SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 9 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] Omlaag Print
Auteur Topic: blind geboren nakweek Griekjes  (gelezen 13629 keer)
Greeny
Stigmochelys pardalis

Belgium Belgium

Safe the tortoises and turtles of this world

« Antwoord #15 Gepost op: 1 Augustus 2009, 14:05:38 »

Foto's van de kleine blinde Griekjes :

Griekje 1 :

Griekje 2 :

Let op de misvorming schild links vooraan aan het kopje !
Misvorming frontaal gezien, rechts aan het kopje

Hopelijk zijn de foto's duidelijk genoeg, want een close-up foto maken van zo'n kleine diertjes is niet gemakkelijk.

G   R   E   E   N   Y            G   R   E   E   N   Y            G   R   E   E   N   Y     

Toch wel raar dat zelfs na enkele dagen geen frisse lucht - de embryo's zo snel afsterven. Trouwens in de natuur liggen de eieren vaak enkele centimeters diep in de grond, daar kan toch ook geen frisse lucht aan ?  Hoe zit dat dan in elkaar ?
Bij het leggen van eieren, wordt het ei gevuld met lucht op het moment dat het ei uit de cloaca van een schildpad komt.
Het ei wordt dan pas hard en bol.  Kort daarna smijt het vrouwelijk dier haar legkuil dicht en stampt ze de aarde best wel stevig aan.
Volgens mij, is het ei dan genoeg voorzien met lucht om het vrucht gedurende de ganse ontwikkeling in leven te houden, of heb ik het hier verkeerd voor ?
Tips altijd welkom !!!!

Groetjes,

22 graden voor zo'n korte tijd van 2 dagen zou eigenlijk niet al teveel effect hebben op afsterven van de eieren en of misvormingen .
je moet ook rekening houden joachim dat je de broedstoof niet meer hebt geopend waardoor er geen verse 'koude' lucht naar binnen is gekomen en waardoor de eieren langzaam zijn afgekoelt, als het dus 31.5° gr, was dan hebben  ze mischien maar een goede dag op de laagste temp van 22 ° gr gelegen.
In de natuur komen grote temp . Schommelingen ook voor, maar hier weet men natuurlijk niet wat de uitkomst van is .

"Save the Tortoises and Turtles of this world"

Spieces :

Testudo Graeca Furch.Nabeulensis
Testudo Graeca Terrestris
Testudo Graeca Ibera
Testudo Graeca Flowerii
Testudo Hermanni Boettgeri
Geochelone Sulcata
Testudo Horsfieldii
Mauremys Japoni
Barbara
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 1 Augustus 2009, 14:29:54 »

Het is duidelijk niet alleen de oogjes.
Bij Griekje 1 lijkt ook het bekje niet te kloppen.
En de schildjes ook niet.
Volgens mij zit er maar 1 ding op en dat is naar de DA gaan.
Hansm
Algemene moderator

« Antwoord #17 Gepost op: 1 Augustus 2009, 14:31:55 »

Bedankt, nou blijft erg zonde hoor is wat moeilijk zichtbaar maar het schildje heeft ook wat afwijking zo te zien bij nummer 2.

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

King of Afrika: Centrochelys sulcata

« Antwoord #18 Gepost op: 1 Augustus 2009, 22:18:51 »

Hebben de ouderdieren één of andere medicatie gehad kort of enkele weken voor het leggen ?

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

« Antwoord #19 Gepost op: 1 Augustus 2009, 22:45:20 »

Citaat
De temperatuur in mijn broedmachine was gezakt van 31,5 graden naar 22 graden. We waren net vertrokken naar de Ardennen voor een weekendje en toen we zondagavond thuis kwamen, heb ik het gezien dat de electriciteit was uitgevallen.
Er zaten op dat moment iets meer dan 35 eieren in mijn broedmachine waarvan er 32 bevrucht waren.
Slechts deze 2 zijn uitgekomen, al de rest afgestorven.  Met resultaat natuurlijk dat deze 2 overlevenden misvormd zijn hé !
Ik denk niet dat dit de oorzaak is, temperatuursdaling naar 22°C kunnen ze best overleven, ook zonder afwijkingen.
DEVAUX mat gedurende 3 maanden de temperatuur in ca. 8 cm diepe nestkuilen van Testudo boettgeri.
De laagste gemeten temperatuur was 18°C, de hoogste 42°C.
Gemiddeld schommelden de temperaturen tamelijk nauwkeurig rond de 20°C ; in de vroege middag was de temperatuur vaak 10 graden hoger, in de vroege ochtend vaak 10 graden lager...
Eieren kunnen dus best lage temperaturen aan, naar mijn mening is nachtelijke afkoeling bvb zelfs beter, helaas heb je dan geen sturing wbt de geslachten.

