Je verhaal is duidelijk,
toch zou ik het zelf nu nog niet willen gebruiken en eerst meer info. ervaringen van andere mensen met dit middel willen opzoeken/lezen.
Zoals "andere mensen" zitten te wachten op mijn ervaring met dit middel
Ik begrijp de terughoudendheid mbt dit middel, aangezien het nieuw is... Maar dat zal jaren geleden hetzelfde zijn geweest met Panacur... dat mensen ook eerst wilden wachten op meerdere resultaten alvorens het op hun eigen dieren te gebruiken... toch ?
Als iedereen maar blijft wachten tot "iemand anders" het gebruikt, dan is er over 10 jaar nog geen ervaring bekend mbt Profender bij schildpadden.
Ik heb er vertrouwen in... Als 2 verschillende dierenartsen dit spul voorschrijven, dan durf ik het wel aan.
@ Harald:
Panacur poeder 4% klinkt inderdaad ook eenvoudig.
Daarentegen heb ik juist weer vernomen dat het verstrekken van medicatie in poedervorm weer lastig te doseren is. Dit roept gelijk een aantal vragen bij me op:
In mijn beleving moet een dergelijke medicatie worden gedoseerd op basis van het gewicht van het diertje.
Dieren van verschillend gewicht dienen dan ook een verschillende dosering te krijgen... lijkt me.
-Krijgen alle afzonderlijke dieren dan separaat voer, met daarover de gedoseerde panacur?
-Of wordt er een soort "standaard hoeveelheid" over het voer gestrooid, waarbij alle aanwezige dieren in het verblijf in ieder geval een deel panacur naar binnen werken, waarbij mogelijke overdosering (bij een wat vraatzuchtiger dier) niet schadelijk is?
-Hoe ben je er zeker van dat ieder dier de geadviseerde dosis binnenkrijgt? Als het over het voer gaat, dan bestaat de mogelijkheid dat het dier niet de volledige portie (+dosis) wegwerkt en wegloopt bij het voer.
Ik zie zeker het voordeel in van deze manier van ontwormen: Het levert de dieren geen stress op en is totaal niet tijdrovend wanneer je een grote collectie dieren hebt.
Daarentegen krijg ik persoonlijk de indruk dat er op deze manier een soort "veilige marge dosering" word gehanteerd, waarbij alle dieren een willekeurige hoeveelheid van het toegediende middel tot zich kunnen nemen. Een soort preventieve Panacurbehanding waarbij dieren in de groep mèt wormpjes behandeld worden.. en de exemplaren in de groep zonder wormen het preventief binnenkrijgen met de achterliggende gedachte: Baadt het niet, dan schaadt het niet ?
Dit zal ongetwijfeld een positief effect hebben mbt wormbestrijding, maar dan zal Panacur in deze vorm dusdanig veilig moeten zijn dat overdosering niet aan de orde is. Waarbij in mijn beleving de werkzaamheid van het middel relatief laag is?
Ik weet het niet in ieder geval.. Zoals ik zei: het ís een prima manier om de dieren op rustige ongedwongen wijze de medicatie toe te dienen. Zelf kies ik dan toch liever voor individuele toediening, waarbij de hoeveelheid specifiek voor het betreffende dier is bepaald..