SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 14 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 Omlaag Print
Auteur Topic: drinkende sulcata  (gelezen 18400 keer)
Moi
Gast
« Antwoord #15 Gepost op: 8 Augustus 2009, 10:33:40 »

als de mest veel onverteerde vezelds bevat dan ga ik ervan uit dat de dieren weinig verteebare stoffen binnen krijgen en dit uberhaupt niet 100% goed is voor de dieren , waarom zeg ik dat ik heb enige tijd problemen met mijn pancreas , en de reden kan zijn dat ik ook veel te zware voeding of onverteerbare voeding binnenspeel , omdat de organen proberen alle voedsel te verwerken wat ze binnenkrijgt en bij onverteerd voedsel gaan de organen nog eens zo hard hun best proberen doen , ook het verteringsproces gaat een pak langer duren , alsook is kans op verstopping ook een pak groter , kijk eens naar hennepvezel als de dieren deze overmatig binnen krijgen , is ook niet echt verteerbaar.
in dit geval komt het overeen uit volgens mij .

u past al een tijd toe met de steen , nogthans zou het wel interesant geweest zijn om dit al een tijd te vermelden ,want dat zou een vooruitgang zijn voor velen hun dieren .    

Volgens mij moet je mensen en dieren niet zomaar met elkaar vergelijken, de manieren waarop eten verteerd kan worden is erg verschillend. Je moet jezelf dus ook niet met sulcata's vergelijken knipoog ;
1) sulcata's zijn echte herbivoren, hun maagdarmstelsel is zo gemaakt dat ze alleen van groenvoer kunnen leven. Mensen zijn omnivoren, wij kunnen vlees en groeten verteren, ons maagdarmstelsel is anders ingericht. Een koe eet vrijwel alleen gras, jij gaat problemen krijgen als je alleen gras gaat eten. Dat een koe dat wel kan, komt door al die magen (waarvan er één volzit met bacteriën die helpen bacteriën te verteren) die het dier heeft en door een stuk herkauwen. Een kat is een carnivoor; zijn maagdarmstelsel kan, mede doordat de darmen erg kort zijn, niets met groenvoer. Een hond kan vlees en voorverteerd groenvoer (erg belangrijk voor hun) verwerken, vandaar dat wolven ook als eerste het maag-darmstelsel van hun prooi opeten. Een kat kan leven van hondenvoer (omdat daar vlees in zit, met de groenten doen ze niets), een hond kan niet van puur kattenvoer leven omdat dat puur vlees is en geen voorverteerde/gekookte groeten bevat. Een schaap heeft bijvoorbeeld weer hééééle lange darmen waardoor plantaagdig voedsel uiteindelijk wel goed verteert en alle voedingsstoffen opgenomen wordt. Veel vogels hebben steentjes nodig om zaden in hun maag te verteren, daarvoor hebben ze een speciale (spier)maag. Etc., etc.. Omdat Elke een patatje speciaal wel goed verteerd, geef je de schildpadden dat, als ze dat zouden lusten, toch ook niet?  pestkop
2) sulcata's leven (oorspronkelijk) in de droge sahelband. Daar eten ze ook droog en verdord plantaardig voer, ze zijn er op ingesteld. Naast het feit dat ze dus plantaardig vezelrijk voedsel kunnen (en moeten) verteren, met weinig eiwitten/suikers etc., gaan ze heel anders om met hun waterhuishouding. Vandaar dat hun ontlasting er, bij voer met veel vocht, anders uitziet (veel vochtiger) dan onze (misschien moet ik zeggen mijn  verlegen ) ontlasting.
Vergelijken van mensen en sulcata's is echt vergelijken van appels en peren... Dat mest veel onverteerde vezelf bevat, zegt alleen dat vezeling voer lastig te verteren is (niet dat het onverteerbar is) en dat het dier dat er van leeft veel moet eten om zijn voedingsstoffen binnen te krijgen. En dat kan ik bij mijn sulcata's alleen maar beamen!  eet ze eet ze eet ze eet ze slaap slaap eet ze eet ze eet ze eet ze

Als laatste moet ik zeggen dat het me erg vervelend lijkt, dat je last hebt van jouw pancreas. Dat is echter geen algemene menselijke afwijking. Waarschijnlijk eet Elke, of de buurman/ik/Kurt/etc. zo'n beetje hetzelfde als jij maar hebben wij er geen last van. Dat jouw pancreas niet werkt is een specifiek individueel probleem. Mede omdat het feit dat jouw pancreas minder goed werkt dan de standaard pancreas, gaat een vegelijking met het algemene verhaal van de sulcata ook niet op. Zware voeding bij mensen is volgens mij trouwens vaak juist vettig eten, veel vlees, patat etc.. Meestal wordt met 'zware voeding' dan geen groente bedoeld.
« Laatste verandering: 8 Augustus 2009, 10:40:09 door Moi » Gelogd
Skip
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 2824



« Antwoord #16 Gepost op: 8 Augustus 2009, 10:48:43 »

u past al een tijd toe met de steen , nogthans zou het wel interesant geweest zijn om dit al een tijd te vermelden ,want dat zou een vooruitgang zijn voor velen hun dieren .   

