SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Puntentelling argumenten "raad het plaatje"  (gelezen 15495 keer)
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Gepost op: 21 Juli 2009, 21:37:58 »

Waarom Cuora trifasciata? Als ik een plastron te zien krijg,kijk ik als eerste naar de poten als die te zien zijn. Daaraan kan ik zien of het een Land-Water-Moerasschildpad is. Ik denk een scharnier te zien dus ga ik kijken bij de doosschildpadden.Dan vallen er soorten af qua model en qua plaatjes.
Dan ga ik zoeken op kleur en er zijn weinig Cuora met een effenkleurig plastron.Zo ben ik bij dit soort gekomen ook omdat ik in ieder plaatje ook weer een vierkantje zie en dat zie ik ook bij de trifasciata.

1 punt

3. Manouria emys
4. Eretmochelys imbricata

Waar ik de Manouria emys aan herken zijn de wat bollere oogjes welke ik typerend vind. De gitzwarte sterkgeschubte poten en het carapax wat vrij laag en breed is in tegenstelling tot andere grote landschildpadden.

De Eretmochelys imbricata meen ik te herkennen aan de papegaaien bek en de geschubte kop en poten.

2 punten

6. uitleg, van binnen naar buiten van licht naar donker plastron (plastron is ook orange), poten zijn iets aan de roze kant wat ook C.guttata heeft. Qua grootte is dit mannetje kleiner dan een volwassen mannetje C.guttata (dit is te zien door de hand die hem vasthoudt) vandaar dat ik muhlenbergii heb geraden.

1 punt

5. uitleg, longicollis heeft over het algemeen lichte vlekken in het midden van elke schildplaat op het plastron. Deze lichte vlekken zijn omringd door zwart. Daarnaast kun je zien dat het een slangehalsschildpad is.

Geen punt. er wordt niet gezegd waaraan je kan zien dat het een slangenhals is.

5.Chelodina longicollis
Ik weet het die staat er al.Ik had meer tijd nodig en zet 'm toch neer.
Ik wist meteen dat het een Chelodina was omdat de schildjes op het plastron heel anders zijn dan bij andere schildpadden .het zijn er 13 en geen 12 .Bij de keel zitten 2 kleine schildjes en daaronder helemaal tussen de andere schildjes, zit een soort eivormig vrij groot extra schild.Ja en dan kost het tijd de juiste kleur te vinden en die was nogal afwijkend.

1 punt

4. uitleg, versa vanwege de orange cirkelvormige vlekken onder de kaak en orange vlek achter het oor. In tegenstelling tot ouachilensis is de orange vlek op de kop niet L-vormig (met L-vormig bedoel ik een brede vlek van achter de ogen eerst richting midden van de kop en dan dunner naar achteren).

6. uitleg, nigrinoda wordt ook wel "Black-Knobbed Map Turtle"genoemd, dit slaat op de zwarte puntige schildplaten over de rug. In het plaatje staan echter twee ondersoorten nigrinoda (links) en delicola (rechts), waarbij deliola een iets donkerdere tekening heeft.

2 punten

Uitleg voor plaatje 4 waar ik aan Macrochelodina parkeri denk;

Het is overduidelijk een  Chelidae. Ik herken de 'uitgetrokken' zeshoek vooraan op het plastron. Dit wat bv een Hydromedusa niet heeft (heeft een 5hoekige vorm). Dus denk ik aan een Chelodina of Macrochelodina, de keuze viel op een Macrochelodina parkeri waar ik de tekening van de nek (spikkels) denk te herkennen aan de zijkanten (die je maar net ziet)

1 punt

2. uitleg: Pangshura smithii, Roze wangen, blauwgrijze ogen, beige carapax en lichte lijnen in de nek. Indien dit beest roze ledematen had gehad dan was het ondersoort s.pallides geweest, aangezien dit beest grijze poten heeft is het s.smithii. Een verder kenmerk is het verschil in plastron (nu niet te zien). S.smithii heeft een grote zwarte vlek op elk schildplaat, s.pallides heeft een egaal geel plastron.

3. uitleg: Rhinoclemmys pulcherrima, Uitleg is bijna overbodig. Rode lijnen in de lengterichting van de poten, meedere rode dunne lijnen op de kop/neus, zelfs rode tekening aan onderkant van carapax. Plastron heeft in het midden een ononderbroken donkere lijn.

2 punten

5. uitleg: Chinemys nigricans. Jonge dieren herkenbaar aan de zwarte stippen op het roze/orange/rode plastron.

