Vandaag ben ik bij reptielenarts Job Stumpel geweest, in De Universiteitskliniek voor Gezelschapsdieren (UKG) te Utrecht.
De patiënt was een Rhinoclemmys pulcherrima manni nakweekje, van augustus 2008.
Hij at niet meer en zijn schild werd zacht, wat op flagellaten kan duiden.
Na een mestonderzoek bleek dat het (helaas) inderdaad om flagellaten ging.
Ook is er wat bloed afgenomen om te bepalen hoe hoog het calciumgehalte en het fosfaatgehalte was (Job; verbeter me als ik het verkeerd uitleg).
Het diertje heeft een anti flagellaten middel toegediend gekregen, evenals multivitaminen en een calcium injectie.
Ook is het diertje gevoerd d.m.v. een sonde, zodat hij in ieder geval wat binnen had en hopelijk weer wat wil eten binnenkort.
Er is uitgebreid de tijd voor ons genomen en we zijn zeer hartelijk verwelkomd. Alle tests/behandelingen etc. gebeuren in overleg; je wordt dus niet ongewenst op kosten gejaagd. Mijn schildpad heeft in ieder geval (naar mijn mening) de best mogelijke behandeling voor een zeer redelijke prijs gekregen.
Ook qua kennis wil ik mijn complimenten geven!!
Conclusie: mocht ik ooit weer een zieke schildpad hebben (al hoop ik natuurlijk van niet), ga ik zeker weer naar Utrecht!
Hier enkele foto's van Job en collega's/assistenten in actie:
De 'schaar' op de foto is een tang, zodat het pootje kon worden vastgepakt voor de injectie.
De schildpad is helemaal opgedroogd en heeft wat viezigheid op zich, op deze foto...
Over 2 weken ga ik weer naar Utrecht met dit diertje, voor de vervolgbehandeling (hij krijgt nogmaals wat anti flagellaten middel).
Ondertussen zit het diertje zolang in een kleine, warme bak, op vochtig keukenpapier, welke ik dagelijks reinig en desinfecteer. Ook zijn bakje water wordt elke dag schoongemaakt en gedesinfecteerd.
Zijn terrarium haal ik helemaal leeg; ik gooi alles weg, op een paar spullen na, die ik ga uitkoken en/of desinfecteren. Ook het terrarium zelf (vergeet ook vooral de naden/kit niet!) wordt helemaal schoongemaakt en gedesinfecteerd. Het is erg belangrijk alles goed te laten drogen om de flagellaten geen kans te geven!
Uiteraard was ik mijn handen zeer grondig, elke keer als ik in aanraking ben geweest met het diertje of zijn bak.