Shadowrider
Algemene moderator

« Antwoord #20 Gepost op: 2 Augustus 2009, 09:31:28 »

Ik denk niet dat dit de oorzaak is, temperatuursdaling naar 22°C kunnen ze best overleven, ook zonder afwijkingen.
Zoals Ik al zei dat kan niet de oorzaak zijn dat de dieren zonder ogen zijn geboren en waar de andere eieren zijn afgestorven.
Ik was ooit bij in een dieren tuin in Duitsland waar men een ei van een schildpad gewoon in een schuif van een kast had liggen en deze is 3 maand later dan de normale broed temp ook uitgekomen, vraag me nu niet meer wat voor dieren het waren, het is meer dan 15 jaar geleden.
Ook ken ik iemand hier in Belgie waarvan de eieren van zijn Hermanni's in zijn koude serre uitkomen bij een goede Belgiesche zomer ( en wat moeten we daar bij voorstellen  afvragend

het afsterven van je eieren moet een andere oorzaak hebben en waarschijnlijk door toeval dat je electic was uitgevallen denk je dat dit de oorzaak is tewijl het een samenloop van omstandig heden is.
Moi
Gast
« Antwoord #21 Gepost op: 2 Augustus 2009, 13:06:24 »

Hebben de ouderdieren één of andere medicatie gehad kort of enkele weken voor het leggen ?

Ben ik ook benieuwd naar, maar dan vooral naar het vrowuelijke dier...
Daarnaast vroeg ik me af of je weet of deze combinatie ouderdieren al eerder (gezonde) nakomelingen heeft gehad.

Euthanaseren is en blijft een lastig vraagstuk. Ik denk dat ik niet voor euthanasie zou gaan als de dieren hun eten goed kunnen vinden, rustig zijn (geen extra stress/pijn ervaren) en er zich geen andere ernstige afwijkingen zullen openbaren. De dieren zullen zich w.s. goed aanpassen, net als mensen, en niet eens beseffen dat ze een afwijking hebben; dat is iets menselijks. In de ntuur zullen ze het niet overleven. De kans is aanwezig dat deze afwijking niet bevorderlijk is voor de sterkte van de soort/het stamboek; ik zou dus niet gaan kweken met deze dieren...
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

« Antwoord #22 Gepost op: 2 Augustus 2009, 13:51:16 »

Citaat uit het boek "griekse landschildpad" van Holger Vetter wbt erfelijkheid (niet specifiek over ontbrekende ogen):
Misvormingen komen bij jongen af en toe voor bij in het terrarium gekweekte dieren. Dit duidt erop dat de incubatie niet ideaal verlopen is en/of de ouderdieren niet juist zijn gehouden en gevoed. Meestal betreft het afwijkingen aan het skelet. (bijvoorbeeld ongelijke kaken, te veel tenen of gereduceerde ledematen) en het aantal en de schikking van de hoornschilden. Dit schijnt met de broedtemperatuur samen te hangen en ook dieren uit de vrije natuur zijn er soms mee behept. Bij KIRSCHE(1967) kregen alle vijf nakomelingen van een moederdier met een dubbele cercivale (nekschild) dezelfde afwijking; het vrouwtje had gepaard met een mannetje dat ook een dubbel nekschild had...Dezelfde auteur beschikt over een ander vrouwtje , waarbij alle elf nakomelingen in drie opeenvolgende jaren steeds dezelfde afwijking vertoonden, namelijk afwijkingen aan de carapaxschilden en een reductie van het aantal tenen. De oorzaak is onbekend ; het is niet vast te stellen door welk van de zeven geslachtsrijpe mannetjes het vrouwtje was bevrucht. De afwijkingen zijn kennelijk niet geslachtsgebonden en de oorzaken daarvoor zijn nog niet bekend. Diverse auteurs gaan ervan uit dat het in terraria te maken heeft met langdurig te hoge temperaturen tijdens de incubatie, het te vaak hanteren van de eieren om te schouwen en/of fouten bij de verzorging en voeding van de ouderdieren. REISS meldt uit ervaring dat het sterftecijfer hoger is onder jongen met een schildafwijking dan onder normale jongen. Daarom ging de auteur ervan uit dat mogelijk nog andere , niet waarneembare genetische defecten geerft werden. Ongeveer 20% van de betrokken jongen overleefde het eerste jaar niet. EENDEBAK stelde vast dat het aantal klauwen kennelijk in zekere mate erfelijk is.....Soortgelijke resultaten verkreeg de auteur met experimenten betreffende de erfelijkheid van een ongedeeld of gedeeld supracaudaal schild bij het moederdier. Ook MISKLEUREN zijn bij leden van de Testudo-hermanni-soortengroep bekend. Zo beschreef WERMUTH een albino die geheel licht olijfbruin gekleurd was en helder rode ogen had....
Meer erover vind je op pagina 105-107 bij "voortplanting" in bovengenoemd boek.