2. uitleg: Geoemyda japonica. Egaal zwart plastron met witte rand aan de zijkant (plastron zonder scharnier). Kop zonder de kenmerkende kraalaachtige ogen van spengleri. Achterste van carapax sterk gekarteld.

2 punten


6. Chelonoidis chilensis
Waarom Chelonoides chilenes omdat ik deze herkende aan het carpax welke aan de voorkant een V-vorm heeft ofwel een hoornplaatje niet heeft boven de nek.
Nu heeft de sulcata dit ook maar de Chelonoides chilenes heeft geen sporen op de poten zoals de sulcata.
Ook de kleur is veelal donkerder dan de sulcata.
Vanbovenaf kunnen de twee erg veel op elkaar lijken alleen de sporen van een sulcata zijn duidelijker op de poten(meer vooruitstekender) dan bij de Chelonoides chilenes mijn inziens.

1 punt

Foto 3: Heosemys grandis
Mijn motivatie hiervoor is de lijn op het carapax in combinatie met de ronde vorm, het puntige neusje en de "stekels" achter op het schild.

1 punt

Waarom Homopus femoralis?
Kleine landschildpad. Rond carpax uniforme licht of donkerdere bruine kleur met wat donkerdere plekjes op het plastron op de rand van de hoornplaatjes/randen ervan.

Waarom Kinixys erosa?
Langere carpax dan breed.
Perfecte camouflage kleuren en vormen. De hoornplaten boven de kop zijn sterk omhoog gekruld.
Zoals ergens beschreven als een verdord blad. De gele kop doet me kiezen voor deze soort dan andere Kinixys.

2 punten
« Laatste verandering: 21 Juli 2009, 22:57:23 door kurtlippens » Gelogd

Barbara
Gast
« Antwoord #1 Gepost op: 21 Juli 2009, 23:01:49 »

Leuk ,eindelijk  schaterlach
Nu nog de toptien net als bij raad het plaatje
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #2 Gepost op: 21 Juli 2009, 23:04:11 »

top Ferry !
Maar nu wordt de afstand tussen jouw en de koploper groter mag jij jezelf geen punten toekennen ?
Gelogd
Barbara
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 21 Juli 2009, 23:05:50 »

Deze staat los van de andere puntentelling
Gelogd
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 21 Juli 2009, 23:08:28 »

Huidige tussenstand.

FromHolland         8 punten
markooij              5 punten
Barbara               2 punten
MeTaLerke           1 punt
D-magic              1 punt 


Ik ben deze ronde nog mild geweest. Ik zal wel steeds strenger worden. Ik wil wel zien dat men leert van de gegeven argumentatie. Foute argumentatie zal ik ook aankaarten.
Gelogd

D-magic
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 6821


« Antwoord #5 Gepost op: 22 Juli 2009, 19:07:33 »

Waarom foto 2 Chitra chitra, doordat het een weekschildpad is wat natuurlijk duidelijk is en daarbij de heftige tekening met de strepen in de nek.

Waarom foto 5. doordat ik toch iets meen te herkennen van een sterachtige tekening en daarbij het puntige nekschildje. Wat de elegans en platynota niet hebben.

Was dit van beide geen goede motivatie?  afvragend...
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 25 Juli 2009, 00:08:08 »

Uitleg: 6. Cyclemys shanensis: het is ongetwijveld een Cyclemys, te herkennen aan de stralen op de schildplaten. Daarnaast zijn de schildplaten over de ruglijn verhoogd en vormen een streep in de lengterichting. Op de zijkant van de kop is een soort lichtbruine streep te zien. Schild is ook zeer plat. De carapax doet ook denken aan een stuk hout. Verder is deze soort bijna niet te onderscheiden van andere Cyclemys soorten (uitzonderingen daar gelaten).

Wat betreft de herkenningspunten om tot Cyclemys te komen: 1 punt
Echter moet ik aan geven sterk mijn twijfels te hebben dat het hier shanensis betreft (FRITZ zelf heeft deze soort verleden jaar invalid verklaard, na hem eerst rond 2002 valid the hebben verklaard afvragend... ). De duidelijk zichtbare grote zwarte vlekken op het rugschild doen vermoeden dat het hier Cyclemys atripons betreft.


