Hoe komt het toch dat bij de orde Testudinidae bultvorming veel voorkomt en bij Terrapenes dit eigenlijk bijna nooit voorkomt?
Ik voerde mijn Terrapenes uitsluitend dierlijk voedsel en heb nooit last gehad van bultvorming.
Bij Terrapenes van anderen heb ik ook nog nooit bultvorming gezien.
Terrapene zijn overwegend carnivoor, carnivoren zijn aanzienlijk makkelijker.
Wbt
Centrochelys sulcata heb ik al van alles geprobeert, dit jaar zijn ze aanzienlijk vlakker maar ook niet volledig vrij van bultvorming.
De gebruikte methodes zouden bij de meeste andere soorten zeker tot vlakke groei leiden.
De sleutel is te vinden in de "ontbering" die ze doorstaan in de vrije natuur vrees ik...vraag is of je deze persé moet gaan nabootsen...
Dan zou je de schuilplaats op 20°C moeten houden en erg koele maar ook erg warme periodes gaan nabootsen buiten de burrow (het hol), zodanig dat de stofwisseling vertraagt en de dieren hun hol niet uitkomen om te gaan eten.
Nu zijn de omstandigheden in terraria dermate gunstig dat de stofwisseling het ganse jaar optimaal is, gevolg daarvan is dat de dieren veel gaan eten. En ook veel voer nodig hebben, las je vastenperiodes in dan gaan de dieren fel vermageren en zwakker worden, net omdat door de gunstige stofwisseling de verbranding doorgaat en de dieren ook continue actief zijn...