Ben je zo rijk dan Nick?
O helemaal niet hoor lol. Is zoals iedereen denk ik.
Als je alles ziet lijkt het miss wel wat duur ofzo. Maar dat is het helemaal niet. Mijn kot vb ook. Dat heb ik via via kunnen bemachtigen. Moesten er velen de prijs horen zouden ze ook gelijk 1 bouwen. Zelfs een normaal houten tuinhuisje kost meer. Mijn stroomverbruik per jaar is ook erg laag. Eten voor de dieren hoef ik nooit te kopen zelfs niet in de winter. We kweken alles zelf. Of ik krijg het van mensen die ik ken.
Andere methodes zijn natuurlijk ook goed fred. Maar als ik kijk naar andere leden van het forum hier gebruikt bijna iedereen iets dergelijs zoals ik aan raad. Dat is ook de reden waarom ik dan ook zo iets aan raad. Want ik moet zeggen ik gebruik ook bijna zo'n systeem als u Fred. Alleen Uv lamp ipv warmtelamp. Maar ik hoef geen warmte te stoken in mijn terariums. Mijn terariumkamer is op temperatuur. Is ook alleen maar terarium met een mega ray en een spaarlamp erin. In het water wel mist makers die getimed staan voor de lv. Toen mijn terariums nog niet allemaal in mijn terariumkamer stonden was het wel met warmtestralers enzo.
Maar ik moet zeggen ik ben wel een beetje een controle freek. Het 1e jaar heb ik ook met spaarlampen en D3 gewerkt. Maar ik was geen minuut op mijn gemak. Ik bleef bang dat ze niet glad gingen groeien door tekort aan D3 of dat ze teveel aan D3 kregen wat ook ziektes kan geven. Met Uv lampen ben ik wel op mijn gemak. Het is altijd correct.
Maar de cheap way kan dus ook een grote corverbox kopen bodem erin. Glasplaat erop en warmtelampje erin hangen. Via de handvaten van die box heb je automatiche verluchtingsroosters. De dieren zullen het uiteraard ook goed doen daarin. Maarja dat zien de meeste niet zo graag he.