4. Macrochelodina rugosa
Uitleg: slangenhalsschildpad met brede lange kop, dikke lange nek, met vrijwel geen "wratten" op de nek.
Correcte benoeming van de Macrochelodina soorten tegenover Chelodina. 1 punt

omdat volgens mij alle apalone spinifera een horizontale lijn hebben aan de ogen , alle spinifera's die ik toch al gezien heb op foto of in het echt

Ook Apalone mutica heeft een dergelijke streep, dus geen reden om tot A. spinifera te komen.

Foto4  : Manouria emys
Motivatie voor deze is voornamelijk de zeer heftige beschubbing op de voorpoten en de toch wat aparte kop van deze soort. Ik had ook de impressa neer willen zetten maar was net te laat om het nog aan te passen.

Impressa had mijnsinziens goed geweest. Echter hebben de meeste landschildpadden (Testudinidae) heftige beschubbing op de voorpoten. Dit is dus geen indicatie voor Manouria. Aparte kop? Moah, als ik in de spiegel kijk zie ik dat ook.... bulderlach

Foto 1: Chelonoidis denticulata
Motivatie voor de denticulata, de lichte gelige stippen gaven voor mij de doorslag. Bij de carbonaria zijn de kleuren vaak helderder en de chilensis heeft heel weinig tot geen vlekken.

1 punt

5.Lissemys scutata
omdat je duidelijk geen schildjes ziet is het een weekschildpad
Het is een Lissemys omdat deze een ronder en boller schildje hebben

Ook Cycloderma en Cyclanorbis hebben een wat ronder en boller schild dan de andere weekschildpadden. Is dus geen reden om aan te nemen dat het hier om Lissemys gaat.

FromHolland: 2 punten
D-Magic: 1 punt

Totaal punten:

FromHolland        10 punten
markooij               5 punten
Barbara                2 punten
D-magic               2 punten
MeTaLerke            1 punt
« Laatste verandering: 25 Juli 2009, 00:22:17 door Razorclaw » Gelogd

Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 13 November 2009, 16:19:13 »

3. Pangshura smithii
Uileg: Waterschildpad met rozige wangen, blauwe ogen en witte lijnen in de nek wijzen op deze soort.

1 punt

Citaat
6. Psammobates tentorius
Uitleg: Kleine landschildpad met roodachtige stervormige strepen.
Er zijn meerdere soorten met een stertekening....

Plaatje 2 heb ik gekozen vanwege de bouw van de neus(soort wipneus) ik bedoel de neus loopt meer in een punt dan de meeste schildpadden.De tekening op de kop met de roze gloed en de koffiebruine ogen met een zwart streepje.

1 punt

Citaat
Plaatje 1 was duidelijk een doosschildpad van het grotere soort en bij de amboinensis is de plastron overwegend licht gekleurd met allerlei variaties
van donkere vlekken die met ouderdom ook nog kunnen verdwijnen.

1 punt

Psammobates oculiferus
Eurotestudo hermanni
Testudo kleinmanni

Motivatie, De Psammobates oculiferus meen ik te herkennen aan de stervormige tekening icm het nekschildjes en deze ondersoort is veelal lichter gekleurd dan de andere andersoorten, plus dat deze foto volgens mij vorige keer al gebruikt is  fluiten knipoog

1 punt

Citaat
Testudo kleinmanni vanwege de donkere omlijning van de schildplaatjes wat je heel vaak ziet bij deze soort en minder bij de Eurotestudo.

1 punt

5. Trachemys emolli

Dit is duidelijk een emolli te herkennen aan de langste en spitste neus onder de Trachemys soorten. Verder kan je natuurlijk zien dat deze soort tot Trachemys behoord aan de rode wangen.

1 punt

4. Kinixys lobatsiana

Ik neig naar lobatsiana vanwege de gelere kop dan belliana. Beide soorten kunnen schildplaten hebben die van binnenuit licht beginnen en donker omlijnd zijn. Op de donkere randen van de schildplaten kunnen lichte vlekken aanwezig zijn. Daarnaast is het natuurlijk duidelijk een landschildpad.
Belliana heeft veelal nog een donkere vlek in het centrum van de schildplaten, deze donkere vlek is bij lobatsiana, als in de foto, minder duidelijk aanwezig.

1 punt

Acanthochelys spixii
Uitleg: zwarte schildpad met duidelijke stekels in een lange nek.

1 punt

Phrynops hilarii
Uitleg: Grijze kop met duidelijke zwarte streep land de wang en onder de streep wit.

1 punt

Pangshura smithii
Citaat
Uitleg: roze wangen met lichte strepen in de nek. Blauwe ogen.

