SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Bultvorming  (gelezen 9808 keer)
JackHerrer
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 6


« Gepost op: 2 Oktober 2009, 23:44:09 »

Hallo allemaal,

Ik heb nu al ongeveer vijf jaar een kolenbrander. Toen ik haar kocht had ze al een bultvormig schild (ondanks dat ze nog maar heel klein was). Dat was ook de reden dat ik haar uit koos, ik vond het schild gewoon mooier dan zo'n glad rond schild. Gedurende de vijf jaar is ze enorm gegroeid en de bulten zijn in verhouding altijd even groot gebleven, maar nu las ik laatst ergens dat die bulten helemaal niet goed zijn. Dat dit onder andere veroorzaakt wordt door een lage lucht vochtigheid en een teveel aan voedsel.

Nu heb ik een waterbak met een waterval en een electrische water verstuiver dus het is altijd enorm vochtig in mijn bak, alleen voedsel is er elke dag vers en in overvloed zodat ze kan eten wat ze wil en zoveel ze wil.

Dus nu vroeg ik me af. Is deze bultvorming levensbedreigend? Zo ja, had ze dan niet al dood moeten zijn? Moet mijn  schildpad misschien een aantal dagen in de week vasten? Lijkt me wel sneu als ze moet honger lijden.

Nu heb ik deze week ook graszaden in mijn bak gestrooid, zodat overtollig vocht wordt opgenomen en zodat ze ook vers gras kan eten, maar nu vraag ik me af of dat wel verstandig was.

Maak ik mij nou terecht zorgen of niet? Ik zal er in elk geval wel op letten of de bulten niet groter worden. Al kan ik me dit niet voorstellen gezien ze al vijf jaar hetzelfde zijn.

btw, ik vroeg me ook af of mijn schildpad geen eieren moet leggen zoals een kip. Ik bedoel, zonder dat ze aan sex doet, moet ze dan toch eieren leggen?

Anyway, ik hoop dat iemand hier wat antwoorden heeft.
Gelogd
ishirra
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 397


« Antwoord #1 Gepost op: 3 Oktober 2009, 01:06:10 »

Hoi Jack,

Normaal geef je een schildpad van die leeftijd maar om de andere dag eten. Dus bv vandaag wel, morgen niet, overmorgen wel, etc etc. Een schildpad kent geen grenzen en kan te vet worden en dan kunnen er andere problemen optreden.  Dus enkele dagen vasten per week kan geen kwaad. Sommige soorten kunnen gemakkelijk 6 maand zonder eten overleven dus 1 dag geen eten gaat geen verschil maken.  Ook de hoeveelheid moet je aanpassen. De juiste verhouding vind je normaal gezien wel ergens op het forum.  Ik zet bij mijn schildpadjes eten en na een half uurtje neem ik het eten weg (tenzij ik zie dat ze nog niet gegeten hebben) Normaal gezien moet dit meer dan voldoende zijn. Zeker niet vergeten van vitaminen en calcium toe te voegen! Anders kunnen hier ook problemen ontstaan.
Bultvorming kan idd komen door verkeerde luchtvochtigheid, te snelle groei, verkeerde huisvestiging, teveel eten. 
Voor eieren is het nog wat vroeg denk ik.  Ik denk niet dat je schildpad al geslachtsrijp is, dat kan nog een tweetal jaar duren.  Ik stel voor dat je op het forum een keertje rondkijkt over hoe je het beste een kolenbrander houd.  Echt glad zal ze waarschijnlijk niet meer worden, maar je kan wel verdere schade beperken door enkele dingen aan te passen.
Gelogd

0.1.2 Trachemys Scripta Troosti    0.0.3 Stigmochelys Pardalis
0.0.2 Centrochelys Sulcata            0.0.2 Geochelone Elegans
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #2 Gepost op: 3 Oktober 2009, 01:11:33 »

Hallo !
Ben wel benieuwd naar hoe het dier eruit ziet heb je een foto ervan ?
Dieren moeten vrij vochtig zitten is mij verteld rond de 70% minimaal en hoger moet de luchtvochtigheid [ lv ] zijn.
Deels is voedsel ook schuldig van bultgroei in samenhang met te snelle groei en te droge leefomgeving.
Veel eiwitten zijn niet goed.
Hier houden veel mensen een vastedag/dagen aan de dieren ikzelf geef ze om de dag eten en genoeg zodat eerste dag alles op is maar geen honger hebben.
Watvoor voeding geef je ze ? Geef je er vitamine preperaten erbij ? Geef je ook nog iets van vezels bij het voedsel zoals agrobs heucobs of equifit ?
Qua eieren leggen zonder paringen weet ik niet.
Gelogd
psvehv
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1122