Moi
Gast
« Antwoord #23 Gepost op: 2 Augustus 2009, 15:21:45 »

Citaat uit het boek "griekse landschildpad" van Holger Vetter wbt erfelijkheid (niet specifiek over ontbrekende ogen):
Misvormingen komen bij jongen af en toe voor bij in het terrarium gekweekte dieren. Dit duidt erop dat de incubatie niet ideaal verlopen is en/of de ouderdieren niet juist zijn gehouden en gevoed. Meestal betreft het afwijkingen aan het skelet. (bijvoorbeeld ongelijke kaken, te veel tenen of gereduceerde ledematen) en het aantal en de schikking van de hoornschilden. Dit schijnt met de broedtemperatuur samen te hangen en ook dieren uit de vrije natuur zijn er soms mee behept. Bij KIRSCHE(1967) kregen alle vijf nakomelingen van een moederdier met een dubbele cercivale (nekschild) dezelfde afwijking; het vrouwtje had gepaard met een mannetje dat ook een dubbel nekschild had...Dezelfde auteur beschikt over een ander vrouwtje , waarbij alle elf nakomelingen in drie opeenvolgende jaren steeds dezelfde afwijking vertoonden, namelijk afwijkingen aan de carapaxschilden en een reductie van het aantal tenen. De oorzaak is onbekend ; het is niet vast te stellen door welk van de zeven geslachtsrijpe mannetjes het vrouwtje was bevrucht. De afwijkingen zijn kennelijk niet geslachtsgebonden en de oorzaken daarvoor zijn nog niet bekend. Diverse auteurs gaan ervan uit dat het in terraria te maken heeft met langdurig te hoge temperaturen tijdens de incubatie, het te vaak hanteren van de eieren om te schouwen en/of fouten bij de verzorging en voeding van de ouderdieren. REISS meldt uit ervaring dat het sterftecijfer hoger is onder jongen met een schildafwijking dan onder normale jongen. Daarom ging de auteur ervan uit dat mogelijk nog andere , niet waarneembare genetische defecten geerft werden. Ongeveer 20% van de betrokken jongen overleefde het eerste jaar niet. EENDEBAK stelde vast dat het aantal klauwen kennelijk in zekere mate erfelijk is.....Soortgelijke resultaten verkreeg de auteur met experimenten betreffende de erfelijkheid van een ongedeeld of gedeeld supracaudaal schild bij het moederdier. Ook MISKLEUREN zijn bij leden van de Testudo-hermanni-soortengroep bekend. Zo beschreef WERMUTH een albino die geheel licht olijfbruin gekleurd was en helder rode ogen had....
Meer erover vind je op pagina 105-107 bij "voortplanting" in bovengenoemd boek.

Ik snap dit stuk niet helemaal; ze hebben 't over incubatietemperaturen en koppelen daar genetische defecten aan. Volgens mij hoeft dat niet samen te gaan, een afwijking hoeft niet per definitie genetisch bepaald te zijn. Daarbij gaan ze voor mijn gevoel voorbij aan de gedachte dat de defecten ook een erfelijke genetische oorsprong kan hebben; in de beschreven voorbeelden kan het volgens mij zo zijn dat de vrouwtjes erfelijke (dominant) genetische afwijkingen hebben die (standaard) overgedragen worden op de jongen en de afwijkingen veroorzaken...
Bovenstaande kan ook het geval zijn bij één van de (of natuurlijkbeide) ouderdieren van Greeny.

Correct me if I'm wrong...
Shadowrider
Algemene moderator

« Antwoord #24 Gepost op: 4 Augustus 2009, 09:28:25 »

Als ik het goed heb Greeny gebruik je vermiculite als substraat en broed je ze uit in een "koelkast" broedmachine.
Hier liggen de eieren op het substraat en heb je onderaan een potje met water staan voor de lucht vochtigheid.