1 punt

2. Geoemyda japonica

Ik denk een bladvorm te herkennen omwille van de uitstekende hoornplaatjes aan de achterzijde. Het plastron zelf is zwart met gele randen, wat specifiek is voor Geoemyda. Ook de kleur van de vlekken op de kop zijn kenmerkend voor de soort (geel tot roodbruin).
Ik kies bij deze voor ondersoort japonica omwille van het bijna volledige zwarte (donkerbruine) plastron.

1 punt

5. Geoemyda spengleri


Citaat
Ik denk een bladvorm te herkennen omwille van de uitstekende hoornplaatjes aan de achterzijde. Het plastron zelf is zwart met gele randen, wat specifiek is voor Geoemyda. Ook de kleur van de vlekken op de kop zijn kenmerkend voor de soort (geel tot roodbruin).
Bij deze kies ik voor ondersoort spengleri omwille van de bredere gele (cremekleurige) rand op het plastron.

1 punt

1. Malacochersus tornieri natuurlijk  cool zeg
Duidelijk te zien dat het een jong dier is waarschijnlijk enkele dagen hooguit uit het ei.
Rond met wat scherpe punten aan uiteinde van carapax. Gehele schild is  heel licht gebold. Over algemeen donker gekleurd met de kenmerkende witte vlekken op elke schildplaat.
Kop is sprekend voor deze soort. Bolle oogjes en crĆØme kleurig kopje met in de nek wat zwart.
Moeilijk uit te leggen bij een kleintje. Hoop dat het voldoende is.

1 punt

2.: Kinixys belliana
Aan de vorm te zien in samenhang met de kop dat het om een Kinixys gaat. Ovaal vormig scheeld. Langer dan breed. Smalle kop met een snavel bekje vaak. Ook de achtergrond spreekt voor deze soort. bladeren en licht vochtig over algemeen.
Dit is waarschijnlijk een jonger dier?
In niet elke kinixys heeft een vrij egaal schild zoals deze waarbij je samen met de snavelvormige bek welke een kleur verschil heeft met de rest van de kop en de donkere ringen van de schildplaten en vrij bescheiden gekleurd schild ik bij een belliana kom. misschien wel een Kinixys belliana nogueyi ?

1 puntje...

1.Chinemys nigricans vanwege het donkere schild en de streepjes in de nek.Na eerst alle andere mogelijkheden te hebben uitgesloten,geen chelodina of pelusios vanwege het aantal buikschildjes en ook geen doosschildpad. De vrouwtjes van deze schildpad worden naarmate ze ouder worden steeds donkerder.Het plastron en carpax steeds zwarter en de poten en nek donkerder grijs en kunnen de streepjes bijna verdwijnen. Bij de mannen worden de streepjes juist donkerder van licht geel tot soms rood en daarom noemen ze ā€˜m ook wel roodnek-schildpad.

1 punt

Citaat
5.Trachemys scripta scripta of terwijl Geelbuik.Een geel plastron met soms enige zwarte stippen aan de voorkant. De gele dikke streep in de vorm van een S op de wang.De wang van een geelbuik is dus geler dan de wang van een geelwang wat vaak verwarrend werkt.

1 punt

Deirochelys,herken ik aan de zwarte streep aan de zijkant van het schild en de typische tekening op het schild die niet gelijk loopt met de plaatjes.

1 punt

2. Pelomedusa subrufa
Duidelijk te zien dat het een halswender is. Lijkt op Pelusios maar heeft grote dikkere kop en is qua schild ronder van vorm dan de Pelusios.
Hals is licht van kleur. Heeft dikkere snavel bek. Het plastron is ook smaller dan de Pelusios.
Waaraan kan je dan zien dat het een halswender is?
Citaat
5. Emys orbicularis
Duidelijk een waterschildpad ook gezien de achtergrond natuurlijk en de poten met zwemvliezen.
Donkere kleuren met groen/gele stippen in samenhang met een donkere basis kleur van het dier duidt wat mij betreft op deze soort.
In samenhang met een rond en vrij dik carapax.

1 punt

1. Pyxis arachnoides arachnoides
2e punt is voor markooij (is wel Pyxis arachnoides brygooi)
Duidelijk te zien dat landschildpad is ook aan de achtergrond van de foto en stoffige uiterlijk van het dier.
Ovaal vormig plastron met scharniersysteem bij de kop op plastron en vrij diepe inkervingen over de breedte van het plastron per plastronplaat.
totale grote van dier niet veel groter dan een handpalm van een volwassen hand.
Gelig/beige egaal kleurig plastron zonder enige kleur verandering of stippen.
Aan onderkant van plastron van de kop te zien dat het overgrote deel zwart is met gele lijnen erop.

