Leuk experiment Kurt. Ik incubeer al langer zonder broedstoof. Mijn eerste experiment deed ik al jaren terug met Hemitheconyx caudicinctus.
Zo heb ik in het verleden, met succes, buiten de stoof eieren van T.hermanni, I elongata en dus Hemitheconyx caudicinctus geincubeerd. Met I.elongata zelfs nog vorig jaar. Momenteel liggen er eieren van Malacochersus (bevrucht) en Gerrhosaurus major (eergisteren gelegd). Fluctuerende temperaturen kunnen heel positief zijn. Deze methode is voor mijn gevoel natuurlijker. Eieren komen ook vaak in terraria uit. Dat kennen we van de spontane geboortes bij muskusschildpadjes.
Als het in de stoof niet lukt kan je het altijd nog buiten de stoof proberen. Nadeel is dat je weinig sturing op de geslachten hebt. Je moet er natuurlijk wel een warme kamer voor hebben.
Voor Hemitheconyx caudicinctus moest ik even googelen Mark
Ik ben ook van mening dat de temperatuur best mag fluctueren en voor bepaalde soorten onnodig veel geinvesteerd word in incubators met stabiele temperatuur niet altijd voordelig denk ik wbt de uitkomsten.
Zie je eigenlijk voordeel in zo natuurlijk mogelijk houden van schildpadden inclusief het uitbroeden ?
Je hoort en leest wel eens dat de dieren generatie na generatie verder afstammen van de wilde vorm (als extreem voorbeeld de "baardagame")
Door natuurlijker houden zou inkruisen van wildvang dan minder vaak nodig zijn omdat soortgerelateerde eigenschappen minder snel afzwakken of verdwijnen, is hier iets van aan naar jouw mening ?
Ook al dan niet bewuste selectie (op uiterlijk bvb) zou nadelig zijn...
In kringen van bepaalde sulcatahouders is het bvb ook taboe beendermeel te gaan gebruiken van slachtvee omdat hier residuën van medicatie zouden ingekapselt zitten wat met het oog op herintroductie (al is dit wellicht een illusie voor particulieren) nadelig zou zijn.(zie hiervoor ook "panter en sporenschildpad" van Holger Vetter, al word daar geen specifieke reden vernoemd)
Hier word in de zoo van Antwerpen ook rekening mee gehouden, carnivoren en omnivoren die ingezet worden in fokprogramma's krijgen speciaal daartoe gefokt hormonenvrij Argentijns rundsvlees als voeding, de andere dieren krijgen een mengeling van afgekeurd vlees (met al dan niet toegestane hormonen) vermengt met hormonenvrij vlees....
Kattenvoer is om bovenvermelde reden ook taboe voor dieren uit fokprogramma's omdat ook dit via het inverwerkte orgaanvlees teveel hormonen en restanten van medicatie zou bevatten ?
Klinkt dit overdreven of word daar best rekening mee gehouden ?