Hallo mensen,
Langzaamaan ben ik erover aan het denken een Kinosternon baurii aan te schaffen over een poos. Ik wil dit rustig aanpakken en nog goed overleggen met vriend
Ik weet nog niet precies hoe en wat maar zoals ik het nu bekijk zal ik het beestje de eerste tijd in een aqua van 60x30x30 houden die ik nog heb staan. Dit is gewoon een kale bak.
Een buitenfilter in zo'n kleine bak lijkt me best onhandig. Ik zou daarom (en omdat ik het gewoon een mooi systeem vind) graag gebruik maken van een bloembakfilter. Of, in mijn geval dan, een dakgootfilter
Ik heb hierbij wat praktische vragen en ik hoop dat jullie die voor mij kunnen beantwoorden.
- Houdt een dergelijke filter zo'n aquarium echt een beetje goed schoon? Ik begrijp dat er af en toe water ververst zal moeten maar iedere week/paar weken m'n hele bak incl. bodembedekking leeghalen zie ik niet zo zitten. (En mister turtle vast ook niet).
- Verder zit ik met het licht/plaatsing: In een dergelijke filter moeten natuurlijk planten worden geplaatst (ziet er ook mooi uit trouwens). Mijn eerste idee was om het aqua in een kastje te plaatsen.
Ik heb een Ikea Expedit omgebouwd tot knaagdierterraria. Als de bovenste niet meer bewoond wordt zou hij hierin kunnen.
Echter is de binnenhoogte 33cm en er komt niet veel licht in. Dit leek me dus niet handig.
Voor de beeldvorming een foto ervan:
Kast in de maak
Eén gedeelte (waar het aqua dan in zou komen)
Maargoed, dat idee heb ik dus een beetje laten varen.
Dan kan hij er ook wel bovenop worden geplaatst; maar dan moet hij wel afgedekt worden (naast de tocht, ook tegen katten). Maar als ik er dan met hout iets op maak, komt er weer niet erg veel licht in.
Moet ik dan met een TL armatuur gaan werken? Hoeveel licht hebben dergelijke planten nodig?
Hebben jullie hier een mening/ideeën over? Heel graag!
Alvast bedankt!
[edit] Nu ik de foto's nog eens bekijk, zou ik natuurlijk ook (met kit?) een TL armatuur in het kastje zelf kunnen maken. Maar hebben de planten dan voldoende hoogte om te groeien?
Er komt overigens wel een spotje in voor de warmte, maar ik weet niet of de planten hier qua licht wat aan zullen hebben?
Hopelijk is m'n verhaal niet te lang/chaotisch geworden