Dit was al bekend hoor Knipoog
Gelogd

0.1.0 Testudo horsfieldii
1.1.4 Testudo kleinmanni
1.0.0 Chersobius signatus
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #17 Gepost op: 8 Augustus 2009, 12:27:07 »

Pancreas problemen krijg je door galblaas problemen even dit ter opheldering.
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #18 Gepost op: 8 Augustus 2009, 12:33:02 »

Pancreas problemen krijg je door galblaas problemen even dit ter opheldering.
niet altijd  knipoog ( ik heb al heel wat onderzoeken laten doen ), maar een pancreas kan door andere zaken ook ontsteken , maar gal is 1 van de grootste oorzaken daar heb je gelijk in .
Heb je last ervan dan?
Gelogd
Moi
Gast
« Antwoord #19 Gepost op: 8 Augustus 2009, 12:35:48 »

Crash; misschien begrijp ik je dan inderdaad verkeerd, misschien dat dat komt omdat jij uit België en ik uit Nederland komt. Het lezen van jouw stukken zijn interessant en lastig tegelijk...  verlegen
Maar... blijft staan dat je mensen en sulcata's niet kan vergelijken volgens mij. Het vezelrijke droogvoer komt er niet hetzelfde uit; ik zie dat de keutels in ieder geval bruin zijn. er verteert wel degelijk voer... Dat van die verteringssappen klopt en dat het vezelijke voer niet helemaal verteerd klopt ook, maar daarom hebben herbivore schildpadden (sulcata's bijv.) ook zo veel eten nodig. Vleesetende schildpadden hebben, zoals andere vleesetende dieren, veel minder voeding nodig omdat het voer veel voedings- en energierijker is. Als ik mijn sulcata voer ter grootte van haar kop geef, is ze over een paar maanden een hongerdood gestorven.

Verstopping tenslotte komt doordat sulcata's;
1) niet kauwen en dus stukken in zijn geheel doorslikken
2) vezelrijk voer dus niet goed verteert, en die grote droge stukken dus deels onverteerd samengepakt door een relatief klein gat naar buiten moeten.
Gelogd
Moi
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: 8 Augustus 2009, 13:03:31 »

Dat zal wel mischien zijn nederlands en nederlands zit inderdaad veel verschil op .
nah wat het laatste betreft zit ik er eigelijk dan niet ver naast .
als ik de keutels dan zie van op de foto ; dan zie je goed dat er heel veel hooi weer er uit komt .

het is presies een vezelplaatkeuteltje , vezels bijeen gepropt , mijn dieren hun ontlasting is heel mooi gevormd zonder dat het plat is en zijn heel weinig van deze vezels in . en wel iets donkerder maar niet veel .

Dat betekent dus, Kurt's idee volgend, dat de keutels van jouw dieren eigenlijk niet helemaal goed zijn. Omdat er dus te weinig vezels in zitten...  afvragend...
Gelogd
Moi
Gast
« Antwoord #21 Gepost op: 8 Augustus 2009, 17:08:36 »

de schildpadden zullen mij ook wel zot verklaren als ze gezien hebben dat ik hun ontlasting trek

is wel serieus wat vergroot , zie mijn structuur is veel fijnder tov voorgaande foto

op de buitenkant niet te erg letten ze komt uit de groentebak van de ontlastingen van deze ochtend , ik heb het in 2 gebroken en kijk naar de kern

Well done!  knipoog
Lekkere foto 
Volgens mij zie ik onverteerde vezels zitten en is het voer niet zo ver verteerd dat het als het ware een hondendrol is. Prima ontlasting volgens mij. Het voer van Kurt is volgens mij gewoon wat grove van structuur, dan komt 't er ook grover uit...
Ze ontlasten trouwens dagelijks bij mij, ziet er ook ongeveer zo uit, soms iets vochtiger. Ik heb 't idee dat het er daags na inname weer uitkomt. Klopt dat?
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #22 Gepost op: 8 Augustus 2009, 18:12:26 »

de schildpadden zullen mij ook wel zot verklaren als ze gezien hebben dat ik hun ontlasting trek

is wel serieus wat vergroot , zie mijn structuur is veel fijnder tov voorgaande foto

op de buitenkant niet te erg letten ze komt uit de groentebak van de ontlastingen van deze ochtend , ik heb het in 2 gebroken en kijk naar de kern

