Ik had al zo'n gevoel dat het er aan zat te komen (ze aten al wat minder), maar nu ben ik er zeker van: mijn Horsfieldii's zijn een zomerslaapje begonnen. Lijkt me ook niet gek, want ze groeiden enorm hard, hopelijk stabiliseert het groeiproces op deze manier een beetje.
Gisteren kropen ze in de buitenbak al de hele tijd weg, vandaag blijven ze in het binnenterrarium in hun holletje liggen en is het eten onaangeroerd gebleven
.
Wat ik wel vreemd vind, is dat ze dus niet helemaal onder de bodembedekking liggen. Ze bevinden zich er gedeeltelijk onder, achter een boomstronk, hun favoriete plek, en ik zie wel hun kopjes bewegen.
De warmtelamp heb ik inmiddels uitgedaan, alleen de tl-buis staat nog aan (= uv).
Nu wil ik eerlijk gezegd niet dat ze helemaal 'ver heen' raken, zoals in de winterslaap.
Wij gaan namelijk 1 augustus voor het eerst sinds jaaaaaren weer eens naar het buitenland op vakantie en omdat er niemand bij ons thuis kan/wil oppassen, verhuizen de schildpadjes dan tijdelijk naar een ander adres (waar ook goed voor ze gezorgd wordt).
Maar om nu twee dieren die diep in zo'n slaap zijn te verplaatsen? Lijkt me niet zo goed, toch?
Iemand tips?