, zodat de dieren nog onderscheid kunnen maken tussen dag en nacht. De nachttemperatuur dient onder de 13 graden te komen. Overdag moet de bodemtemperatuur in het verblijf rond de 20 graden zijn.


2.
In de 2e week wordt het voedselverstrekken afgebouwd. Aangezien de temperatuur ook al is teruggebracht, kan het lichaam zich verder aanpassen aan de veranderende omstandigheden.
Ideaal is wanneer de nachttemperatuur onder de 10 graden kan worden gebracht. Hiervoor zal het verblijf naar een koudere ruimte (kelder) verplaatst dienen te worden, of de dieren moeten worden overgebracht naar een tijdelijk verblijfplaats. De dieren moeten minimaal 12 uur aan deze koudere temperatuur worden blootgesteld. De volgende morgen kunnen de dieren weer teruggeplaatst worden in het terrarium om op te warmen. (let wel:  de warmtelamp brand dus nog slechts 4 uur).
Deze overgang naar winterslaap is ook een hormonale ontwikkeling bij het dier. Dieren in de vrije natuur of een buitenverblijf worden hier op natuurlijke wijze aan blootgesteld.

3.
In de 3e week wordt gestopt met het verstrekken van voedsel en gelijktijdig word de temperatuur verder afgebouwd. Daglicht brand nog slechts 4 uur per dag; warmtelamp slechts 2 uur. Ook is het van belang de nachttemperatuur onder de 10 graden te houden.

4.
In de 4e week volgt een periode van 2 maal daags 15 minuten badderen in lauwwarm water.
Dit doet men 4 dagen lang. Het doel hiervan is om de dieren de laatste aanwezige voedselresten te laten uitscheiden. Badderen stimuleert het onlasten. De dieren dienen namelijk met een (nagenoeg) leeg darmstelsel in winterslaap te gaan. Ook krijgen de dieren hiermee de gelegenheid om hun vochthuishouding te reguleren. Dieren na het baden goed afdrogen!
Ook in deze week moeten de dieren ’s nachts onder de 10 graden gehouden worden bij overdag 4 uur licht + 2 uur warmtelamp aanbod.
Aan het eind van deze week, bij vaststelling van het ontbreken van ontlasting, kan het dier na het bad en enige uren koeling in de overwinteringsbox in de koelkast. Vooraf het dier wegen om gewichtsverlies te kunnen monitoren bij de regelmatige weegmomenten.
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #1 Gepost op: 20 Oktober 2009, 13:11:25 »

Mooi Kenneth, er bestaan veel twijvels en angsten of ze het wel goed doen bij mensen die hun schildpadden in winterslaap met name voor het eerst moeten doen,
dus erg leuk dat je je zo verdiept heb in winterslaap en dat deeld met de rest op een heldere manier, complimenten cool zeg cool zeg
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #2 Gepost op: 20 Oktober 2009, 13:42:59 »

Bedankt Hans, dat vind ik sympathiek van je.

Net als die "beginnende" liefhebbers die tegen hun 1e winterslaap aanhikken, vind ik dit ook best een spannende periode voor mijn dieren.
In het verleden (lees: 10 - 15 jaar terug) heb ik ook Grieken gehad die ik liet overwinteren in de koelkast.
Gebruik van internet was -bij mij althans- nog niet aan de orde, waardoor de kennis die ik had nogal beperkt was. Ondanks het feit dat ik naar eer en geweten de dieren zo goed mogelijk verzorgde, was de manier van toewerken naar de winterslaap niet bepaald volgens de huidige adviezen / maatstaven.
Maar goed, dat was toen.. de (mijn) kennis was beperkt.

Gelukkig is er tegenwoordig véél meer info verkrijgbaar en zijn er ontelbare bronnen waaruit geput kan worden.
Mijn insteek? Zoveel mogelijk over het onderwerp in kwestie lezen en daaruit een gemiddelde nemen wat je als richtlijn kan aanhouden.

Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van de manier zoals hierboven beschreven. In mijn optiek is het een mooie geleidelijke overgang van een warm terrarium naar een koude koelkast. Ík ga het in ieder geval op deze manier proberen. Voor de rest moet iedereen het uiteraard op de manier doen, waarbij hij / zij zich het prettigst voelt; waarbij het welzijn van de schildpad natuurlijk de boventoon voert.
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 20 Oktober 2009, 19:37:28 »

Mooi stukje Kenneth  knipoog
Het baden zou ik achterwege laten of slechts 1 a 2 x doen....in literatuur word vaak geschreven de dieren voor de overwintering met behulp van warm water hun darmen volledig te laten legen. Maar de meeste liefhebbers zijn het hedentendage over eens dat dit helemaal niet nodig is; eerder nog is men van mening dat enkele bekende problemen (zoals voedselweigering na de winterrust en eventueel als gevolg daarvan verzwakking) het gevolg zouden kunnen zijn van een beschadigde darmflora als gevolg van de intensieve ontlasting tijdens en na die warme baden. Bovendien wordt door zo'n bad de gereduceerde stofwisseling juist weer geactiveerd en het hart-bloedsomloopsysteem zwaar belast...
(bron: Griekse landschildpad Holger Vetter)
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #4 Gepost op: 20 Oktober 2009, 20:18:08 »

