Filteren voor waterschildpadden, bestaat er echt zoiets?
Een korte uitleg.
Het filteren voor waterschildpad aquaria is een lastige zaak.
Het blijft bijna onmogelijk om een maandenlange proper aquarium te behouden, waardoor waterwissel een veelvoudig werk zal blijven en daarom ook veel mensen het na enkele jaren voor bekeken houden.
Waterschildpadden doen alles in het water, van eten tot ontlasten en dit maakt alles natuurlijk heel erg vuil in een gesloten omgeving die een aquarium is.
In tegenstelling tot een aquarium voor vissen, waar de waterkwaliteit veel langer goed blijft en waar men met een gedeeltelijke waterwissel alles weer onder controle kan krijgen, blijft het bij waterschildpadden een bijna uitgesloten zaak.
Filters kunnen 2 functies hebben, nl een mechanische filtering die het grove vuil opneemt en biologische filtering die de schadelijke bacteriën in onschadelijke bacteriën omzet om het biologisch evenwicht te bekomen.
Er bestaat ook nog zoiets als chemische filtering maar daar ga ik niet verder op in gaan, omdat dit meer van toepassing is bij vissen en omdat ik er eigenlijk weinig vanaf weet.
Wel bestaat er zoiets als ammoniak verdelger die je in het water giet, maar hiermee heb ik geen enkele ervaring en persoonlijk zou ik het niet echt gebruiken.
Bacteriën die in de filters het opkuiswerk doen gaan we zelden vinden in onze schildpadden filters, gewoon om dat we deze teveel kuisen en ze de giftige stoffen die onze dieren produceren niet op tijd kunnen verwerken. Om een goed werkende bacterie cultuur op te zetten zouden we onze aquarium een paar weken moeten kunnen laten werken zonder schildpadden, maar van zodra de dieren in hun nieuwe water terecht komen, beginnen ze het al te vervuilen.
Het is me ooit éénmaal gelukt om een perfecte waterkwaliteit te behouden voor zo’n 4 maand.
De bak werk opgezet met oude filter materiaal, en volledig nieuw water. Deze heeft dan een 3 tal weken gedraaid zonder dieren in. Toen de dieren er in werden geplaatst, werd om de 3 a 4 dagen 1/3 van het aquarium ververst. Ook werd er om de 5 dagen 1 compartiment van de filter gekuist. Meestal ging dit om het eerste gedeelte waar het grove vuil zich bevond. De metingen werden wekelijks verricht. Na twee maand zate er kleine witte wormen in mijn filter. Tot op heden weet ik nog altijd niet wat deze zijn of waren. Elke 3 dagen werd dezelfde procedure uitgevoerd. Maar opeens zonder reden begon het water te keren en was een volledige water wissel nodig. Nadien werd deze procedure nog toegepast, maar langer dan een maand is het water niet meer optimaal gebleven, plus het heeft me veel geld gekost aan water tests, waar je dagelijks mee bezig bent.
Nu kost een bakje van 150x50 en een waterstand van zo’n 25-30 cm een half uurtje om volledig te kuisen en dit op 1-2 weken tijd. Als je natuurlijk meerder aquaria hebt, dan ben je wel iets meer bezig.
Als men 2a3 kleine dieren in een bak van 200x60 steekt en daar een zware filter opzet dan zal het filtersysteem heel zorgvuldig werken en zal waterwissel heel lang uitgesteld kunnen worden.
Maar 2a3 volwassen trachemys of Pseudemys soorten van zo’n 25 a 30 cm groot, zal de bak veel vlugger vervuilen, wat ook logisch is.
De waterkwaliteit van het schildpadden water is een kwestie van gezond verstand en ervaring, door o.a. de dieren te observeren. bvb graptemys soorten kunnen moeilijk tegen vervuild water, waardoor ze soms met de ogen beginnen knipperen of hun ogen langdurig onder water dichthouden.
Ook de kleur van het water. Geel water is meestal een foute boel en aan dringend wissel toe.
Het water van onze dieren word vooral vervuild door ammoniak en een te hoge PH waarde.
Gelukkig zijn schildpadden tegen PH schommelingen beter bestand dan vissen en moeten we bij een te hoge PH meeting niet direct in paniek schieten. PH metingen zijn eigenlijk een graadmeter voor de waterkwaliteit. Een neutrale PH waarde voor water is 7 PH., maar ook dit is sterk afhankelijk van plaats tot plaats.
