Marco
Geochelone elegans
Belgium
Ons Speedy
|
|
« Gepost op: 7 September 2009, 18:35:48 » |
Hoi Ik zou even een vraagje willen stellen ivm met onze kleine sulcata. Hij heeft een zwarte mond gekregen en ook boven de oogjes is het wat wit en 1 lijkt me iets dikke dan de ander. verder eet hij prima en is ook behoorlijk levendig wanneer ie niet slaapt . Hoop dat ie niet ziek is . zal proberen enkele foto's hierbij te plakken. Alvast bedankt voor jullie antwoorden. mvg Marco
[verwijderd door de beheerder]
|
|
|
|
Barbara
Gast
|
|
« Antwoord #1 Gepost op: 7 September 2009, 19:07:34 » |
Zit dat zwart echt in de hoornlaag of erop. Heeft hij misschien ergens bessen gegeten?
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #2 Gepost op: 7 September 2009, 19:08:32 » |
Dat zijn mond zwart is komt denk ik door iets wat hij gegeten heeft, (soms eten schildpadden bv hun uitwerpelen ) Het rechteroogje lijkt inderdaad wat dik, maar opzich kijkt het dier er nog wel helder mee ik zou dat even goed in de gaten houden en anders een RA ernaar laten kijken als het lang duurt of dikker wordt.
|
|
|
|
Marco
Geochelone elegans
Belgium
Ons Speedy
|
|
« Antwoord #3 Gepost op: 7 September 2009, 19:44:34 » |
hoi hij eet wat verschillend bv groene paprika , appel soms , witloof , weegbree , paardebloem , klaver en heeft ook plantenvoeding uit de dieren zaak Weet niet of ik hier de naam van mag noemen hier maar noemt raffi Vital. Ook heeft ie zo een inktvis schelp wat ze ook aan vogels geven. Wat de ontlasting betreft zo het best kunnen dat ie ervan gegeten heeft , heb er vandaag nog geen zien liggen Maar zal zen oogjes zeker in de gaten houden. thnx en mvg Marco
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #4 Gepost op: 7 September 2009, 21:14:22 » |
De witte huid boven de ogen kan een aanwijzing zijn dat het terrarium te droog is... Hoe is dit ingericht ? Welke bodembedekking gebruik je ? De appel en paprika zou ik van het menu schrappen, evenals het commerciele voer en dit vervangen door hooipellets.
|
|
|
|
Marco
Geochelone elegans
Belgium
Ons Speedy
|
|
« Antwoord #5 Gepost op: 7 September 2009, 21:54:47 » |
hoi Kurt
Er hangt een 40w lamp in en het is in de nabijheid van de lamp een 31 gr. De bodem is bedekt met een laag van berk snippers uit de dierenzaak. Weet niet of het kwaad kan maar hier eet ie ook weleens van. Bij deze meteen appel en paprika geschrapt evenals het winkelvoer. Ook staat er een bakje met water in waar ie regelmatig van drinkt. Zit op dit moment nog niet met een echt terrarium , is eerder een grote bak waar ooit in men jonge jaren een kavia in zat. Deze is van boven gedeeltelijk open en meet 75 l x 40 h x 40 b Ben van plan deze week een echt terrarium te halen. mvg Marco
|
|
|
|
D-magic
|
|
« Antwoord #6 Gepost op: 7 September 2009, 21:57:47 » |
De bodem is bedekt met een laag van berk snippers uit de dierenzaak.
Die zou ik direct vervangen door evt aubiose of zavel. De berk snippers kunnen verstoppingen veroorzaken bij het dier.
|
0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
|
|
|
Marco
Geochelone elegans
Belgium
Ons Speedy
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: 7 September 2009, 22:03:26 » |
thnx D-magic Ik ga der morgen meteen achteraan
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
|
|
« Antwoord #8 Gepost op: 7 September 2009, 22:06:06 » |
Ik zou zavel gebruiken, dit bevalt hier zéér goed....rond 20uur gaan ze allemaal het zelfgemaakte hol in tot de ochtend, het hol zelf hou je vochtig : http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,7531.0.htmlDe beukensnippers moeten zo snel mogelijk weg, het dier zal eraan sterven...sulcata's eten die op en raken verstopt
|
|
|
|
Marco
Geochelone elegans
Belgium
Ons Speedy
|
|
« Antwoord #9 Gepost op: 7 September 2009, 22:18:14 » |
bedankt Kurt
Die zavel is dat gewoon dat spul uit de doe het zelf shop ( Brico , Hubo) ? Geen probleem met opeten van zavel ?
mvg Marco
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: 7 September 2009, 22:21:27 » |
bedankt Kurt
Die zavel is dat gewoon dat spul uit de doe het zelf shop ( Brico , Hubo) ? Geen probleem met opeten van zavel ?
mvg Marco
Nee, ze eten er niet van Bied het voer voor jonge dieren wel aan in een schaaltje . Als ze er al van eten kan het geen kwaad, zavel heeft de eigenschap te ontbinden in vochtige toestand (darmen en spijsverteringskanaal) klit dus niet samen na opname
|
|
|
|
Marco
Geochelone elegans
Belgium
Ons Speedy
|
|
« Antwoord #11 Gepost op: 7 September 2009, 22:24:16 » |
ok morgen dan ff om zavel gaan Bij deze alle hartelijk dank
mvg Marco
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 7 September 2009, 22:26:02 » |
ok morgen dan ff om zavel gaan Bij deze alle hartelijk dank
mvg Marco
Vraag wel vette zavel, breng dit aan in een dikke oneffen laag van 5 naar 20 cm dik en druk het goed aan, in de brico zal je het wel vinden denk ik.
|
|
|
|
Marco
Geochelone elegans
Belgium
Ons Speedy
|
|
« Antwoord #13 Gepost op: 12 September 2009, 16:31:30 » |
Hoi allemaal
Vandaag een echt terrarium gehaald voor ons speedy. Klopt Kurt dat de lucht te droog was want na enkele dagen de boel iets te bevochtigen zagen de oogjes er stukken beter uit. Het zwarte mondje begint gelukkig ook langzaam aan weg te trekken. Als bodem bedekking heb ik voorlopig voor aubiose gekozen. Ook ben ik op zoek naar een dealer in de buurt voor Agrobs ( neem aan dat dit hetzelfde is als hooipellets). Hij krijgt momenteel onkruiden uit de tuin buiten met afgewisselt andijvie en witloof. Het terrarium is voorzien van een uv lamp rechts en een warmte lamp links waaronder een platte steen ligt. Meet wel een temperatuur onder de lamp van om en bij de 40 gr, is een lamp van 40 w op een 30 cm van de steen. Even enkele foto's erbij
ps het tafeltje onder de bak dient nog vervangen te worden.
Mvg Marco
[verwijderd door de beheerder]
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #14 Gepost op: 12 September 2009, 17:29:26 » |
Je hebt mooie verbeteringen gemaakt Marco De bak is prachtig ruim, mischien nog wat aankleding in de vorm van wat stevige nepplanten dat waardeert hij vast ook als schuilplaats. Leuk ook dat de tip van Kurt over de luchtvochtigheid direkt effect had op de ogen. Maar beste vindt ik dat je het dieet zo goed hebt aangepakt, met onkruiden en waneer deze niet voorhanden zijn andijvie/witlof met agrobs ben je denk ik goed bezig, en zal je sulcata mooi opgroeien
|
|
|
|
|