Volgens mij zijn je eieren verdroogd doordat je substraat niet vochtig genoeg was en Temp. Te hoog. Je eieren waren waarshijnlijk al afgestorven nog voor dat je electriciteit is uitgevallen maar je heb het niet gezien. Door toeval en samenloop van omstandigheden denk je nu dat de elec. panne de oorzaak is van het afsterven van de eieren.
Ook de misvormingen kunnen te maken hebben met de vochtigheid of droogte van je substraat waarbij in de embronale ontwikkeling op een gegeven moment iets is gebeurd waardoor je dieren niet volledig ontwikkeld zijn en waardoor er twee in betere conditie waren en zich verder kunnen ontwikkelen hebben met uitzondering van ogen.
Maar te weten wanneer, hoe en wat ga je veel meer details moeten hebben ivm de ontwikkeling van je eieren, je temp.  vochtigheid, in verschillende ontwikkel stadia zouden moeten gedocumenteerd zijn .
Moi
Gast
« Antwoord #25 Gepost op: 4 Augustus 2009, 10:20:18 »

Als ik het goed heb Greeny gebruik je vermiculite als substraat en broed je ze uit in een "koelkast" broedmachine.
Hier liggen de eieren op het substraat en heb je onderaan een potje met water staan voor de lucht vochtigheid.

Volgens mij zijn je eieren verdroogd doordat je substraat niet vochtig genoeg was en Temp. Te hoog. Je eieren waren waarshijnlijk al afgestorven nog voor dat je electriciteit is uitgevallen maar je heb het niet gezien. Door toeval en samenloop van omstandigheden denk je nu dat de elec. panne de oorzaak is van het afsterven van de eieren.
Ook de misvormingen kunnen te maken hebben met de vochtigheid of droogte van je substraat waarbij in de embronale ontwikkeling op een gegeven moment iets is gebeurd waardoor je dieren niet volledig ontwikkeld zijn en waardoor er twee in betere conditie waren en zich verder kunnen ontwikkelen hebben met uitzondering van ogen.
Maar te weten wanneer, hoe en wat ga je veel meer details moeten hebben ivm de ontwikkeling van je eieren, je temp.  vochtigheid, in verschillende ontwikkel stadia zouden moeten gedocumenteerd zijn .

Dan blijf ik het vreemd vinden dat bijna alle eieren aan in een hele korte periode aan het begin van de incubatieperiode afgestorven zijn, dat lees ik nl. eerder, terwijl twee eieren de rest van de incubatieperiode (een lange periode dus) goed hebben doorstaan in (zoals je beweert) behoorlijk negatieve omstandigheden. Dan zou je toch verwachten dat de laatste twee eieren later ook afgestorven waren en de dieren meer/ernstiger misvormingen hebben. Jouw verhaal kan volgens mij alleen als de omstandigheden in de broedkast na het afsterven van de eieren in de beginperiode aangepast is. Greeny, heb je (zoals Shadowrider vraagt) meer info?

Ik heb daarbij nog niets gelezen over een eventuele erfelijke oorzaak, Greeny heeft nog niet gereageerd op vragen daaromtrent, en ben niet gecorrigeerd op het verhaal wat ik schreef. Die optie is dan toch ook nog open?  gedicht
marion
Dipsochelys dussumieri

« Antwoord #26 Gepost op: 4 Augustus 2009, 11:04:36 »

Greeny, heb je al een beslissing kunnen nemen? De discussie die nu gevoerd wordt is wel erg belangrijk voor de toekomst ivm het kweken, maar voor nu is het belangrijk om te weten of de griekjes zo hun eten kunnen vinden en of ze een dierwaardig leven kunnen hebben.
Heb je al veranderingen in het eetgedrag gezien? Vinden ze zelf hun eten?
kurtlippens
Forumbeheerder

Belgium Belgium

« Antwoord #27 Gepost op: 5 Maart 2010, 16:36:29 »

Greeny, heb je al een beslissing kunnen nemen? De discussie die nu gevoerd wordt is wel erg belangrijk voor de toekomst ivm het kweken, maar voor nu is het belangrijk om te weten of de griekjes zo hun eten kunnen vinden en of ze een dierwaardig leven kunnen hebben.
Heb je al veranderingen in het eetgedrag gezien? Vinden ze zelf hun eten?
De dierenarts had (logisch) beslist deze dieren te euthanaseren...

Pagina's: 1 [2] Omhoog Print

« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
17 November 2024, 12:39:25

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1421
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online