SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Poll
Vraag: Is marktplaats een goede manier om je nakweek kwijt te geraken ?
Ja
Nee
Ja, in geval...(verklaar nader)
Nee, in geval van... (verklaar nader)

Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 8 Omlaag Print
Auteur Topic: Discussiepunt 12 : marktpl. is een goede manier om nakweek van de hand te doen  (gelezen 63728 keer)
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #15 Gepost op: 25 September 2009, 18:11:08 »

Ik heb nee gestemd omdat ik zelf niet wil met mijn nakweek, ik vindt marktpl. een beetje leuren met dieren,  daar ben ik niet voor
en wil ik zelf in iedergeval niet doen met mijn nakweek daar voel ik me niet prettig bij.

Toch is het een manier om mensen te laten zien dat nakweek schildpadden bij kwekers ook tekoop is, en hou je wildvangst/dierenwinkel verkoop wel mogelijk iets tegen op deze manier dat is wel een voordeel dat ik zie.

En MP vindt ik dan weer stukken beter dan nakweek op reptielenbeurs, al dat gesleep met dieren valt tenminste weg, kopers zien bij ophalen de huisvesting en kontakt met koper/verkoper zal mischien wat beter zijn dan op beurs.

Zelf zie ik weinig verschil tussen een koper op MP of een onbekende binnen vereniging fora, je kent ze niet altijd risico  en maar afwachten of ze goed voor je dieren zorgen.
Lid forum of vereniging zegt niet zoveel, zijn er zat die daar alleen toe overgaan om een dier te kopen en daarna hoor je nooit meer van ze.
« Laatste verandering: 25 September 2009, 20:26:37 door Hansm » Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 25 September 2009, 18:39:57 »

Ik adverteer wel eens op marktpl., maar pas wel een strenge selectie toe.

Daarbij kun je voorafgaand aan de overdracht informeren naar de wijze waarop het dier gehuisvest gaat worden, wat voor voeding het gaat krijgen... evt bij tropische soorten vragen hoe het dier gaat overwinteren ( strikvraagje uiteraard ). Hierdoor kun je al een redelijk beeld krijgen van de koper en hoe serieus hij / zij is.
Daarbij is een fysieke kennismaking ook nog een punt waarbij "een gevoel" van de evt koper kan worden versterkt of verslecht.

Een nieuw lid hier (en daarmee forumlid) kan nèt zo gedreven en goed voorbereid zijn als een particulier via Marktpl... En de impulsliefhebbers filter je er vaak met een beetje mensenkennis zo tussenuit.
Ik sluit me aan bij bovenstaande meningen, er is voorafgaand contact en de huisvesting /ervaringen kunnen uitgewisseld worden....uitnodiging eens langs te komen werkt vaak prima, zo heb ik namelijk al enkele tientallen mensen ervan kunnen weerhouden sporenschildpadden te kopen....iets wat ze anders waarschijnlijk wel gedaan hadden.
Verenigingen, stamboeken enz klinkt mooi maar het eerste dier via die kanalen moet hier nog de deur uit, wellicht zijn meer courante soorten niet in trek bij meer ervaren houders (percentage ervaren liefhebbers ligt toch wat hoger bij verenigingen denk ik) Recent wel een geinteresseerde gehad via NBSV maar deze besloot uiteindelijk geen sulcata's te gaan houden.
Kortom, ik ga wel eens adverteren....eventuele gegadigden brengen vaak ook nieuwe geinteresseerden aan via mond tot mond, enkele advertenties kunnen dus een kettingreactie teweeg brengen.
Niet iedereen binnen het wereldje komt op fora, veel goede liefhebbers die ik ken komen hier nooit....
MP word echter continue in de gaten gehouden , want kopen doen ze wel soms ...
Binnen het verenigingsleven biedt geen garantie, dat de dieren ergens permanent terecht komen, ook daar loopt het soms fout...eigenlijk is de enige betrouwbare optie iemand die je persoonlijk kent en wie je al bezocht hebt bvb, dus ik maak me geen illusie's....

