hier overwinteren onze grieken.
De schets hebben we gekregen van squama (herent), en volledig uitgebouwd zoals op de tekening.
1: In&uitgang; Opening met een breedte van 30cm, een hoogte van 20cm.
2: normaal bovengronds 2
1/
2 steen cellenbeton (Ytong), wij hebben bakstenen rondom de argexblokken gezet.
3: afdek-plank
4: buitenkant rondom afgewerkt met houten planken, deze kun je overlappend aanbrengen
5: argex - blokken (afmeting 39x19x19)
6: Diepte binnenin ongeveer 70cm onder de grond. (volledige diepte zal ongeveer zo'n 90cm zijn)
7: breedte van het hok 1m, lengte ongeveer 2meter
8: 2 lagen beton gegoten. bovenste laag = 10 cm, enkele gaten boren van een doorsnede van ong. 8mm voor eventuele afwatering. De 2de laag (onderste laag) is zo'n 5cm, met ook enkele gaten.
9: binnenkant is afgewerkt met bakstenen, welke behandeld zijn tegen vocht.
Volgens de schets zou het achteraan hoger moeten zijn dan de voorkant, wij hebben dit omgekeerd gemaakt, zodat de afwatering ACHTER het verblijf komt, anders zou het water makkelijk in het hok kunnen lopen.
We hebben als afdekplaat gekozen voor een polycarbonaat plaat.
De put is gevuld met een mengeling
1/
3 tuinaarde,
1/
3 rijnzand en
1/
3 bosgrond en bladeren. Bovengronds hebben we hooi gelegd. (bij ons blijft dit steeds goed droog, na de zomer vullen we het hooi goed bij, ze nemen steeds wat mee tijdens het in&uit lopen)
Er werd ons aangeraden van een keramische lamp te installeren in het nachtverblijf, aangesloten op een thermostaat, voor de winter.
Dit hebben wij niet gedaan, wel wordt de ingang afgesloten naarmate het kouder wordt.
(om nog wat kou tegen te houden + dieren die ook een warm stekje willen)
Tot nu toe gaat alles prima, we laten de natuur z'n ganggetje gaan.
Ook afgelopen koude winter zijn de dieren prima doorkomen (hoewel ik moet toegeven dat ik met een fameus bang hart heb afgewacht, en deze werkwijze toch een dubbel gevoel geeft bij me.)