1 punt

5. zelfde uitleg als vorige keer voor deze soort
Ruig uiterlijk met stevige poten. Beetje ovale vorm (rugbybal bijna) van carapax egaal overlopende schildplaten zodat dier er geen hinder van heeft tijdens graven van tunnels. Bijna geheel egaal donker gekleurd met een beetje groenige top van elke schildplaat. Vooral de kop spreekt vooral voor deze soort en de ogen. Robuuste kop met erg indringende ogen.

1 punt

6. Sternotherus minor
Klein ovaal bijna ei vormig carapax in vergelijking met achtergrond. Achtergrond  verraad dat het een moeras diertje is.
Duidelijke naad te zien over gehele lengte van carapax. Onder het alg een licht bruine basiskleur te zien met stippen. Samen voor mij concluderen een Sternotherus. En met de hint van Kurt  dat het een een minor moet zijn.

1 puntje

4. Pelodiscus sinensis
Uitleg: Het is duidelijk te zien dat dit een weekschildpad is met grote witte vlekke rond de mond en kleinere witte vlekken op de kop. Dit duidt op Pelodiscus sinensis.

1 punt

2. Kinixys spekii
Uitleg: wederom een Kinixys spekii aangezien fotoā€™s van dit dier bij eerdere Raad het plaatje aan bod zijn geweest.
Dit is te zien aan de donkerkleurige zanderige achtergrond.  fluiten
De soort is moeilijk te herkennen aan de foto aangezien weinig typische kenmerken op deze foto te zien zijn behanlve dat het hier duidelijk om een landschildpad gaat met licht omrandde schildplaten.

1 punt

1. Homopus signatus
Uitleg: eigenlijk overbodig maar toch.....kleine landschildpad met op de lichte schildplaten donkere punten.
Van schildplaat naar schildplaat lichte stralen, die ook aanwezig zijn op de schildrand.

1 punt

3. Siebenrockiella leytensis
Uitleg: bruinkleurige schildpad met spitse kop en in de nek de - voor deze soort kenmerkende - witte kraag.

1 punt

6. Platysternon megacephalum
Uitleg: ook bijna overbodig...Platysternon magacephalum wordt ook wel de Big-headed turtle (grootkopschildpad) genoemd. Nou deze soort doet zā€™n naam eer aan. De kop is namelijk groter in verhouding t.o.v. het schild dan bij andere schildpadden (helaas in deze foto niet te zien). Daarnaast heeft deze soort soms ook de grote kopplaat (waarvan hij er maar een heeft) gedeeltelijk over zā€™n oog heen groeien. De bek is papegaaiachtig.

1 punt

Oja, dat deden we ook nog.
Hier dan mijn beargumentering voor A.spixii:
A.spixii is een vrijwel zwarte schildpad met een lange nek en op de nek lange stekels.
Het midden van het carapax is in lengterichting vaak ingedeukt.

1 punt

5. Geoemyda japonica
Uitleg: Moerasschildpad met duidelijk zwarte vlekken op het lichtbruine schild die een tezamen fictieve lijnen vormen in de lengterichting van het carapax.
Daarnaast heeft japonica ook altijd enkele rode strepen in de nek op een zwarte huid (mannen en vrouwen)en soms orange vlekken achterop de kop. De poten hebben ook vaak rode vlekken.

1 punt

1. Kinosternon flavescens
Uitleg:
Duidelijk een Kinosternon (uitleg lijkt overbodig).
Flavescens is te hekennen aan het gele schild of de gele schildrand (in het engels ook wel Yellow Mud Turtle genoemd).
Dit exemplaar heeft duidelijk een gele schildrand.

1 punt

Cyclemys(shanensis) tcheponensis. vanwege de grijsblauwe kleur de strepen in de hals en je kunt net nog iets van het buikschild zien.Daar zie je de streepjes van het bladpatroon. Streepnek bladschildpad

1 punt

5. Terrapene ornata
Uitleg:
Duidelijk een Terrapene. Waarom dan ornata...vanwege het platte schild en de gestraalde gele tekening op het schild. Naast ornata heeft ook T.c.bauri zoā€™n gestraalde gele tekening op het schild, echter het carapax van bauri is veel hoger dan bij dit exemplaar.