Betrouwbaarheid van een forum zegt niks. Dit forum is net zo publikiekelijk toegankelijk als marktpl.. Iedereen kan zich hier inschrijven en de nakweek die te koop is bekijken. Geen enkele selectie dus.
Sluit ik me bij aan, slechts een klein percentage houd langer dan 5 jaar schildpadden, fora scheppen wat dat betreft vaak meer duidelijkheid...
Voordeel is wel dat eventuele selectie wat makkelijker kan zijn...
Iemand die hier af en toe wat foto's van zijn dieren laat zien, of beter nog de huisvestingen biedt meer zekerheid vind ik om die een dier mee te geven. Vaak valt ook de kennis van zaken en gedrevenheid wat af te lezen uit posts...
« Laatste verandering: 25 September 2009, 18:52:39 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
marion
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2017


« Antwoord #17 Gepost op: 25 September 2009, 19:11:31 »

Ik heb ja gestemd.
In die zin dat ik eeerst natuurlijk via het stamboek probeer te verkopen, maar aangezien er binnen het stamboek van de soort die ik houdt geen enkele interesse is geweest, heb ik ze op marktpl. gezet en op een schildpaddenforum aangeboden.
De verkopen zijn destijds gedaan naar mensen die op het schildpaddenforum kwamen.
Ik heb als eis gesteld dat ze stamboeklid werden, ze bij mij thuis op kwamen halen om de huisvesting door te nemen, en ik heb diverse artikelen mee gegeven voordat ze de schildpadjes konden komen halen.

Bij de uromastyx heb ik destijds ook een advertentie op marktpl. gezet. Ik vind dat zelf best een goede manier om te zien wat voor soorten er aangeboden worden, want de uromastyx ornata bijvoorbeeld vind je eigenljk nooit aangeboden in reptielenwinkels en ook bijna nooit op nederlandse beurzen. Dus moet je het hebben van een liefhebber die zijn dier wil verkopen, en die vind je dan toch af en toe eens op marktpl..
Bij deze kopers heb ik hetzelfde gedaan. Een caresheet uitgeprint, een paar foto's mee gegeven dat ze uit het ei kwamen, en over de mail contact gehad van te voren over de inrichting en temp van het terra. Beetje voor en nazorg.
Gelogd
Rusti
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 39


« Antwoord #18 Gepost op: 25 September 2009, 19:18:18 »

ik heb op de derde optie gestemd....zoals toch vele blijkt...

Ook op marktpl. heb je kopers/verkopers die verstand van zaken hebben...of neit natuurlijk! het is een gevoel die er zelf bij hebt...als iemand een schildpad verkoopt met bijbehorend waterbakje met Eiland! Dan weet je wel hoe laat het is...maar ook zie ik vaak reptielen staan waarvan ik echt wel kan zeggen dat de verkoper er verstand van heeft! Daar heb ik dan ervaring mee...heb lang geleden een Chamaeleo calyptratus (Jemen Kameleon) gekocht via marktpl. van een gerenommeerd kweker...en hij leeft og steeds!..de kameleon bedoel ik dan.. : glimlach

kort om! je kunt selectief je praaltjes prima op marktpl. verkopen, je kunt zelf bepalen aan wie...toch?
Gelogd
Angulata
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 205


« Antwoord #19 Gepost op: 25 September 2009, 22:39:01 »

Ik heb nee gestemd omdat ik tegen  het  leuren met dieren ben. Vooral als het om dieren gaat die meewerken aan een ESF, EEP, ESB, of  een internationaal stamboeken. Een andere optie is om de dieren wel eieren te laten leggen en er een paar uit te latenkomen en de rest in de vuilnisbak gooien.  Het kan voorkomen dat een stamboekhouder van een soort zo'n maatregel afkondigd en dan ben je verplicht als stamboekdeelnemer verplicht je daar aan te houden. Ook als het ernstig bedreigde diersoorten betreft. Het is van de gekke dat je dieren die cites 1 zijn op een advertentiesite te koop aan bied omdat je je dieren aan de straatstenen niet kwijt kan.
Gelogd
PeterCarapax
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 69


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 25 September 2009, 22:49:13 »

Hallo lezers, hier de aanvulling op mijn antwoord ja, mits etc.

Na de kennisgeving in mijn emailbox van dit onderwerp/poll was de volgende email eentje van marktpl. zelf met een verwijzijng naar een advertentie over hoe je huisdier te verwennen(Beestenboel) in het marktpl. Magazine. http://magazine.marktpl..nl/september/ Toevalligheid of Big Brother? engeltje
NU zie ik dat het woord marktpllaats een restrictie heeft opgelopen op dit forum, kopie de url en schrijf marktpl. voluit in de url dan werkt de link wel en kun jij je vergapen aan Beestenboel.

