Ik adverteer wel eens op marktpl., maar pas wel een strenge selectie toe.
Daarbij kun je voorafgaand aan de overdracht informeren naar de wijze waarop het dier gehuisvest gaat worden, wat voor voeding het gaat krijgen... evt bij tropische soorten vragen hoe het dier gaat overwinteren ( strikvraagje uiteraard ). Hierdoor kun je al een redelijk beeld krijgen van de koper en hoe serieus hij / zij is.
Daarbij is een fysieke kennismaking ook nog een punt waarbij "een gevoel" van de evt koper kan worden versterkt of verslecht.
Een nieuw lid hier (en daarmee forumlid) kan nèt zo gedreven en goed voorbereid zijn als een particulier via Marktpl... En de impulsliefhebbers filter je er vaak met een beetje mensenkennis zo tussenuit.
Ik sluit me aan bij bovenstaande meningen, er is voorafgaand contact en de huisvesting /ervaringen kunnen uitgewisseld worden....uitnodiging eens langs te komen werkt vaak prima, zo heb ik namelijk al enkele tientallen mensen ervan kunnen weerhouden sporenschildpadden te kopen....iets wat ze anders waarschijnlijk wel gedaan hadden.
Verenigingen, stamboeken enz klinkt mooi maar het eerste dier via die kanalen moet hier nog de deur uit, wellicht zijn meer courante soorten niet in trek bij meer ervaren houders (percentage ervaren liefhebbers ligt toch wat hoger bij verenigingen denk ik) Recent wel een geinteresseerde gehad via NBSV maar deze besloot uiteindelijk geen sulcata's te gaan houden.
Kortom, ik ga wel eens adverteren....eventuele gegadigden brengen vaak ook nieuwe geinteresseerden aan via mond tot mond, enkele advertenties kunnen dus een kettingreactie teweeg brengen.
Niet iedereen binnen het wereldje komt op fora, veel goede liefhebbers die ik ken komen hier nooit....
MP word echter continue in de gaten gehouden , want kopen doen ze wel soms ...
Binnen het verenigingsleven biedt geen garantie, dat de dieren ergens permanent terecht komen, ook daar loopt het soms fout...eigenlijk is de enige betrouwbare optie iemand die je persoonlijk kent en wie je al bezocht hebt bvb, dus ik maak me geen illusie's....
Betrouwbaarheid van een forum zegt niks. Dit forum is net zo publikiekelijk toegankelijk als marktpl.. Iedereen kan zich hier inschrijven en de nakweek die te koop is bekijken. Geen enkele selectie dus.
Sluit ik me bij aan, slechts een klein percentage houd langer dan 5 jaar schildpadden, fora scheppen wat dat betreft vaak meer duidelijkheid...
Voordeel is wel dat eventuele selectie wat makkelijker kan zijn...
Iemand die hier af en toe wat foto's van zijn dieren laat zien, of beter nog de huisvestingen biedt meer zekerheid vind ik om die een dier mee te geven. Vaak valt ook de kennis van zaken en gedrevenheid wat af te lezen uit posts...