1 punt

6. Graptemys gibbonsi
Uitleg:
Dit ie een hele makkelijke soort om te herkennen. Graptemys heeft (i.g.v. jonge dieren) veelal een zaagrug, vandaar de naam zaagrugschildpad.
Daarnaast is gibbonsi ook nog eens makkelijk te herkenning aan de grote vlekken op de kop en de - typisch voor deze soort - lange neus.
Dit laatste kenmerk is niet zichtbaar bij andere Garptemys soorten.

1 punt

3. Staurotypus triporcatus
Uitleg:
Waterschildpad met duidelijk drie kielen in de lengterichting op het carapax.
De neus van Staurotypus lijkt op een varkensneus (velengd).
Triporcatus  is te onderscheiden van salvinii door het ontbreken van een roze neus.
Kleur op elke schildplaat op het carapax van triporcatus begint zwart met ivoorleurige vlekken.
Als de beesten ouder worden dan worden de groeiringen meestal ivoorkleurig.
De kop is zwart met witte vlekken.

1 punt

2. Graptemys nigrinoda
Uitleg:
Duidelijk een zaagrugschildpad met als engelse benaming ā€œBlack knobbed sawback turtleā€. Deze benaming duidt op de zeer hoog gezaagde rug met zwarte punten.
Ik denk dat het hier gaat om nigrinoda nigrinoda vanwege de grijze huidskleur met witte tekening nigrinoda delicola heeft namelijk een zwarte huidskleur.

1 punt

4 Sternotherus depressus
Uitleg:
De snuit doet direkt denken aan Kinosternidae en met name de ā€œSternotherusā€™senā€ . De gele ring rond de pupil is ook kenmerkend.
Met zijn enorm afgeplatte schild (ten opzichte van andere Kinosternidae) is voor de hand liggend een Sternotherus depressus.

1 punt

5. Cuora galbinifrons
Uitleg:
Duidelijk scharnier op het plastron hetgeen duidt op een doosschildpad (Cuoras of Terrapenes).
Gezien de combinatie van de orange keel en de ā€œblokvormigeā€ zwarte plekken op ieder schildplaat van het plastron is dit een Cuora galbinifrons.

1 punt

1. Pyxis planicauda
Uitleg:
Duidelijk een landschildpad.
Pyxis planicauda is te hekennen aan zijn beperkte grootte en de volgende kenmerken:
Ieder schildplaat van het carapax is licht gekelurd omringd door een donkere rand.
Daarnaast heeft ieder schildplaat op het carapax een lichte streep die van schildplaat naar schildplaat een lijn vormt van voor naar achteren.
Op de schildplaten op de rug bevinden zich twee van zulke ā€œzigzagā€ strepen.

1 punt

Uitleg: Emydura macquarii.Een gladde vrij smalle kop met lichte vaak blauwe ogen.
Er zijn zoveel soorten die hier aan voldoen....
Citaat
Uitleg: Lissemys punctata. Vorige keer geleerd over de flappen dat niet alle softshells hetzelfde zijn. Dus ga ik kijken bij alle flapshells die ik bij naam ken en dan kijken of er 1-tje lijkt

1 punt...goed opgelet....

1. Ocadia sinensis
Uitleg:
Duidelijk een waterschildpad vanwege de zwemvliesjes tussen de tenen.
De Nederlandse benaming voor Ocadia sinensis is Chinese streepnekschildpad hetgeen wijst op de vele gele dunne strepen in de nek hetgeen de afgebeeldde schildpad ook heeft.

1 punt

3. Podocnemis erythrocephala
Uitleg:
Nederlandse benaming: roodkoprivierschildpad
Deze waterschildpad is een halswender.
Podocnemis erythrocephala is gemakkelijk te herkennen aan de grote rode vlekken op de kop en de neus.

1 punt

5. Chelonia mydas
heel kenmerkend door de witte buik , daarom dat ze het ook the green white seeturtle noemen

De meeste zeeschildpadden hebben een wittige buik...

5. Sacalia quadriocellata
Uitleg,
Sacalia quadriocellata is te herkennen aan het met zwart gespikkelde plastron. Daarnaast zijn ook duidelijk de rode lijnen in de nek te herkennen ende rood/rozige huid van poten naar lichaam.

1 punt

6. Glyptemys insculpta
Uitleg:
Glyptemys insculpta wordt in Amerika ook wel Wood Turtle genoemd.
Wood in deze context heeft niets te maken met het leefgebied van de schildpad maar met de houtachtige gekefde tekening van het carapax.
De naam insculpta stamt af van het latijnse woord gekerft, hetgeen wederom wijst op de structuur van het carapax.
In veel vertalingen (zo ook de nederlands) wordt ā€œWoodā€ vertaald als ā€œbosā€ hetgeen dus niet correct is.
Glyptemys insculpta is dus te herkennen aan het bruin houtachtige gekerfde carapax en natuurlijk bij volwassen exemplaren de over het algemeen rood getekende nek en voorpoten (soms geel) en zwarte kop.

