SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 4 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: risico externe worminfectie?  (gelezen 10874 keer)
Moi
Gast
« Gepost op: 27 Juli 2009, 00:08:12 »

Alhoewel iedereen z'n schildpaddenpoep opruimt, toch even een waarschuwing vooraf; voor dit onderwerp heb je een sterke maag nodig...  fluiten

Met mooi weer zoals vandaag laat ik mijn sulcata's natuurlijk lekker buiten rondlopen, 's nachts trekken ze zich terug in het tuinhuisje. Bijna iedere dag vind ik een gezonde hoeveelheid mest in het buitenverblijf. De mest ruim ik natuurlijk op, ik hoop dat de overbuurman dat in mijn vakantie ook zal doen...  nee.... Ondanks dat de mest meestal goed stevig is, blijft het soms aan de plastrons van de sulcata's plakken. Daarnaast is hun achterwerk (rond de cloaca en naast/boven de anaalschilden) meestal wat viezig omdat ze moeite hebben met het afvegen van hun  gemengde gevoelens.
Vandaag zal ik dat er, logischerwijs, veel vliegen op de ontlasting afkomen. Mijn ouders hebben schapen. Ik weet dat schapen, als ze dunne ontlasting hebben, grote problemen kunnen krijgen als (volgens mij blauwe) vliegen eitjes in hun (door ontlasting viesgeworden) vacht leggen; eitjes worden maden en de maden zorgen voor vieze open wonden. Soms wordt de wond, door de eigenaar 'ongemerkt', zo groot dat het schaap niet meer te redden is. Iets soortgelijks heb ik tijdens mijn dierenambulancetijd ook met een egel meegemaakt; die had op zijn rug een grote (6 cm doorsnede) 'bewegende' wond. Waarschijnlijk kwam dit niet door ontlasting, maar door een bijtwond waar door een vlieg eitjes in waren gelegd; erg zielig!
Goed, na deze intro dan eindelijk mijn vraag; zou je bij (grote) landschildschildpadden ook het risico lopen op een externe wormeninfectie of zou dat nooit gebeuren omdat een schildpad geen 'vacht' bijvoorbeeld heeft waardoor ontlasting snel afvalt/uitdroogt? Heeft iemand (z'n/d'r schildpad  Brede lach) er weleens last van gehad?
Gelogd
hannie sulcata
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 95

mijn sulcata


« Antwoord #1 Gepost op: 27 Juli 2009, 00:45:12 »

hoi marcel leuk je hier te zien welkom cool zeg

bij mijn sulcata droogt het altijd wel snel op maar heeft soms ook het zelfde probleem
die sopperd haha
ik ben ook wel heel benieuwd naar het andwoord wat je er op krijgt
ik heb zelf denk ik die vlieg nog nooit gezien
mischien omdat ik in de stad woon
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #2 Gepost op: 27 Juli 2009, 09:17:29 »

Lijkt mij typich een probleem van vee, ook al kan dit bij (niet zo goed verzorgde) konijnen ook voor komen, eigenlijk worden ze dan levend aangegeten door de maden
erg zielig.
Geloof dat voor deze reden de staart van schaap er vaak afging, (weet eigenlijk niet of dat nu nog zo is) en denk dat haar waar ontlasting in aankoekt inderdaad de oorzaak is, en komt het bij schildpadden niet voor,
(viespeuken zeg die sulcata de mijne hebben dat nooit engeltje )
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 27 Juli 2009, 09:43:54 »

Risico op externe worminfectie is er als het dier bvb last heeft van een penis/darmprolaps hier een voorbeeld:
http://schildpaddenforum.net/index.php/topic,3629.0.html
« Laatste verandering: 14 April 2017, 17:12:26 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #4 Gepost op: 27 Juli 2009, 09:54:00 »

Lijkt mij typich een probleem van vee, ook al kan dit bij (niet zo goed verzorgde) konijnen ook voor komen, eigenlijk worden ze dan levend aangegeten door de maden
erg zielig.
Geloof dat voor deze reden de staart van schaap er vaak afging, (weet eigenlijk niet of dat nu nog zo is) en denk dat haar waar ontlasting in aankoekt inderdaad de oorzaak is, en komt het bij schildpadden niet voor,
(viespeuken zeg die sulcata de mijne hebben dat nooit engeltje )

Ben bang dat je het iets te rooskleurig in ziet Hans.

Ik heb het ook nergens in de literatuur kunnen vinden nog niemand heeft het beschreven maar omdat het bij alle dieren voorkomt en zelfs bij mensen is het dus mogelijk dat het ook bij schildpadden kan gebeuren zeker als deze ook nog is een verwonding heeft en het voor langere tijd warm is.

Dat warm zijn is wel één van de voorwaarde om het mogelijk te maken omdat een schildpad een koudbloedig dier is en een vliegenei toch ook wel wat warmte nodig heeft om uit te kunnen komen.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #5 Gepost op: 27 Juli 2009, 09:57:16 »

@ Theo je leest niet goed de vraag is duidelijk aangekoekte ontlasting, niet open wonden.