Schildpadden kunnen gemakkelijk zonder probleem in water met een PH van 6-8.5 leven, dit weer natuurlijk naargelang de soort, maar we hebben het hier voornl. over trachemys soorten. Een mata-mata bvb mag gerust in zuurder water van 5-6 PH.
In het aquarium handel zijn allerlei test pakketen te koop om je water te meten, maar zoals eerder gezegd, een beetje gezond verstand doet wonderen.
De grote boosdoener is eigenlijk het ammoniak gehalte die in de onze aquarium voor problemen zorgt.
Een te hoge PH waarde en hoge watertemp. doen ook het ammoniak gehalte stijgen, maar voor het zover is zal je neus al de helft van het werk hebben gedaan, zeker in een gesloten bak waar je het deksel zal van optillen.
Ammoniak wordt meestal veroorzaakt door de uitwerpselen van de schildpadden. Als deze beginnen afbreken worden deze omgezet in nitrieten. Nitrieten worden op hun beurt afgebroken en zo verkrijgt men nitraten.
De filtering kan op diverse manieren gebeuren met name door een buitenfilter, binnenfilter of biologische filter.. Veel hangt af van de grote van het aqu. En het aantal dieren dat men er wil in huisvesten. Ook de temperatuur speelt een rol, warm water zal namelijk veel sneller slecht worden dan koud water.
Persoonlijk gebruik ik de ingebouwde binnenfilters en na enkele jaren gebruik, kom ik tot de conclusie dat die de beste, goedkoopste en veiligste manier van filtering geeft.
Maar wederom water verversen minstens om de 2 weken blijft op het programma staan. Een maandelijkse verversing kan ook, als je tenminste om de 2 weken de helft van je water vervangt.
Op deze manier beperk je het gevaar van ziektes. Bij het water verversen of gedeeltelijk verversen moet me er ook op letten dat men ongeveer dezelfde temperatuur van water geeft waar de dieren voorheen in verbleven. Bij enkele van mijn dieren is gebleken dat water wissel ook een seksueel stimuli gaf.
De heren handelaars gaan dit natuurlijk niet graag horen, maar goedkoop werken geeft ook positieve resultaten. Het hoeft niet altijd duur materiaal van bvb Eheim of fluval te zijn om de klus te klaren, hoewel het dergelijk werk levert.
De filters:Buitenfilters gaan meestal groot moeten zijn willen we een middelgroot aqu van +-150cm willen reinigen.
Voordelen:Meer plaats in het aquarium,
gemakkelijk los te koppelen ( met snelkoppelingen aan de aan- afvoer buis )
éénvoudig te reinigen
Nadelen : - Kans dat er een aan-afvoerbuis loskomt waardoor het aqu. Leegloopt en je kamer onderloopt.
- Verstopping van afvoerbuis waardoor je filter droog komt te staan en je motor verbrand.
- Soms eens gevloek bij het terug aansluiten en het water die niet volledig door de filter omhoog wil komen.
- Een dier dat word aangezogen in de afvoerbuis. Meestal gaat het hier dan om jonge dieren of kleinere soorten die te dichtbij komen en waar hun hoofd in komt vast te zitten. Daarom altijd zien dat er een beschermingskorf rond de afvoer zit, deze erin kleven met silicone omdat de korfjes nogal eens willen loskomen.
- Duur in aankoop en ze gaan maar gemiddeld 10 jaar mee, als je gelukt hebt en waarschijnlijk zal je in deze 10 jaar al het vliegwiel, de as, de rubber dichting moeten hebben vervangen als deze stukjes nog beschikbaar zijn.
Binnenfilters: Voordelen :- Goedkoop in aankoop van materialen en pomp.
Nadeel : - Plaats verlies in het aquarium., dieren durven wel eens in de electriche snoer bijten dus deze dient ook afgeschermd te worden door bvb een plastik buis.
- Het kuisen verloopt niet altijd even vlot in die zin dat vuil water soms in het aqu. zelf terecht komt als je de filter uit het water haalt.
Bio filterVoordelen: - Heel gemakkelijk te reinigen.