Well done!  knipoog
Lekkere foto 
Volgens mij zie ik onverteerde vezels zitten en is het voer niet zo ver verteerd dat het als het ware een hondendrol is. Prima ontlasting volgens mij. Het voer van Kurt is volgens mij gewoon wat grove van structuur, dan komt 't er ook grover uit...
Ze ontlasten trouwens dagelijks bij mij, ziet er ook ongeveer zo uit, soms iets vochtiger. Ik heb 't idee dat het er daags na inname weer uitkomt. Klopt dat?
Bij mijn weten is dat niet de bedoeling dat de dieren dagelijks ontlasten.
Meen me herinneren dat er dan iets niet toereikend is qua voedings welke ervoor zorgt dat het spijsverteringskanaal niet voldoende functioneerd wat dan resulteerd in zeer frequente ontlasting waarbij onverteerde resten weer naar buiten komen samen met vocht wat bij mijn weten te veel aanwezig is.
Correctie waar nodig hoor.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 8 Augustus 2009, 19:26:28 »

Ik heb 't idee dat het er daags na inname weer uitkomt. Klopt dat?
De darmtransit die kan oplopen tot 40 dagen en meer (gemiddeld 2 a 3 weken), in tijden van voedselschaarste en droogte kunnen ze zelfs de mest ophouden.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Moi
Gast
« Antwoord #24 Gepost op: 8 Augustus 2009, 22:53:04 »

Bij mijn weten is dat niet de bedoeling dat de dieren dagelijks ontlasten.
Meen me herinneren dat er dan iets niet toereikend is qua voedings welke ervoor zorgt dat het spijsverteringskanaal niet voldoende functioneerd wat dan resulteerd in zeer frequente ontlasting waarbij onverteerde resten weer naar buiten komen samen met vocht wat bij mijn weten te veel aanwezig is.
Correctie waar nodig hoor.
W.s. zal 't wel langer duren voordat het door het maagdarmstelsel is, maar heb ik 't idee dat 't korter duurt dan 2 à 3 weken. De enige onverteerde voedselresten die in de ontlasting zitten zijn vezels, en die horen er in te zitten.  Desondanks vind ik vrijwel dagelijks ontlasting, ik heb twee sulcata's van wie het dan kan zijn....
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 8 Augustus 2009, 22:58:46 »

W.s. zal 't wel langer duren voordat het door het maagdarmstelsel is, maar heb ik 't idee dat 't korter duurt dan 2 à 3 weken. De enige onverteerde voedselresten die in de ontlasting zitten zijn vezels, en die horen er in te zitten.  Desondanks vind ik vrijwel dagelijks ontlasting, ik heb twee sulcata's van wie het dan kan zijn....
Er word bedoeld dat wat er vandaag ingaat er pas over 2 a 3 weken terug uitkomt  knipoog
Krijgen ze elke dag eten dan zal er  dus ook elke dag wel mest te vinden zijn.
« Laatste verandering: 8 Augustus 2009, 23:32:44 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #26 Gepost op: 8 Augustus 2009, 23:12:42 »

Citaat
Verstopping tenslotte komt doordat sulcata's;
1) niet kauwen en dus stukken in zijn geheel doorslikken
2) vezelrijk voer dus niet goed verteert, en die grote droge stukken dus deels onverteerd samengepakt door een relatief klein gat naar buiten moeten.
Verstopping door voedingsvezels lijkt me onwaarschijnlijk, teveel aan vezel veroorzaakt net diarree, tekort verstopping  knipoog
Mestballen van volwassen dieren zijn tussen 5.7 en 8.2 cm in diameter dus de cloaca is elastisch genoeg, in de vrije natuur eten ze ook beenderen en ste(e)n(tjes)en, hoewel de laatste lange tijd in de maag blijven zitten.
Wat wel een verschil maakt is grote hoeveelheden hooi, omdat alle vezels een lengte hebben van ca 30 a 40 cm zouden eventueel problemen kunnen ontstaan hoewel ook maar sporadisch meldingen zijn hiervan, en twijfelachtig....verklaring hiervoor zou zijn dat los hooi te makkelijk naar binnen gaat, in de vrije natuur bijten en scheuren ze gemiddeld kortere stukken van de planten die vaststaan in de bodem. Gezien ze bij opname van hooi geen weerstand ondervinden "schuift" dit in zijn geheel naar binnen en vormt in het darmkanaal langere proppen. Om die reden gebruik ik pre alpin aspero, eigenlijk hooi van 65 soorten onkruiden met een lengte van 45 mm.
Daar de cellulosewand slechts deels word afgebroken komen niet alle voedingsstoffen vrij, maar hoeft ook niet, zo zijn vezels toch niet verteerbaar en toch onmisbaar om de peristaltische bewegingen van de darmwand te stimuleren. Bij sulcata moet de voeding uit 22 a 30% uit vezels bestaan, vrijwel onbereikbaar hoog in gevangenschap.
Vezelbehoefte van de mens bvb is slechts 18 gr per dag
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Moi
Gast
« Antwoord #27 Gepost op: 8 Augustus 2009, 23:15:12 »