Ja denk ook dat elke open wond een risico vormt dat vliegen eitjes leggen, daarom altijd wonden goed schoonhouden,
maar door aangekoekte ontlasting nee.
Zowiezo vindt ik aangekoekte ontlasting bij wat voor een dier wat niet weggehaald wordt een beetje vorm van verwaarloosing zeker als het zover komt dat vliegen er eieren in gaan leggen.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #6 Gepost op: 27 Juli 2009, 12:20:33 »

Lees het heel goed;

dat het ook bij schildpadden kan gebeuren zeker als deze ook nog is een verwonding heeft en het voor langere tijd warm is.


Het laatste, de temperatuur, is wel de belangrijkste voorwaarde.

Overigens ben ik het met je eens dat aangekoekte ontlasting zo snel mogelijk verwijdert moet worden, niet alleen bij schildpadden maar bij alle huisdieren.
Gelogd
hannie sulcata
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 95

mijn sulcata


« Antwoord #7 Gepost op: 27 Juli 2009, 23:32:59 »

Risico op externe worminfectie is er als het dier bvb last heeft van een penis/darmprolaps hier een voorbeeld:
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,3629.0.html

ik hoop maar dat ik mij geen zorgen hoef te maken met mijn pubber
klinkt toch wel heel eng allemaal
en hij showt zijn ding ja niet op comando
dit geld toch voor elke vlieg niet alleen de blauwe
ik ben het volkomen met jullie eens met goed schoon houden
als die van mij poept heeft hij altijd zijn staart punt vies
en dat droogt heel snel op buiten door de zon
ik had al gelezen dat dat sulcata eigen was
weet ook iemand waarom een sulcata dat wel heeft en andere soorten niet
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 27 Juli 2009, 23:45:51 »

weet ook iemand waarom een sulcata dat wel heeft en andere soorten niet
Ja en nee, ook andere soorten raken wel eens "bevuild" bij Centrochelys sulcata  moet de voeding voor 22 a 30% uit vezels bestaan,  laat ook zeker fruit achterwege,dan zal de ontlasting een stuk minder vervuilend zijn.
Ontlasting van een gezond volwassen dier heeft ongeveer de vorm en grootte van een kiwi. De voeding moet voor een groot deel uit hooi/hooipellets bestaan.
Wat betreft een vervuild plastron is zo simpel niet in gevangenschap waar de dieren soms in hun ontlasting gaan liggen, en een dier van 60kg draai je zo maar even niet elke dag om om na te gaan of het plastron niet vervuild is....uiteraard dient opgemerkt vuil verwijderd te worden.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
hannie sulcata
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 95

mijn sulcata


« Antwoord #9 Gepost op: 27 Juli 2009, 23:51:24 »

die van mij heeft een soort lange honde drol en als laatste komt er een soort bruin water achter aan en die maakt zijn staart punt smerig
Gelogd
Moi
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 28 Juli 2009, 00:15:28 »

@ Hannie; yep, ik ook op dit forum! Dagelijks een wasbeurtje 'van onderen' geven dan, dat ventje waar jullie een mooie kamer voor aan 't maken zijn...  knipoog De blauwe vlieg is ook in de stad te vinden hoor!

@ Theo, Hans; Ik bedoelde inderdaad ontlasting, niet een wond of iets dergelijks. Ik denk dat vliegeneitjes niet persé warmte van een warmbloedig dier hoeven te hebben om zich te ontwikkelen; ik kan me nog goed herinneren dat de hond van mijn ouders pens kreeg en dat in die bak, op de resten van de pens, flink wat eitjes gelegd werden die ook uitkwamen. Zelfs uit de zon. Daarnaast klopt 't dat staartjes van schapen, tot boosheid van veel fokkers, niet meer gecoupeerd mogen worden; het madenprobleem is de grootste contra. De schapen hadden trouwens ook niet veel last van het couperen; elastiekje er strak omheen, paar weken wachten en... er lag een stinkend ding in de weide. Heeft voor zover ik weet nooit problemen voor de dieren opgeleverd...

Ik ben trouwens ook van mening dat mest zo veel mogelijk van het lichaam weggehaald moet worden, maar loop dan tegen een aantal (mogelijke) problemen aan;
1) ik kan mijn sulcata's (ongeveer 12 en 7 kg) nu nog tillen en omkeren; hoe doe je dat, als ontlasting onder het lichaam blijft plakken, als ze 40-50-60 en meer kg wegen?
2) op de schildpaddenfora wordt steeds benadrukt dat je schildpadden zo min mogelijk aan moet raken om stress te voorkomen en het gedrag zo natuurlijk mogelijk te laten blijven. Dit valt niet te rijmen met een regelmatige (moet je dan toch een paar keer per week doen als je ook de onderkant wil bekijken) inspectie/schoonmaakbeurt. Mijn sulcata's zijn niet stressgevoelig trouwens en ik denk dat je dieren die in huiselijke kring gehouden worden, ook schildpadden, best enigszins 'handtam' mag maken; dat voorkomt nl. stress als je ze wel moet optillen en komt voeren etc. ...
3) er zitten ook mestresten in de buurt van het anaalschild die niet makkelijk te verwijderen zijn; dat zit in de plooien van de ruwe huid en waar de huid overgaat in het schild. Hoe en hoe vaak moet je dat dan schoonmaken? Bij mij gaan ze af en toe, 1 x per maand, in bad; dan weekt eea er af en kan ik ze wat beter schoonmaken.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 28 Juli 2009, 12:25:20 »