- Grote filter capaciteit
- Goedkoop in aankoop van materiaal, tenminste als je handig bent in het snijden van glas en overweg kan met de siliconenspuit.
Nadeel : -plaatsrovend, dit is nl . een aquarium onder je aquarium.
- Duur als je dit moet laten maken.
Filtermateriaal,Heel wat materialen kunnen gebruikt worden voor het filteren van de aquariums. De in de handel verkrijgbare materialen zijn duur en gaan soms niet zolang mee als we zouden willen.
Keramische buisjes zijn duur in aankoop maar gaan dus wel heel lang mee, maar zijn moeilijk te reinigen.. Ze zijn zeer geschikt voor het aanmaken van goede bacteriën omdat ze een goede aanhechtingsoppervlak voor nitrificerende bacteriën hebben. Eigenlijk mogen deze buisjes niet zo grondig worden gekuist omdat je daarmee alle goede bacteriën wegspoelt, daarom als je dit filter materiaal wilt gebruiken laat je 1/3 ongekuist. Zo zijn er nog wel vele andere in de handel verkrijgbare materialen die het werk gedaan krijgen, maar daarvoor moet je meer op webpagina’s zijn die over vissen handelen kijken.
Actieve kool maakt dan weer dat je water perfect helder blijft, maar in een schildpadden bak heeft het weinig zin omdat het als water zuiveraar werkt, in die zin dat het water helder blijft maar niet echt dienst doet om schadelijke stoffen zolas nitrieten, nitraten en ammoniak uit het water te halen. Met andere woorden je zal het water evenveel zal moeten verversen als er geen zou inzitten.
De pompen die de meeste van ons gebruiken zijn te sterk en te vlug om de kool zijn werk te laten doen. Het is namelijk zo dat kool een trage absorptie heeft en alleen maar goed werkt in een biologische filter waar het water over druppelt en waar lucht aankan, ook wel een droog nat filter systeem genoemd, waarbij het water door de verschillende lagen filter materiaal sijpeld. Roken of gebruik van luchtverfrissers in dan ook af te raden omdat je deze meevoert in de filter.
Bij gebruikt van medicijnen moet je deze kool verwijderen want anders zal behandeling geen enkele zin hebben
Als je dan toch besluit om het te gebruiken steek dan de kool in het laatste compartiment van je filter.
Een optimale biologische filtering voor waterschildpadden bestaat dus niet echt, maar zoals eerder vermeld, veel hangt natuurlijk af van de grote van het aqu en de hoeveel dieren er men wil in huisvesten.
De materialen die een zeer goede mechanische werking hebben en bijna niets kosten, bestaan die?
Persoonlijk gebruik ik al jaren de plastic oranje aardappel zakken en de groene deurmatten die in stuken worden gesneden naar de grote van de binnen filter.
Deze materialen zijn slijtvast en gemakkelijk te reinigen. Ook hebben ze die eigenschap dat de goede bacteriën er zich gemakkelijk kunnen in nestelen. Het houd ook zeer gemakkelijk het grove vuil tegen terwijl het water doorlaat en de filter niet verstopt zoals wel eens durft gebeuren bij externe filtersystemen.
Een bodem in het aqu. Voor waterschildpadden zit er natuurlijk esthetisch zeer goed uit, maar maakt het wat uit voor de dieren, nee niets ze zijn perfect gelukkig zonder bodem, uitgenomen voor enkele kleinere soorten zoals bvb sternotherus die zich graag tussen de planten verstopt.
Planten en een bodem voor trachemys of pseudemys soorten hoeven echt niet en zeker niet als je je duur betaalde waterplantjes na enkele dagen nog zou willen zien.
Het moraal van het verhaal is eigenlijk, waterwissel, waterwissel en nog eens waterwissel wil je gezonde dieren een lang leven geven. Naast de waterkwaliteit spelen natuurlijk voeding, verlichting ect.. ook een grote rol in het leven van deze dieren, maar dat is een ander hoofdstuk in het houden van waterschildpadden.
Vragen en of verbeteringen zijn natuurlijk altijd welkom…
Bovenstaande uitleg zijn tips en nogmaals, het betreft hier mijn eigen persoonlijke ervaring, elk heeft zowat zijn eigen manier van werken en vindt zijn of haar manier de beste.