« Antwoord #3 Gepost op: 3 Oktober 2009, 01:40:37 »

hoi jack welkom op het forum.

ik ben wel benieuwd naar fotoos van je carbo,heb er zelf ook 2(waarschijnlijk ook dames).
beide hebben ook bultvorming ze zijn van 2006 en heb ze zelf een jaar nu.
waardoor hun de bultvorming hebben weet ik niet.
persoonlijk vind ik de bultvorming ook mooier bij de carbo's maar ik weet natuurlijk ook dat het niet hoort.
onze lv staat nu op minimaal 75 snachts en 80 tot 90 soms overdag.
ze krijgen elke dag te eten met alles toegevoegd(agrobs heucobs kalk mineralen)
ik geef ze elke dag eten.

grtjsssss
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 3 Oktober 2009, 10:00:31 »

Hoi Jack,

Citaat
btw, ik vroeg me ook af of mijn schildpad geen eieren moet leggen zoals een kip. Ik bedoel, zonder dat ze aan sex doet, moet ze dan toch eieren leggen?
Ja, ook zonder bevruchting leggen geslachtsrijpe vrouwtjes eieren  knipoog
Belangrijkste oorzaak van bultvorming is uiteraard de vochtigheid, niet alleen luchtvochtigheid, de dieren moeten zich ook kunnen inbedden in vochtig substraat tijdens de nacht.
De zonneplek mag wel droog gehouden worden.
Wat voeding betreft is vooral het soort eten die ze krijgen van belang, vermijd fruit en teveel dierlijk eiwit in elk geval...
Beperkte bultvorming heeft geen invloed op de gezondheid van het dier, al geniet het glad opgroeien natuurlijk de voorkeur...de eerste carbonaria die even glad is als zijn wilde soortgenoten moet ik echter nog tegenkomen.
Niet simpel dus bij deze soort.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
turtle lover
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 1667



« Antwoord #5 Gepost op: 3 Oktober 2009, 10:14:37 »


Beperkte bultvorming heeft geen invloed op de gezondheid van het dier, al geniet het glad opgroeien natuurlijk de voorkeur...de eerste carbonaria die even glad is als zijn wilde soortgenoten moet ik echter nog tegenkomen.
Niet simpel dus bij deze soort.

Kurt Dan volg je vast enkele topic's niet op je forum. Kijk maar eens naar Collinke zijn carbonaria en die van mij ( die van 2008 ). Intussen zijn ze weeral meer dan 1cm groter en ze blijven even glad als wildvangs hoor. Dus als ze zo door gaan zal je er verschillende zien die even glad als wildvangs gegroeid zijn. De grootste is nu 11cm al hier en bijna 300 gram.
Gelogd
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #6 Gepost op: 3 Oktober 2009, 11:26:23 »


Beperkte bultvorming heeft geen invloed op de gezondheid van het dier, al geniet het glad opgroeien natuurlijk de voorkeur...de eerste carbonaria die even glad is als zijn wilde soortgenoten moet ik echter nog tegenkomen.
Niet simpel dus bij deze soort.

Kurt Dan volg je vast enkele topic's niet op je forum. Kijk maar eens naar Collinke zijn carbonaria en die van mij ( die van 2008 ). Intussen zijn ze weeral meer dan 1cm groter en ze blijven even glad als wildvangs hoor. Dus als ze zo door gaan zal je er verschillende zien die even glad als wildvangs gegroeid zijn. De grootste is nu 11cm al hier en bijna 300 gram.
De eerste waaraan niet te zien is dat het nakweek is moet ik nog tegen komen, ook zonder bultvorming blijf je nakweek herkennen.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #7 Gepost op: 3 Oktober 2009, 11:37:39 »

Denk zeker dat de dieren van jouw en Collinke er uitstekend uitzien, ze zijn nog wel jong natuurlijk en echt vergelijken met dieren in het wild kan pas als de dieren nog flink groeien en over een aantal jaar, want ze zijn nog wel erg klein, maar zeker goed opweg.

Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
ishirra
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 397


« Antwoord #8 Gepost op: 3 Oktober 2009, 12:35:42 »


ik ben er vanaf gestapt om om de 2 degan eten te geven (heb ik gedaan in mijn jonge jaren ) , ik geef ze dagelijks voedsel op 1 dag na , maar niet meer de hoeveelheid dan om de 2 dagen .  knipoog

en bultvorming is niet enkel door de vochtigheid ,ondanks dat een carbo goed vochtig mag zitten , als je ziet naar hun biotoop !

Dus om de twee dagen is dan niet zo goed? Mss moet ik m'n voedingspatroon ook aanpassen dan  groentjes lachen
Ik bedoelde niet dat ze te nat zitten, te droog zitten is ook niet goed, dat bevordert de bultgroei, niet?

Straks krijg ik nog schrik om m'n elegansjes bij Ands te gaan halen, die zijn redelijk gevoelig aan bultgroei...
Gelogd

0.1.2 Trachemys Scripta Troosti    0.0.3 Stigmochelys Pardalis
0.0.2 Centrochelys Sulcata            0.0.2 Geochelone Elegans
jacquesdw
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 103



« Antwoord #9 Gepost op: 3 Oktober 2009, 13:03:28 »

Jaren geleden had ik jonge Eurotestudo hermanni in een bak zitten van 180x50 waarvan aan het ene einde een grote steen waar een spot op gericht stond. De bodem bestond uit beukensnippers aan de warme zijde ongeveer 5 cm dik en aan de andere kant ongeveer 15 cm dik, afgedekt met een grote kurkplaat. Onder de kurkplaat was het substraat echt heel nat waardoor ze konden kiezen tussen een droge en een natte bodem om 's nachts in te kruipen. En op minder actieve dagen.
Voeding bestond vooral uit 'tuin-groen', niet alleen paardebloemen maar bv ook gras...Dit af en toe bepoederd met een kalkpreparaat.
De luchtvochtigheid was dus niet zo hoog maar er was wel een vochtige schuilplaats.
In de ongeveer 3 jaar die ze er in hebben doorgebracht was er geen bultvorming.
Natuurlijk komen kolenbranders in een warmer vochtiger omgeving voor....
Gelogd
JackHerrer
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 6


« Antwoord #10 Gepost op: 3 Oktober 2009, 13:13:47 »

Hoi Jack,

Normaal geef je een schildpad van die leeftijd maar om de andere dag eten. Dus bv vandaag wel, morgen niet, overmorgen wel, etc etc. Een schildpad kent geen grenzen en kan te vet worden en dan kunnen er andere problemen optreden.  Dus enkele dagen vasten per week kan geen kwaad. Sommige soorten kunnen gemakkelijk 6 maand zonder eten overleven dus 1 dag geen eten gaat geen verschil maken.  Ook de hoeveelheid moet je aanpassen. De juiste verhouding vind je normaal gezien wel ergens op het forum.  Ik zet bij mijn schildpadjes eten en na een half uurtje neem ik het eten weg (tenzij ik zie dat ze nog niet gegeten hebben) Normaal gezien moet dit meer dan voldoende zijn. Zeker niet vergeten van vitaminen en calcium toe te voegen! Anders kunnen hier ook problemen ontstaan.
Bultvorming kan idd komen door verkeerde luchtvochtigheid, te snelle groei, verkeerde huisvestiging, teveel eten. 
Voor eieren is het nog wat vroeg denk ik.  Ik denk niet dat je schildpad al geslachtsrijp is, dat kan nog een tweetal jaar duren.  Ik stel voor dat je op het forum een keertje rondkijkt over hoe je het beste een kolenbrander houd.  Echt glad zal ze waarschijnlijk niet meer worden, maar je kan wel verdere schade beperken door enkele dingen aan te passen.

zes maanden zonder eten  Geschokt
dan hoef ik helemaal niet steeds iemand te vragen mijn  schildpad eten te geven als ik 2 weken op vakantie ga xD

even kijken hoor, van de dierenwinkel waar ik mijn  schildpad heb gekocht heb ik 2 soorten vitaminen gekregen die ik 2x in de week over het eten strooi.
ik heb:
* Nekton msa - Mineralstoffe - Vitamin D3
en
* Sticky Tongue Farms - Miner-all

als hoofdvoer krijgt ze dan andijvie en dit wordt aangevuld met andere groenten en af en toe fruit. Ik heb trouwens nog nooit insecten of muizen of kattenvoer gegeven gezien ik hier veel verschillende dingen over heb gelezen. O en daar vergeet ik bijna, in het verleden had ik ook leguanen. Mijn  schildpad vond het heerlijk om hun warme drollen op te eten, zodra die gelegd waren rende ze er als het ware op af. Ook haar eigen drollen laat ze niet staan. De dierenwinkel zei dat ze dat doet om haar darmflora in balans te houden.

