Het is niet voor niets dat een aantal mensen waaronder ook Kurt er voor pleiten om bij verkoop van de dieren richtlijnen die opgesteld zijn of goedgekeurd door het NBSV mee te geven, bij mij gaat geen dier de deur uit zonder dat de nieuwe houders van de dieren getekend hebben voor ontvangst van de huisvestings richtlijnen.
Beter dan niks in elk geval maar zelf ben ik geen grote caresheet fanaat....
Een caresheet is slechts 1 visie die ook nog eens aan verandering onderhevig is, als ik de caresheets terug lees die ik 6 jaar terug meegaf bij
Centrochelys sulcata hatchlings kruip ik zowat onder tafel van schaamte. Daar ze vaak als enige houvast gebruikt werden was ik genoodzaakt al die mensen terug te contacteren. Er is intussen veel veranderd, "op maat gemaakte" info bestaat volgens mij gewoon niet...om die reden ook geen caresheet meer.
Een goede kweker of houder staat ook open voor andere visie's en (mogelijke) verbeteringen, ondanks hier 396 sulcatahatchlings geboren zijn en ruim 200 andere schildpadden in diverse soorten leer ik nog veel bij en weet ik alles behalve alles over de soorten die ikzelf hou....
Vaak word de fout gemaakt geen of onvoldoende rekening te houden met de soort (soortafgankelijke info), bij elke soort hoort eigenlijk een boek, daar kan een caresheet weinig tegenin brengen....zelfs dan nog moet men voortdurend "herbronnen"
Dit boek kan als richtlijn gebruikt worden (sorry voor offtopic):
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,2870.0.htmlEen bundeling van ervaringen van diverse houders en kwekers, aangevuld met wetenschappelijk werk, klimaattabellen enz....
Het boek kopen is 1, het ook lezen is 2
Ondanks andere beweringen komt echte ervaring er pas met de jaren naar mijn mening, liefst dan nog een decennium of meer...en dan nog is je opgebouwde manier van houden/kweken... aan discussie onderhevig waar je moet voor openstaan.