Ah, je vraag mbt de sulcata was puur informatief..
Raar van mij om te denken dat het je volgende favoriete soort was, aangezien je vraag specifiek over de winterslaap ging.. het struikelblok vwb je keuze voor een soort.
Je besluit ( op dit moment
) dus om voor een kolenbrander te gaan..
Je weet dat die dieren een redelijk grote bak nodig hebben?
Kun je ze dat bieden?
Je bent 14.. je ouders gaan het betalen denk ik.
Hebben ze enig idee van de prijzen van een flink formaat bak...
Hebben ze enig idee van de prijzen van een kolenbrander schildpad ( of 2 )...
Hebben ze enig idee van de kosten voor het dagelijkse stroomverbruik ivm de verwarming en verlichting van het verblijf.
Wie gaat de dieren verzorgen? Niet alleen bladeren in de bak gooien, maar ook de waterschaal dagelijks reinigen ivm de ontlasting erin?
Over een jaar of 4 / 5 / 6 sta je voor een grote stap in je leven, want dan houdt het voortgezet onderwijs op. Je schildpadden leven dan nog (gaan we maar even vanuit).. Sterker nog.. ze zijn dan slechts nog "pubertjes"...
Ga je studeren?
Neem je de dieren dan mee? Houd rekening met het feit dat een beetje carbonariaverblijf niet in een studentenkamer past. Geld voor de verzorging zul je daarbij niet hebben. Dat gaat op aan bier
Zijn je ouders zich er van bewust dat zij dan mogelijk fulltime de verzorging op zich moeten nemen?
Misschien krijg je een relatie en wil je partner helemaal geen schildpadden in huis. Dan moet je partner maar opzouten zul je nu waarschijnlijk roepen, maar in real life zul je zien dat die situatie een stuk gecompliceerder ligt dan.
Geloof me Benjamin... Ja, landschildpadden ( alle soorten ongetwijfeld ) zijn fantastische fascinerende huisdiertjes...
En nee, je hebt werkelijk geen flauw idee waar je aan begint.
Doe jezelf en vooral de dieren een plezier en wacht een paar jaartjes.. Tot je een stabiel eigen leven hebt opgebouwd.. eigen ruimte... tijd en geld voor de dieren.. En ga je dan opnieuw inlezen. Wellicht ben je dan nog steeds wild van kolenbranders en kun je ze een leven bieden wat wij met z'n allen nooit kunnen...
[ik heb je post aangepast de laatste zin was niet nodig moderator HansM ] zie tekst hieronder