Citaat
2) op de schildpaddenfora wordt steeds benadrukt dat je schildpadden zo min mogelijk aan moet raken om stress te voorkomen en het gedrag zo natuurlijk mogelijk te laten blijven. Dit valt niet te rijmen met een regelmatige (moet je dan toch een paar keer per week doen als je ook de onderkant wil bekijken) inspectie/schoonmaakbeurt. Mijn sulcata's zijn niet stressgevoelig trouwens en ik denk dat je dieren die in huiselijke kring gehouden worden, ook schildpadden, best enigszins 'handtam' mag maken; dat voorkomt nl. stress als je ze wel moet optillen en komt voeren etc. ...
Ook zonder het handtam maken zullen ze geen stress ondervinden bij het voeren  knipoog
Optillen kan stresserend zijn, maar korte handelingen worden door de dieren goed verdragen denk ik.
Handtam of niet, het omdraaien van een schildpad zal altijd stress opleveren, en dient zoveel mogelijk vermeden worden.
Hier is het zelden nodig het plastron te poetsen, evenmin als de anale streek tussen plastron en schild.
Zover ik weet doen ze dit in dierentuinen ook nooit....
Aarde of zand (zavel bvb) die altijd aanwezig moet zijn heeft voor een groot deel een reinigende functie.
« Laatste verandering: 28 Juli 2009, 12:34:47 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Moi
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 28 Juli 2009, 14:25:15 »

Ook zonder het handtam maken zullen ze geen stress ondervinden bij het voeren  knipoog

Ze zijn inderdaad erg gericht op eten!  eet ze Desondanks heb ik tot een paar maanden geleden een kleine sulcata gehad die telkens haar kop en poten introk als ik in de buurt van het verblijf kwam. Ook als ik kwam voeren dus; dat gaf een tijd lang wel degelijk meerdere keren per week stress...    knipoog knipoog
Gelogd
hannie sulcata
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 95

mijn sulcata


« Antwoord #13 Gepost op: 28 Juli 2009, 22:25:10 »

die van mij heeft nieuw gedrag als hij gaat plassen dan gaat hij echt heel hoog op de poten staan en dan gooit hij zijn ding er heel ver uit onder de buik
het is net een paarse platte paddestoel met lange steel  bluggg
maar volgens mij plast hij daar niet uit loopt het er gewoon langs
buiten is het geen probleem maar als hij in de bak zit heeft hij er alemaal henep vezel aan zitten
ik hou hem dan in water en dan gaat het er wel af
heb ik wel weer hoor pffff zeer boos
is dit wel normaal gedrag
ik ben bang voor een ontsteking
ik denk dat ik hem zolang het beste op het kale zeil laat lopen dan blijft er ook niets meer aanplakken
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 28 Juli 2009, 22:44:44 »

die van mij heeft nieuw gedrag als hij gaat plassen dan gaat hij echt heel hoog op de poten staan en dan gooit hij zijn ding er heel ver uit onder de buik
het is net een paarse platte paddestoel met lange steel  bluggg
maar volgens mij plast hij daar niet uit loopt het er gewoon langs
buiten is het geen probleem maar als hij in de bak zit heeft hij er alemaal henep vezel aan zitten
ik hou hem dan in water en dan gaat het er wel af
heb ik wel weer hoor pffff zeer boos
is dit wel normaal gedrag
ik ben bang voor een ontsteking
ik denk dat ik hem zolang het beste op het kale zeil laat lopen dan blijft er ook niets meer aanplakken
Dit komt voornamelijk voor als het dier geen vaste verblijfplaats heeft, dan gaan ze overal geursporen nalaten....zie ik wel eens als de kamer (2x per jaar) volledig gekuist word en ontsmet, dan gaat het mannetje ook de kamer rondslepen. Best mogelijk dat de geur van de honden hem irriteert, een vorm van stress die er bij veel mensen maar niet ingaat.
Deze dieren moeten een vaste verblijfplaats hebben en laat je best niet zomaar rondlopen.
Verder laat je ze ook zo veel mogelijk met rust, vooral de mannetjes gaan afwijkend gedrag vertonen bij verzorgers die de dieren teveel willen ''vermenselijken" of als een soort hond aanzien....dit uit zich in het zetten van geurvlaggen, de benen van de verzorger willen bestijgen en stoten uitdelen, allemaal tekenen van dominantie tegenover de verzorger.
De dieren in hun verblijf laten en zoveel mogelijk met rust laten is het beste  knipoog
Verder moet het geslachtorgaan niet ontdaan worden van vuilresten, dit is zelfreinigend.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
5 Oktober 2024, 22:06:31

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1030
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 1048
Totaal: 1048
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.026 seconden met 24 queries.