1 punt

Foto 6: Astrochelys radiata
Uitleg, de tekening op het schild is goed te zien en ook de zwarte kop.

1 punt

Foto 1: Indotestudo elongata
Foto 1: Indotestudo travancorica
Uitleg, Het is duidelijk te zien dat het om een Indotestudo gaat met de vorm en kleur van het schild met de zwarte vlekken.  En waarom niet de forstenni is omdat de 2 rij schildplaatjes vanaf het ā€œnekschildā€ (interpectoral seam) van de forstenni veel smaller zijn dan bij de andere 2 soorten.
[/quote]

1 punt

4. Melanochelys tricarinata
Uitleg:
Deze schildpad heeft duidelijk drie helle strepen (kielen) in lengterichting van het carapax.
Daarnaast is - in tegenstelling tot Kinosternon bauri - het carapax langgerekt en platter.
De kop is ook duidelijk geen Kinosternon kop.
Dit alles betekend dat deze soort Melanochelys tricarinata is.

1 punt

5. Pangshura smithii
Uitleg:
Deze waterschildpad is duidelijk te herkennen aan de roze wangen en de blauwe ogen.
Daarnaast heeft deze soort lichter lengtestrepen in de nek.

1 punt

2. Podocnemis expansa
Uitleg:
Deze waterschildpad is te herkennen aan de grote donker omrandde ivoorkleurige platen op de kop en de iets verlengde ā€œvarkenssnuitā€.

Dat geldt voor alle Podocnemis soorten....

1. Clemmys guttata
Uitleg:
Te herkennen aan de zwarte vlek op elke schildplaat van het orange kleurige plastron.
De poten zijn in lengterichting gedeeld in zwarte en orange of heel soms gele kleur (foto is een beetje overbelicht).
Daarnaast heeft een vrouwtje vaak een licht gekleurde bek en de mannetjes een donker gekleurde bek.

1 punt

5. Cuora mccordi
Uitleg:
Deze soort is te herkennen aan het roodbruine carapax en de roodbruine voorpoten. Daarnaast heeft deze soort ook een gele kop aan de bovenzijde met een donkerdere lijn afgezet vanaf ogen naar nek waaronder weer een gele streep vanaf de ogen richting nek volgt. De iris is groengelig.
[/quote]

1 punt

5. Glyptemys muhlenbergii
Uitleg:
Makkelijk te herekken waterschildpad te herkennen aan de orange (of gele) grote vlek achter de oren. De vlekken achter de oren zijn niet verbonden bovenaan de kop. Verder heeft deze soort vaak een zwart carapax, soms afgezet met roodbruine stralen.

1 punt

3. Actinemys marmorata
Uitleg:
Dit is een waterschildpad met een duidelijk zwarte stralentekening op elke gele schildplaat van het carapax, dit in tegenstelling tot Emys orbiculoaris waarvan vaak de tekening van de stralen licht (geel) op een zwarte ondergrond.
Daarnaast is het geel ook overduidelijk in overmaat aanwezig op de kop hetgeen Emys ook niet heeft.

1 punt

6. Pangshura smithii
Uitleg,
Waterschildpad, makkelijk te herkennen aan de roze wang en de blauwe iris. Daarnaast heeft deze soort witte lengtestrepen in de nek.

1 punt

4. Mauremys japonica
Uitleg:
Waterschildpad met een roodbruine vlek in het midden van elke schildplaat van het carapax (vaak zijn deze vlekken echter zwart, nog vaker ontbreken de vlekken).
Op de rug wordt deze roodbruine vlek afgewisseld voor zwart waardoor een streep ontstaat van voor naar achter op het carapax.
Carapax kleur wisselt per individu van roodbruin tot orangebruin of zelfs in dit geval beige. (plastron...hetgeen niet zichtbaar is...is homogeen zwart).

1 punt

5. Sacalia quadriocellata
Waterschildpad die duidelijk te herkennen is aan de 4 lichte cirkelvormige vlekken boven in de nek. (engelse naam is ā€œfour eyed turtleā€ hetgeen slaat op de 4 vlekken (quad = 4)). De vlekken zijn ook duidelijk even groot hetgeen niet het geval is bij S.bealei.