Na de grote stroom van advertentie discussies hoe slecht de meeste schildpadden er wel bij zitten die op marktpl. getoond worden is het ook wel eens goed om te bekijken wat de goede kanten zijn om daar met een dier te koop te lopen.
In ieder geval zal bij wisseling van eigenaar het beestje een nieuwe kans hebben en misschien deze keer wel de juiste behandeling krijgen.

Ook nakweek op die manier te verhandelen zal kunnen, zo wordt er toch vaak door iemand die een bepaalde soort zoekt daar een advertentie gezet en meestal wel door mensen die al kennis van zaken hebben.

In het verleden is dit ook al bij de instanties een punt van discussie  geweest en wat er bijvoorbeeld uitkwam is om overtollige kweek op die manier aan de man te brengen en buiten de stamboeken te stoten tot de mogelijkheden moet kunnen behoren.

Ik zelf heb ooit wel eens een exemplaar via marktpl. verkregen die nog steeds tot mijn bezit behoord en ook niet meer ergens anders naar toe zal gaan omdat de meeste nieuwe bezitters het dier waarschijnlijk vanwege zijn verminkte uiterlijk snel zouden dumpen. Verkocht heb ik op die manier geen dieren tot nu toe maar wat niet is kan nog komen natuurlijk, ik kan dan wel zeggen dat de koper door mij goed zal worden gewogen maar ook via de forums zijn mijn dieren wel eens ergens terecht gekomen waar ik maar liever verder over zwijg.

Grtz. Peter van Arkel.
« Laatste verandering: 25 September 2009, 23:05:58 door PeterCarapax » Gelogd

“When the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass away for such a one can be again.”
— William Beebe, Naturalist
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #21 Gepost op: 26 September 2009, 07:39:59 »

Ik heb nee gestemd omdat ik tegen  het  leuren met dieren ben. Vooral als het om dieren gaat die meewerken aan een ESF, EEP, ESB, of  een internationaal stamboeken. Een andere optie is om de dieren wel eieren te laten leggen en er een paar uit te latenkomen en de rest in de vuilnisbak gooien.  Het kan voorkomen dat een stamboekhouder van een soort zo'n maatregel afkondigd en dan ben je verplicht als stamboekdeelnemer verplicht je daar aan te houden. Ook als het ernstig bedreigde diersoorten betreft. Het is van de gekke dat je dieren die cites 1 zijn op een advertentiesite te koop aan bied omdat je je dieren aan de straatstenen niet kwijt kan.

Als een stamboekhouder verplicht om met nakweek te stoppen omdat de markt over verzadigd dreigt te geraken en daar door mogelijk de prijs van de dieren mogelijk inzakt is in handeling strijdig met Europeesche richtlijnen omtrent monopolie's.
Het is ook de slechtste reden om een kweekbeperking in te stellen en zolang de schildpadden in het stamboek blijven is er geen vuiltje aan de lucht, een dergelijke actie zou zelfs het stamboek ernstig kunnen beschadigen doordat er kwekers uit het stamboek treden en op eigen houtje verder gaan.
Daarbij sluit je mogelijk nieuwe liefhebbers uit die je anders via marktpl. of een andere site wel bereikt.

Het is van de gekke als we op deze wijze onze hobby willen gaan "beschermen" tegen mogelijke kopers die slecht kunnen omgaan met de schildpad.

Overigens zijn er maar weinige die in een impuls een CITES I dier kopen als ze zien wat voor bedragen er mee gemoeid zijn  om de schildpad op een legale manier in huis te mogen hebben, ook het CITESdocument zelf zorgt er wel voor dat een impulsaankoop bij deze dieren weinig voor zal komen.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #22 Gepost op: 26 September 2009, 09:36:07 »

Als een stamboek lid gevraagd wordt te stoppen met kweken (wat heel zelden voorkomt,) dan heeft dat te maken dat er uit 1 bloedlijn teveel dieren worden geboren in verhouding tot de rest van de bloedlijnen binnen het stamboek.
Dat heeft NIETS temaken met verkoop of marktpl..