Oh ja, in het verleden had ik ook fijne houtsnippers als bodem bedekking en als ik dan een dag over sloeg met voeren, (omdat leguanen ook moeten vasten) dan vond ik later altijd, als ik mijn  schildpad ging badderen, een hele hoop houtsnippers in haar poep. Dus ik was bang dat ze splinters in haar darmen zou krijgen en/of verstopping. Dus ik heb de bodem toen vervangen voor grove houtsnippers en vanaf dat moment zeg maar elke dag vers voer gegeven.
Gelogd
turtle lover
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 1667



« Antwoord #11 Gepost op: 3 Oktober 2009, 13:16:37 »

Kijk Ikzelf heb ook verschillende soorten lopen en alles groeit mooi glad. Wat ik van belang acht bij bultvorming. Zeker bij elegans en carbonaria.

Is je Lv 80%+ houden of er dicht bij. De schuilplekken vochtig. Wat is vochtig als je er met je hand aan voelt dat het vochtig aan voelt niet nat. Je handen moeten bijna droog blijven als je eraan voelt. Zoals een uitgevrongen dwijl.

De enige plek die ik droog hou is onder en rond de lamp. De rest is vochtig hier. Onthou vochtig is niet nat. Alf en toe 1x per 14 dagen laat ik de boel eens goed droog worden ook. Maar mijn lv hou ik wel op peil.

Hoe hou ik mijn lv op peil. Ja dat is super simpel voor me. In mijn kamer zelf is het bijna altijd 70% en meer ( wat al een groot voordeel is ). Maar in het terarium heb ik in het water zo'n mistmaker zitten zoals je nu met haloween veel ziet ( met zo'n vlootje ). Die laat ik 2x per dag 15 min aan slaan. 1x om 10u en 1x om 19u. Die mist verspreid zich mooi over het terarium. De bodem blijft er droog mee maar de lv is daarna 95% en meer. De dieren zelf genieten van die mist enorm ze gaan er altijd gaan in zitten.

Als ik zie dat de lv toch wat teveel zakt sproei ik met een gardena Drukspuit ( zo'n vergifspuit zoals de meeste mensen kennen ) nog eens goed alle muren en plafond nat van het terarium. Dan is het weer op peil.

Verder is de voeding ook van belang. Maar de hoeveelheid die je voert maakt niet uit voor de gladheid. Wel de verscheidenheid die je voert. Voer dus zo gevarieert mogelijk. Het is niet omdat je leest dat het minder goed is voor een bepaald iets dat je het niet moet geven. Voer ze gewoon zoveel mogelijk soorten. Hoe meer soorten hoe minder ze tekort zullen hebben aan iets. Nooit 2x in een week hetzelfde. De hoeveelheid voer heeft alleen invloed op de groei snelheid. Onthou wel hoe sneller ze groeien hoe meer kans op bulten.
Ikzelf voer ook om de dag. Dwz 1 dag wel 1 dag niet enz. Maar ik moet er wel bij zeggen. Ik geef de 1 dag veel dat ze nog wat over hebben op de 2e dag. Ik neem de oude schalen pas weg als ik er de nieuwe in zet. De 2e dag is het voer wel wat uitgedroogd en zullen ze er amper van eten. Meestal hebben ze de eerste dag alles al opgegeten. Maar als het lang blijft staan hebben de tragere ook een kans.

Het voer versterk ik altijd met Beendermeel voor de kalk en Sporavit en carmix. Sepia en mossel schelpen hebben ze ook altijd in hun terarium staan. Die leg ik in een schotel dat ze mooi blijven anders hangen ze vol aarde na een tijdje. Die mosselschelpen plet ik wel tot zeer kleine stukjes van enkele mm. De sepia kraak in in grote brokken.