1 punt

3. Mauremys sinensis
Uitleg:
Mauremys sinensis heeft als jong dier duidelijk drie witte strepen in lengterichting op het (donkere, groenige) carapax, zoals ook het dier op de foto.

1 punt

6. Emys orbicularis
Uitleg:
Voor dit plaatje komen 4 soorten in aanmerking namelijk Actinemys marmorata, Glyptemys insculpta, Emys orbicularis of Emydoidea blandingii.
Deze laatste valt af omdat het individu op de foto geen egaal gele keel heeft. De eerste twee vallen af omdat ze geen kleur op de kop hebben in jeugd stadium hetgeen het beest op de foto wel heeft. Dan blijft er een over en dat is Emys orbicularis die wel gele vlekken kan hebben in jeugd stadium.
6. Emys orbicularis
Uitleg:
Voor dit plaatje komen 4 soorten in aanmerking namelijk Actinemys marmorata, Glyptemys insculpta, Emys orbicularis of Emydoidea blandingii.
Deze laatste valt af omdat het individu op de foto geen egaal gele keel heeft. De eerste twee vallen af omdat ze geen kleur op de kop hebben in jeugd stadium hetgeen het beest op de foto wel heeft. Dan blijft er een over en dat is Emys orbicularis die wel gele vlekken kan hebben in jeugd stadium.

1 punt

6. Graptemys ouachitensis
Uitleg:
Dit is een waterschildpad met de voor deze soort duidelijk te herkennen lichte vlekken op de kop.
Een grote vlek boven de mondhoek, een grote vlek onder de mondhoek en een bredere vlek dan G.pseudogeographica pseudogeographica bovenop de kop (dit alles aan beide zijdes van de kop). Deze kenmerken zijn typisch voor G.ouachitensis.

1 punt


Verzamelde punten:

FromHolland: 36
Barbara: 7
D-Magic: 4
MeTaLerke: 3
Markooij: 6

Daarbij opgeteld de eerdere punten:

FromHolland        10 punten
markooij               5 punten
Barbara                2 punten
D-magic               2 punten
MeTaLerke            1 punt

Komen we uit op:

FromHolland:       46 punten
Markooij:       11 punten
Barbara:       9 punten
D-Magic:       6 punten
MeTaLerke:      4 punten

De overduidelijke winnaar is dus FromHolland en hij zal morgen met het boekje huiswaarts keren.
Gefeliciteerd Renie!
Gelogd

FromHolland
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1525


« Antwoord #8 Gepost op: 13 November 2009, 16:23:51 »

Hartelijk bedankt  yeah !
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #9 Gepost op: 13 November 2009, 17:22:46 »

Gefeliciteerd Renie en leerzaam geweest Ferry yeah !
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 13 November 2009, 17:51:59 »

Gefeliciteerd Renie, en ook nog eens winnaar van 'raad het plaatje' in het algemeen   Brede lach
Vermoedelijk ben je de enige voor wie de landdag rendabel is (van financiele kant bekeken dan  ondeugende lach )... die met meer naar huis gaat dan hij meehad.  bulderlach
Morgen kan je dus opnieuw een boek uitkiezen als winnaar  knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
remikiso
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2024



« Antwoord #11 Gepost op: 13 November 2009, 17:53:20 »

Gefeliciteerd!!!
Gelogd
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 13 November 2009, 17:57:52 »

Morgen kan je dus opnieuw een boek uitkiezen als winnaar  knipoog

Renie, Ć©Ć©n advies: ga voor het boek Australian Freshwater Turtles van John Cann. Dat boek kost ongeveer ā‚¬ 200,-. eureka
Als Kurt dan toch een boek voor je wilt kopen, is dit de gouden mogelijkheid.... bulderlach bijleren/lezen bandido
Gelogd

Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #13 Gepost op: 13 November 2009, 17:59:33 »

Je hebt van die mensen die uit A. komen die gewoon brutaal geboren zijn groentjes lachen
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 13 November 2009, 18:04:51 »

Gelukkig heeft Renie nog een beetje medelijden met de arme admin hier, vorige keer koste het door hem gekozen boek slechts 34 euro ofzo, terwijl de prijs 50 euro is.
Hij krijgt dus gewoon de 50 euro, de rest moet hij dan zelf maar bijleggen....  bleuhhh
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28 Maart 2024, 22:54:51

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 772
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 396
Totaal: 396
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.289 seconden met 25 queries.