W.s. zal 't wel langer duren voordat het door het maagdarmstelsel is, maar heb ik 't idee dat 't korter duurt dan 2 à 3 weken. De enige onverteerde voedselresten die in de ontlasting zitten zijn vezels, en die horen er in te zitten.  Desondanks vind ik vrijwel dagelijks ontlasting, ik heb twee sulcata's van wie het dan kan zijn....
Er word gedoeld dat wat er vandaag ingaat er pas over 2 a 3 weken terug uitkomt  knipoog
Krijgen ze elke dag eten dan zal er  dus ook elke dag wel mest te vinden zijn.
Snapte ik hoor Kurt.  fluiten
Mijn reactie was een een gecombineerde reactie, was misschien niet zo duidelijk.  verlegen Markooij schreef dat dagelijks ontlasten niet goed was en op verteerproblemen duidde, het eerste deel van mijn post was een reactie op jouw 2 à 3 weken. Als mijn grootste sulcata voedsel van twee à 3 weken in haar maagdarmstelsel zou hebben, zou ze alleen daardoor al een kilo of 7 à 10 moeten wegen, ze weegt nu 12 kilo...
Gelogd
Moi
Gast
« Antwoord #28 Gepost op: 8 Augustus 2009, 23:24:57 »

Citaat
Verstopping tenslotte komt doordat sulcata's;
1) niet kauwen en dus stukken in zijn geheel doorslikken
2) vezelrijk voer dus niet goed verteert, en die grote droge stukken dus deels onverteerd samengepakt door een relatief klein gat naar buiten moeten.
Verstopping door voedingsvezels lijkt me onwaarschijnlijk, teveel aan vezel veroorzaakt net diarree, tekort verstopping  knipoog
Mestballen van volwassen dieren zijn tussen 5.7 en 8.2 cm in diameter dus de cloaca is elastisch genoeg, in de vrije natuur eten ze ook beenderen en ste(e)n(tjes)en, hoewel de laatste lange tijd in de maag blijven zitten.
Wat wel een verschil maakt is grote hoeveelheden hooi, omdat alle vezels een lengte hebben van ca 30 a 40 cm zouden eventueel problemen kunnen ontstaan hoewel ook maar sporadisch meldingen zijn hiervan, en twijfelachtig....verklaring hiervoor zou zijn dat los hooi te makkelijk naar binnen gaat, in de vrije natuur bijten en scheuren ze gemiddeld kortere stukken van de planten die vaststaan in de bodem. Gezien ze bij opname van hooi geen weerstand ondervinden "schuift" dit in zijn geheel naar binnen en vormt in het darmkanaal langere proppen. Om die reden gebruik ik pre alpin aspero, eigenlijk hooi van 65 soorten onkruiden met een lengte van 45 mm.
Daar de cellulosewand slechts deels word afgebroken komen niet alle voedingsstoffen vrij, maar hoeft ook niet, zo zijn vezels toch niet verteerbaar en toch onmisbaar om de peristaltische bewegingen van de darmwand te stimuleren. Bij sulcata moet de voeding uit 22 a 30% uit vezels bestaan, vrijwel onbereikbaar hoog in gevangenschap.
Vezelbehoefte van de mens bvb is slechts 18 gr per dag

Ik doelde met 'vezels' inderdaad op gras/hooi, vezelig voedsel wat niet geheel verteerd, vandaar dat ik schreef dat die grote stukken samengepakt problemen kunnen veroorzaken... Kwam inderdaad wederom  verlegen niet echt duidelijk over. Dat communiceren op deze manier blijft soms lastig...  knipoog
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #29 Gepost op: 9 Augustus 2009, 16:46:05 »

Dit topic maakt veel duidelijk wbt slijtage van de voorpootbeschubbing, wat normaal blijkt te zijn bij dieren in het wild.
Ook meer duidelijkheid wbt de voeding en drinkwaterbehoefte, en vooral: let op de mest  knipoog :

http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,7519.0.html
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Pagina's: 1 [2] 3 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
2 Oktober 2024, 14:27:03

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1046
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 693
Totaal: 693
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.12 seconden met 26 queries.