Verder geef ik ze gewoon een Uv lamp ( mega ray 120W ) voor de Uv, dan hoef ik niet te sukkelen met D3 extra te voeren. Wat ik tricky vind.
Gelogd
JackHerrer
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 6


« Antwoord #12 Gepost op: 3 Oktober 2009, 13:20:45 »

Hallo !
Ben wel benieuwd naar hoe het dier eruit ziet heb je een foto ervan ?
Dieren moeten vrij vochtig zitten is mij verteld rond de 70% minimaal en hoger moet de luchtvochtigheid [ lv ] zijn.
Deels is voedsel ook schuldig van bultgroei in samenhang met te snelle groei en te droge leefomgeving.
Veel eiwitten zijn niet goed.
Hier houden veel mensen een vastedag/dagen aan de dieren ikzelf geef ze om de dag eten en genoeg zodat eerste dag alles op is maar geen honger hebben.
Watvoor voeding geef je ze ? Geef je er vitamine preperaten erbij ? Geef je ook nog iets van vezels bij het voedsel zoals agrobs heucobs of equifit ?
Qua eieren leggen zonder paringen weet ik niet.

Hallo, ik heb momenteel nog even geen foto omdat mijn pc is gecrashed en ik nu vanaf mijn laptop werk. Maar ik zal kijken of ik in de toekomst wat foto's kan plaatsen. De vitaminen die ik gebruik heb ik al in mijn vorige reactie geplaatst. mijn luchtvochtigheid schommelt tussen de 60% en de 85%. Het ligt er een beetje aan of de waterverstuiver en de waterval aan staan.
« Laatste verandering: 3 Oktober 2009, 13:33:04 door JackHerrer » Gelogd
JackHerrer
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 6


« Antwoord #13 Gepost op: 3 Oktober 2009, 13:31:39 »

Hoi Jack,

Citaat
btw, ik vroeg me ook af of mijn schildpad geen eieren moet leggen zoals een kip. Ik bedoel, zonder dat ze aan sex doet, moet ze dan toch eieren leggen?
Ja, ook zonder bevruchting leggen geslachtsrijpe vrouwtjes eieren  knipoog
Belangrijkste oorzaak van bultvorming is uiteraard de vochtigheid, niet alleen luchtvochtigheid, de dieren moeten zich ook kunnen inbedden in vochtig substraat tijdens de nacht.
De zonneplek mag wel droog gehouden worden.
Wat voeding betreft is vooral het soort eten die ze krijgen van belang, vermijd fruit en teveel dierlijk eiwit in elk geval...
Beperkte bultvorming heeft geen invloed op de gezondheid van het dier, al geniet het glad opgroeien natuurlijk de voorkeur...de eerste carbonaria die even glad is als zijn wilde soortgenoten moet ik echter nog tegenkomen.
Niet simpel dus bij deze soort.

Oke, ik heb mijn  schildpad nu vijf jaar, maar dat betekend dat zij ouder is dan vijf jaar, want ze was al uit het ei toen ik haar kocht en ik weet niet hoe oud ze toen was. De lengte van haar schild is nu ongeveer 25cm. Dus dat betekent dat ze waarschijnlijk nog wel groter zal groeien. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik niet zo van de eieren ben. Ik ben gewoon een liefhebber, maar geen fokker. Conclusie, ik weet dadelijk echt niet wat ik moet doen als mijn schildpad eieren moet gaan leggen.  onder indruk Gaat ze vreemd/opvallend gedrag vertonen als het zover is?

Raden jullie misschien aan om haar om te ruilen met een mannetje? (Persoonlijk vind ik dit wel harteloos, maar als het beter is voor mijn  schildpad, dan heb ik misschien weinig andere keus in de toekomst.)
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #14 Gepost op: 3 Oktober 2009, 14:25:32 »

Het enigste wat jij hoeft te doen is zorgen voor een plek waar ze eieren kan leggen,
voor de rest hoef je niks te doen je kunt de eieren gewoon weggooien, ruilen omdat het een vrouwtje is vindt ik ook harteloos en nergens voor nodig.

Zonder eten kunnen voor 6 maanden daar is natuurlijk geen sprake van in gevangenschap,
Ook twee weken vakantie zonder iemand die het dier voert is natuurlijk onzin, kan zijn dat het als grapje bedoeld is maar laten we duidelijk zijn dat is niet
hoe je met een dier in gevangenschap omgaat, die heeft gewoon altijd zorg nodig, schoonwater en vers eten.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
3 Juli 2024, 16:05:15

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 447
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 349
Totaal: 349
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.067 seconden met 26 queries.