Mooi stukje Kenneth  knipoog
Het baden zou ik achterwege laten of slechts 1 a 2 x doen....in literatuur word vaak geschreven de dieren voor de overwintering met behulp van warm water hun darmen volledig te laten legen. Maar de meeste liefhebbers zijn het hedentendage over eens dat dit helemaal niet nodig is; eerder nog is men van mening dat enkele bekende problemen (zoals voedselweigering na de winterrust en eventueel als gevolg daarvan verzwakking) het gevolg zouden kunnen zijn van een beschadigde darmflora als gevolg van de intensieve ontlasting tijdens en na die warme baden. Bovendien wordt door zo'n bad de gereduceerde stofwisseling juist weer geactiveerd en het hart-bloedsomloopsysteem zwaar belast...
(bron: Griekse landschildpad Holger Vetter)

Bedankt Kurt,

Nogmaals.. ik heb het slechts vertaald in het Nederlands, het is zeker niet "eigen ervaring". Slechts een vermelding van een protocol van een kennelijk Duitstalige site.  knipoog

Goeie argumenten mbt het badderen..
Intensief badderen lijkt me bij nader inzien ook niet noodzakelijk, aangezien de dieren in de de week voorafgaand aan het "geadviseerde badderen" al niets meer te eten krijgen. De darmen krijgen in die week dus ook al de gelegenheid om zich te legen, zonder dat er vers voer wordt aangevuld... Good point  mmm...leuk

mbt je bronvermelding; ik hèb dat boek  afvragend... Moet het kennelijk wat zorgvuldiger lezen  schaterlach
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 21 Oktober 2009, 16:32:43 »


mbt je bronvermelding; ik hèb dat boek  afvragend... Moet het kennelijk wat zorgvuldiger lezen  schaterlach
Er zijn 8 pagina's gewijd aan de winterslaap, de boeken uit de "schildpaddenbibliotheek" zijn erg waardevol omdat ze een bundeling zijn van praktische ervaringen van diverse houders/kwekers vind ik.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #6 Gepost op: 21 Oktober 2009, 20:05:04 »

Had vorig jaar al een Nederlandse versie;

klik hier


Alleen is deze niet vertaalt maar opgesteld uit ervaring en luisteren naar andere liefhebbers. knipoog


Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #7 Gepost op: 22 Oktober 2009, 06:03:38 »

Had vorig jaar al een Nederlandse versie;

klik hier


Alleen is deze niet vertaalt maar opgesteld uit ervaring en luisteren naar andere liefhebbers. knipoog




Ik bespeur dat je je aangevallen voelt door mijn vertaling, gezien het feit dat jij vorig jaar al een Nederlandse versie hebt geplaatst, die níet is vertaald van een bestaand Duits protocol? Dat kan uiteraard... vanwege het feit dat ik jouw linkje niet ken heb ik die natuurlijk over het hoofd gezien.

Met alle respect Theo, maar dan zal de "Duitse Bron" zijn protocol waarschijnlijk 1 op 1 van jouw (?) versie hebben overgenomen ?
Want de indeling is exact hetzelfde; beschrijft eveneens 4 weken... Per week wordt exáct dezelfde procedure beschreven, met exact dezelfde temperatuurwaarden, advies om voeding te minderen, advies om de bak in een koele ruimte te plaatsen in week 2.. advies om de dieren in wk 2 minimaal 12 uur aan de nachttemp van 10 graden bloot te stellen... advies mbt badderen van plusminus 15 minuten ( waarom geen 20 minuten dan?), herhaling na 4 dagen (ik had het geïnterpreteerd als 4 dagen lang ipv om de 4 dagen).

Ik wil de Duitse tekst ook wel even terugzoeken en hier plaatsen, gevolgd door de versie "uit eigen ervaring en van andere liefhebbers". Je zult versteld staan van de overeenkomstigheden tussen de 2 teksten. Sterker nog.. ze zijn hetzelfde. Het enige dat verschilt is de taal  knipoog



Ik wil niemand beschuldigen van plagiaat, maar Theo.. ik denk dat we eerlijk kunnen concluderen dat de door jou aangevoerde tekst en die Duitse bron gewoon exacte kopiën van elkaar zijn. Wie wie gekopieerd heeft lijkt me niet aan de orde.

Feit blijft dat het een mooie richtlijn is.
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #8 Gepost op: 22 Oktober 2009, 06:38:13 »

Dat twee teksten over een onderwerp op elkaar lijken krijg je direkt als het gaat over een onderwerp waar weinig verschillen in mogelijk zijn, de basis van mijn tekst komt overigens uit GB, dat maakt al drie teksten die op elkaar lijken en kijk dan wat er in het Nederlands er al reeds over geschreven is en je hebt de de vierde versie al.

Allen moet je voor de Nederlandse versie heel wat site's en fora afspeuren.

