2 veranderingen hebben er plaatsgevonden.
- Installatie Truelight TL voor de meest optimale daglicht-nabootsing.
- Uitschakelen zuurstofpomp.
Voorheen werd de waterpest na minder dan een week transparant en slijmerig.
De cambomba werd in gelijke periode bruingelig en viel helemaal uit elkaar...
Op een aquariumforum las ik dat een zuurstofpomp hier grotendeels de oorzaak van is, door het omlaag brengen van het CO2 gehalte in het water (in verhouding uiteraard, door het verhogen van het O2 gehalte...)..
Maar nu niet
Hoewel de cambomba aan de basis heel iets lichtgelig wordt, weegt het niet op tegen de vorming en ontwikkeling van nieuwe bladeren / scheuten.
Ook de waterpest doet het enorm goed. Zeer veel uitlopers.. en alles mooi groen en gezond.
Het begint lekker te woekeren in de bak.. Eindelijk!!
De baurii vindt het ook prachtig en baant zich graag een weg door de wirwar van takjes, blaadjes en wortels.
Ook de guppen zie ik minder vaak, wat ik ook een verbetering vindt. Ze verschuilen zich in het doolhof die de begroeiing aan het worden is.
Wat mij betreft groeit het hele aquarium dicht met die "bende"
Aangezien ik geen zwemmer maar meer een klauteraar/wandelaar heb, kan ik me geen idealere habitat voor haar bedenken. Enorm veel beschutting; meer hinderlaagruimte voor haar tijdens het jagen op de vissen; minder algen door de forse beplanting...
Als het ècht heel erg woekert, dan gooi ik er denk ik ook nog een lading garnalen in. Met dusdanig veel gelegenheid tot schuilen, zijn ze denk ik een langer leven beschoren dan in een "kaal" aquarium..
Helaas geeft de foto niet helemaal getrouw de lichtintensiteit weer, maar ik kan je vertellen: Die is meer dan prima.
Het is niet extreem fel, maar "prettig".
De planten doen het er prima op en gezien de Truelight buizen ook UV doorlaten, zal het ongetwijfeld ook een toevoeging zijn voor de schildpad, alswel de kleuring van de guppen.
Toen ik de nieuwe plantjes er nèt in had gedaan:
Nieuwe planten anno nu:
En gewoon voor de fun... Mevrouw is in al die tijd niets veranderd (qua gedrag
)