Welk middel heb je gekregen van je dierenarts om de spoelwormen te bestrijden.
Mijn dierenarts had bij mijn Nabeulensismanneke enkele jaren geleden Dolthene vloeibaar voorgeschreven, een wormenmiddel voor honden, en daarin zit het bestanddeel oxfendazole 22.65 mg/ml die spoelwormen dood in de darmen van een schildpad en honden.
Het nadeel van vloeibaar ontwormingsmiddel is de juiste dossering, zeker als je een ganse groep landschildpadden hebt waarbij Ć©Ć©n of meerdere dieren te kampen hebben met spoelwormen. Het beste is van meteen de ganse groep te ontwormen maar dat is met vloeibaar ontwormingsmiddel niet evident. In poedervorm kan je het al makkelijker over hun groenvoer strooien.
Wie ondervindt hetzelfde probleem ?
Groetjes,
In het topic voorstellen vroeg Barbara naar onze schildpad. Zoals ik al zei had ze dus last van spoelwormen (geconstateerd door de dierenarts).
Ze zit nu apart in een terrarium op kranten.
Dit is nog een foto van afgelopen donderdag. Wij hebben dinsdag nog een nabehandeling gegeven over het voer heen.
Probleem was om toch de dosis in het geheel naar binnen te krijgen.
Van Kurt al een idee gekregen (met een slangetje van een luchtpomp van een aquarium) en deze bevestigen aan de spuit waardoor je iets dieper de bek in kunt spuiten.
Maar goed, wij hebben ze dus inmiddels al behandeld. En omdat ik ook geen foto's kon vinden op dit forum maar alvast een foto voor het idee.
Zo leren wij van elkaar en van elkaars dieren.