Mogelijk dat hij ook in het Frans ergens rondzwerft maar Franse site's bezoek ik niet, mijn Frans is niet zo denderend.
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #9 Gepost op: 22 Oktober 2009, 08:44:40 »

 schaterlach

Laten we dan maar concluderen dat genoemd protocol (in welke taal dan ook) erg waardevol is en een zeer geschikte manier om de dieren op de winterslaap voor te bereiden.  cool zeg
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Trudi
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 447


« Antwoord #10 Gepost op: 22 Oktober 2009, 13:06:26 »

Handig protocol, fijn ook dat het vertaald is!  cool zeg

En wat betreft twee protocols (ik wist echt niet dat er ook nog ergens een tweede zou zijn, ben hier nog niet zo lang): ik denk dat het zinnig is de info uit beide te lezen en dan te gebruiken wat bij ieders situatie het beste past?
De schildpadjes moeten geleidelijk aan voorbereid worden op hun winterslaap, dat is helder, maar er zullen in dit geval toch ook wel meer wegen naar Rome leiden?  knipoog
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #11 Gepost op: 22 Oktober 2009, 14:43:30 »

True...

Genoeg wegen naar Rome... en genoeg goede wegen ook mijns insziens.
Zolang Rome maar 4-5 graden is  Knipoog hahaha
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Kuzzbunch
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 133



« Antwoord #12 Gepost op: 10 Januari 2010, 15:37:00 »

"van 12 naar 10 naar 8 uur per dag. "
Na die '12' te lezen begon ik even te denken..Hoeveel uur krijgen jullie schildpadden licht per dag?
De mijne krijgen namelijk maar 8 uur warmte en 4,5 uur UV in alle periodes.
Gelogd
Otto
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 63



« Antwoord #13 Gepost op: 14 Oktober 2010, 15:09:37 »

Ik wil mijn hermanni hermanni (nk2009) deze winter voor het eerst in winterslaap laten gaan. Heb een koelkastje aangeschaft maar wat is nou een goede datum om dit weekschema te starten? Is dit december/januari??
Als  je niet wil gaan kweken met een schildpad in de toekomst is een winterslaap dan ook nodig aangezien in de literatuur word beschreven de winterslaap bestemd is voor een betere voortplanting??
Zie er gewoon enorm tegenop...
Gelogd
Kenneth
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1488



« Antwoord #14 Gepost op: 14 Oktober 2010, 18:41:05 »

Ik wil mijn hermanni hermanni (nk2009) deze winter voor het eerst in winterslaap laten gaan. Heb een koelkastje aangeschaft maar wat is nou een goede datum om dit weekschema te starten? Is dit december/januari??
Als  je niet wil gaan kweken met een schildpad in de toekomst is een winterslaap dan ook nodig aangezien in de literatuur word beschreven de winterslaap bestemd is voor een betere voortplanting??
Zie er gewoon enorm tegenop...

Goeiemiddag Otto.

Er is geen "vastgestelde" startdatum voor de winterslaap.
Je kunt er dus mee beginnen, naar eigen inzicht / voorkeur.
Indien de dieren volwassen zijn en maanden slapen, kun je rekening houden met de periode wanneer ze weer naar buiten zouden kunnen.
Uitgaande van "mei", zouden de dieren dus 5 tot 6 maanden daarvoor in winterslaap kunnen.

Je leest op dit moment dat diverse houders hun dieren rond deze week zien ingraven... de mijne slapen reeds 3 weken.

Het klopt dat er staat beschreven dat de winterslaap slechts noodzakelijk is voor de voortplanting / afstemming tussen beide sexes.
In mijn optiek is de winterslaap ook een zeer belangrijke fase in het leven van een landschildpad, omdat het dier een hormonale ontwikkeling doormaakt. Indien je het dier die onthoudt, ben je in mijn bescheiden mening de natuurlijke ontwikkeling van het dier aan het ondermijnen.
Tot slot is de winterslaap een noodzakelijke stagnatie m.b.t. de groei. Indien je het dier wakker houdt en continu blijft voederen, is er grotere kans op misvorming van het schild, zoals bultvorming.

Ik begrijp dat je er tegenop ziet.. dat zag ik de eerste keer ook.
Achteraf gezien bleek alles zeer voorspoedig te gaan en waren de dieren slechts 1,2% afgevallen na die 6 weken, terwijl ze max 5% hadden mogen afvallen. Conclusie: ze hadden probleemloos langer kunnen blijven slapen.

Als je vóór de winterslaap zorgt dat de dieren:

-Gezond zijn,
-Goed op gewicht zijn,
-Geen parasieten hebben (mestcontrole door dierenarts)

En tijdens de winterslaap zorgt dat:

-Wekelijks de dieren weegt om gewichtsverlies bij te houden,
-De temperatuur stabiel blijft tussen de 2 en de 5 graden...

Dan kan er feitelijk niets mis gaan.
Gelogd

1.2.0 Testudo hermanni boettgeri
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28 Maart 2024, 23:29:34

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 772
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 400
Totaal: 400
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.072 seconden met 25 queries.