Trudi,
Allereerst: Prima ontwikkeling. Het zal de dieren zeker ten goede komen.
Vervolgens:
Ho !!!! Eventjes de teugels aantrekken, want ik ben bang dat je ondanks je goede bedoelingen de plank ietwat misslaat.Je geeft aan dat je op 17 okt bent begonnen met compleet uitschakelen van zowel dag- als warmtelamp. Dit is niet goed. Hierdoor raakt hun dag- / nachtritme ontregelt.
Nu wil je ze overdag in het benedenhuis zetten op 10 graden? Dat is niet goed; je moet dit 's nachts doen... niet overdag tijdens hun actievere periode. Hierdoor zullen ze nog verder afvallen dan je tot nu vermeld èn hierdoor verzwakken. Niet doen!
Tot slot wil je de dieren over enkele dagen al in de koelkast doen... Je propt de geleidelijke overgangsperiode dus in slechts 2 weken, waarbij hun ritme is ontregelt en ze erg veel zijn afgevallen.
De protocollen geven aan dat je deze procedure moet uitsmeren over 3 tot 4 weken. De dieren moeten namelijk wennen aan kortere daglichtlengtes en afnemende temperatuur. Het is zaak dat dit geleidelijk gebeurt!!
Ik begrijp dat je het doodeng vindt, maar dat hoeft niet.
Je bent met de allerbeste bedoelingen bezig, maar wilt in je enthousiasme nu té hard van stapel lopen.
Ik zou het op de volgende manier aanpakken vanaf nu:
De diertjes de volgende week gewoon in hun terrarium in de kamer laten.
Overdag 8 uur daglicht en slechts 4 uur warmtelamp.
's Nachts(!!!!) in het benedenhuis in een aparte bak bij 10 graden.
Op die manier houden ze hun dag- / nachtritme, waarbij ze 's nachts slapen bij die 10 graden ipv door de bak lopen.
Dagelijks voeding verstrekken met vitamine / kalk. Hierdoor kunnen ze het gewichtsverlies van de afgelopen tijd een halt toeroepen.
Ik neem aan dat ze 58 en 59 gram zijn, ipv 0,58 en 0.59.
Voor de diertjes van hun leeftijd lijken mij de gewichtjes van rond de 60 gram prima. Gewichtsverlies van plusminus 8 gram in een korte periode lijkt me daarentegen wat veel... Vandaar dat ik ze dus volgende week de gelegenheid zou geven om hun reserves even op peil te brengen.
Dan de week daarop ( 1 t/m 8 november ) zou ik de daglichtlamp 5 uur aanhouden en de warmtelamp 2 uur.
Dit is dus een vermindering t.o.v. de week daarvoor.
's Nachts wederom in het benedenhuis bij 10 graden, waarbij je er zorg voor draagt dat hun nachtperiode minimaal 12 uur is. ( van 20.00 uur tot 08.00 minimaal bijvoorbeeld )
Geen voedsel meer geven.
De week dáárop ( 9 t/m 16 nov ) overgaan op 3 uur daglicht + 1 uur warmtelamp.
's Nachts weer minstens 12 uur in het benedenhuis bij 10 graden.
Die week 2x een kwartiertje badderen.
Einde van die week in de koelkast.
Sleutelwoord: Geleidelijk !... Geleidelijk laten wennen ipv heel drastisch.
Ik begrijp je haast, vanwege het behoorlijke gewichtsverlies, maar ik ben bang dat als je het allemaal nu snel wilt doen.. dat je ze dan juist enigszins verzwakt in winterslaap brengt... Dat terwijl ze juist hun reserves moeten gaan verbranden tíjdens de winterslaap.
Door jouw verhaal krijg ik de indruk dat ze hun reserves nu al ver aan het verbranden zijn, nog voor ze in winterslaap gaan
Heb je de temp in de groentelade al opgemeten? Meten = weten
Fijn dat je man meegaat in je hobby en wens.
En maak je geen zorgen om je vele vragen; hoe meer je vraagt, des te wijzer je wordt...