Allereerst iedereen de beste wensen voor 2016! Dit is natuurlijk een prachtig begin van het nieuwe jaar, niet alleen voor Ferry, maar voor alle schildpadliefhebbers!
Omdat ik weinig over deze soort weet, heb ik me ingelezen.
Dat wil ik graag met jullie delen. En voor de ingewijden: aanvullingen zijn welkom en correct me if I'm wrong...
De Pelusios upembae behoort tot de Pelomedusidae: Afrikaanse Halswenders: Klapborstschildpadden: Ook Upemba Klapborstschildpad genoemd.
Tot in 1983 ( Bour) was P. upembae een ondersoort van P. bechuanicus.
De soort is endemisch in Congo en leeft daar in het Haut-Lomami- district, het moerassige stroomgebied van de Fungwe en de Lualaba rivieren. P. upembae zwemt rond in de diepere moerassen en waterlopen.
Het zijn semi-aquatische, dagactieve omnivoren met een voorkeur voor vlees (zoals alle Pelusios): slakken en wormen, insecten en hun larven, amfibieën, duizendpoten, visjes, schaal- en schelpdieren, en eten af en toe wat groenvoer (afgevallen fruit, algen,..) en aas.
Het carapax is donkerbruin tot zwart.
Het plastron is groot, zwart met gele vlekken langs de middelste schildranden, en het scharnier sluit bijna volledig. De brug is ook zwart.
Het hoofd is breed met een eerder stompe snuit, egaal taankleurig of met kleine gele lijntjes.
Twee baarddraden onder de geel-grauwe kin.
Ze kunnen ca. 23 cm groot worden.
De diersoort staat op de Rode lijst van het IUCN.
Voor zover mij bekend wordt er weinig met deze soort in gevangenschap gekweekt.
Daarom is een eervolle vermelding voor Ferry hier op zijn plaats.
Veel succes met deze bijzondere schildpadden!