Nu wordt er een verhaal de wereld in geholpen door Theo met "'nakweek te stoppen omdat de markt over verzadigd dreigt te geraken en daar door mogelijk de prijs van de dieren mogelijk inzakt "" wat gewoon niet waar is en niet klopt, graag je bij de feiten houden ipv dingen te verzinnen/bedenken en zomaar roepen zeer boos

@ Crash als je de moeite zou nemen om de stamboek verslagen te lezen van al de stamboeken dan zie je verandering wat een stamboek brengt, aantoonbaar op papier.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 26 September 2009, 09:44:06 »

Even ter info....
Op dit moment zijn er 6200 levende dieren ingeschreven in ESF stamboeken, en dat is een lage "schatting" omdat van sommige stamboeken nog een verslag moet komen. Het werkelijke getal ligt momenteel nog een stukje hoger....
Ik denk dat dat getal genoeg zegt over het nut ervan.
Tevens mag niet vergeten worden dat de ESF voor de volle 100% draait op vrijwilligers en zeer beperkte financiëele middelen.
« Laatste verandering: 26 September 2009, 09:59:54 door Razorclaw » Gelogd

kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 26 September 2009, 10:00:26 »

Hola ! Idd een beetje ongelukkig te laten uitschijnen dat het om geld zou gaan.... de prijs kunstmatig hoog houden.... Onbeslist
Ik kan alvast vertellen dat niks minder waar is...zo word momenteel een soort slangenhalzen nakweek herplaatst, De dieren worden op fokleenbasis begeleid en door een contract bij stamboekdeelnemers ondergebracht. Hier is geen geld mee gemoeid, de dieren blijven wel eigendom van de foundation, voor wie het goed voorgeeft geen enkel bezwaar.
Zo zijn bvb ook bepaalde bloedlijnen van Indotestudo elongata contractueel bij particulieren ondergebracht, de helft van eventuele nakweek zal kosteloos terugvloeien naar het stamboek....kortom het draait in elk geval om de dieren zelf !
Het is ook geenzins de bedoeling dacht ik zoveel mogelijk dieren in een stamboek op te nemen, een stamboekpopulatie kan daardoor onbeheerbaar worden...
Advies voor geboortebeperking volgt enkel als een bloedlijn te ruim vertegenwoordigd is, tot op heden niet meegemaakt  knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #25 Gepost op: 26 September 2009, 10:28:21 »

@Crash ik zou je gewoon eens verdiepen in de site www.studbooks.org daar is genoeg info. te vinden die je vragen beantwoorden.
Denk ook dat topic maar gesplits moet worden stamboek en Marktplaats hebben weinig met elkaar te maken.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 26 September 2009, 10:38:14 »

..voor sommigen interesant maar voor anderen , om nog effe op de 6200 te komen , hoeveel dieren zijn er dan van dezelfde eigenaar ? sommigen 20 ? als je dit deelt dan zijn er nog vrij weinig die er zich mee bezig houden
.

Mensen met 20 dieren zijn vele malen belangrijker voor een stamboek dan mensen met "slechts" 1 of 2 dieren die bovendien nog geen wens hebben om er uiteindelijk mee te kweken.
Je zou er versteld van staan hoeveel mensen zich er mee bezig houden.

Citaat
nah ik dacht dat het de bedoeling was om zoveel mogelijk dieren er in te krijgen , waarvoor dan ook een stamboek dient , om te zien welke bloedlijnen ?
Zoveel mogelijk is nutteloos. 100 founderdieren is mooi en beheersbaar. Als dat 50 mensen zijn met elk een kweekkoppel is dat een ideale situatie.
Gelogd

kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 26 September 2009, 10:43:36 »

We wijken wat af, op het gevaar af dat zo verkeerde indrukken onstaan wbt stamboeken door te weinig voorkennis lijkt het me raadzaam terug on-topic te gaan: marktpl. is een goede manier om nakweek van de hand te doen.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #28 Gepost op: 26 September 2009, 10:52:16 »

Ik wil even kort reageren op deze beschuldiging naar mij toe;


Nu wordt er een verhaal de wereld in geholpen door Theo met "'nakweek te stoppen omdat de markt over verzadigd dreigt te geraken en daar door mogelijk de prijs van de dieren mogelijk inzakt "" wat gewoon niet waar is en niet klopt, graag je bij de feiten houden ipv dingen te verzinnen/bedenken en zomaar roepen zeer boos

Niet ik maar Angulata wekt deze schijn op door het combineren van verkoop en het stamboek en een verbod op kweek door het stamboek door teveel nakweek.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #29 Gepost op: 26 September 2009, 11:03:24 »

Nou ik lees dat helemaal niet zo, dat maak je er zelf van, nergens in Angulata zijn verhaal staat dat een kweekverbod een commercieel doel heeft uitroep !
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 8 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 Maart 2024, 01:36:18

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 460
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 491
Totaal: 491
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.116 seconden met 27 queries.