Mooi stukje
Ik vind het hoge aandeel dierlijk voedsel opmerkelijk, zowel het stamboek (verzorgingsrichtlijnen) Indotestudo forstenii als Indotestudo elongata hebben het niet over dierlijke eiwitten, hoewel een nestrat of wat slakken hier ook soms eens gegeven word.
Vrijwel alle landschildpadden zijn omnivoor....reptielen zijn eigenlijk nooit 100% herbi of carnivoor (slangen hebben bvb de maaginhoud (plantaardig) van hun prooidieren ook nodig om gezond te blijven)...
Kattenbrokken vermijd ik, zie ook de homepagina van de stamboekhouder voor de reden :
http://home.hetnet.nl/~euro.emys/Nederlands.htmlhttp://www.studbooks.org/houdbaarheid/Indotestudo_elongata_huisvestingsrichtlijnen.pdfHet aandeel D3 is in kattenbrokken reeds vrij hoog....
Citaat uit ''Ernahrung von landschildkroten'' (Carolin Dennert)
D Hypervitaminose
Nach Erkrankung und Verenden einer Kohlerschildkrote , die jahrelang mit Katzenkost gefuttert wurde, fanden sich in Koperinnern starke Verkalkungen von Eileiter, Magen- und Darmwand und Blase sowie von Herz- und Nierengefaben, vermutlich ingefolge des hohen Vitamin D3 Gehalts in KatzennahrungIk ben dit hier aan het kijken in de tabellen van het voedingsboek "Ernahrung von landschildkroten".
Het komt er eigenlijk op neer dat de hoeveelheid vit D3 verhoudingsgewijs minstens 10% moet zijn van de hoeveelheid vit A, dus ook de combinatie van de 2 is van belang...
!!! mijn elongata's krijgen geen direct zonlicht en geen kunstmatig UV licht !!!
Wat betreft de D3 zijn ze afhankelijk van aangeboden voedsel.
Bij een te hoog D3 zal calcium opgeslagen worden in andere delen van het lichaam .
de zogenaamde weke delen.
vaak begint dit met een waas in het oog .
het lijkt op staar maar is calcium afzetting.
ook voor vit A is het raadzaam om op te letten voor Hypervitaminus.
ik heb zelf ook de lijsten met richtlijnen op max hoeveelheden vit mineralen per kilo per week.
Zelfs voor calcium staat hier ook een maximum van 100mg per kilo per week .
Maar ik denk zelf dat de manier van huisvesting , dieet en algehele gezondheid , groei snelheid.
vrouw / man , ei leggen e.d. hier invloed op heeft.
gooi sepia in de bak de ene keer zal het verdwijnen als sneeuw voor de zon de ander keer
blijft het liggen.
Hier uit kan je opmaken dat de behoefte door de dieren ook zelf gedeeltelijk word aangegeven.
Het ei blijft liggen en de andijvie is op volgende keer andersom.
Er zijn ook oudere naslag werken waar zelfs geoppert word om een vijfde deel dierlijk te nemen.
Er zijn vele dieren artsen die ook nog steeds bij zwakke dieren aankomen met pate voer voor katten.
Zelf hou ik mij aan 10 tot max 15% .
[Het komt vaker rond de tien voor zou ik zegggen dan 15 .]
Mijn eigen dieren doen het al jaren hier goed op met weinig schild problemen.
en in mijn nakweek verleden heb ik weinig problemen ondervonden
Waneer de dieren meer UV / zonlicht zouden krijgen zal ik ook de voeding daarop aanpassen.
Het oudewets voeren van alleen katten voer of sla zou ik nog steeds ten strengste afraden.
En nogmaals de ene of ander streek afkomst zal ook andere verzorging nodig hebben .
het verslag gaat ook over hoe ik het doe en ervaren heb met tot vandaag de dag vrijgemakkelijk
en gezonde dieren.