SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Protozoa (o.a flagellaten en coccidien)  (gelezen 11385 keer)
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Gepost op: 5 Juli 2009, 09:29:38 »

Bedankt Evert Henningheim voor de toestemming van de uitstekende medische artikelen die je geschreven hebt.
Evert heeft de orginele artikelen geschreven voor SDGL Kenniscentrum voor herbivore hagedissen.


Protozoa
Zoals vermeld wordt in het topc Hoe werkt feces onderzoek kunnen reptielen last hebben van parasieten. De daarin genoemde flagellaten en coccidiën vallen onder de familie protozoa. Dit is een groep microscopisch kleine, eencellige organismen die niet verward mag worden met bacteriën die eveneens eencellig zijn, omdat deze qua celopbouw structureel anders in elkaar zitten.


Coccidiën kunnen de lever en het darmstelsel van je dier aantasten. Over het algemeen wordt eerst het darmkanaal aangetast, in milde gevallen resulteert dit in diaree. In ernstige gevallen is de ontlasting glazig. Het dier wil niet meer eten en/of drinken , verliest hierdoor gewicht, droogt snel uit, en wordt lusteloos. Als dit bij één van je dieren voorkomt, moet je meteen een ontlastingonderzoek laten verrichten. Besmette dieren moeten geïsoleerd en behandeld worden. 
  Coccidiose

 Een mestonderzoek verreist wel enige ervaring.
Lang niet alle protozoa hebben een nadelig effect op hun gastheer.
Soms is er sprake van een symbiose (d.w.z. beide partijen hebben profijt van het 'parasitisme') en sommigen zijn geheel onschadelijk.
Hiermee moet rekening worden gehouden tijdens de interpretatie van de onderzoekgegevens.

Een ander probleem van het onderzoek op protozoa is de (zelfs per dag) sterk wisselende hoeveelheid die in de feces kan voorkomen
 
Flagelaat   



Bij ongunstige omstandigheden kunnen protozoa zich inkapselen en zogeheten cysten vormen. In de feces die dan onderzocht wordt zullen eigenlijk alleen de cysten te zien zijn. Aangezien cysten van de verschillende soorten protozoa erg veel op elkaar lijken, is een accurate determinatie moeilijk tijdens microscopisch onderzoek.



Bacteriële infecties
Dit is de meest voorkomende vorm van infectie bij reptielen. Alleen zijn deze infecties vaak de secundaire oorzaak van de algehele malaise van het dier. Bij vermindering van de weerstand kunnen deze ziekteverwekkers de kop opsteken en heel wat schade aanrichten. Een verminderde weerstand kan bijvoorbeeld het gevolg zijn van een worm- en/of protozoa-infectie.



Amoeben infectie
De parasiet (entamoeba invadens) veroorzaakt een ontsteking van de darm. De ontsteking zit op  de overgang van de dunne naar de dikke darm. Door de ontsteking is de darm over een vrij korte afstand (spoelvormig) verdikt en voelt daar hard aan. Bij aftasten van de buik is de verdikking te voelen. Pas op dat de verdikking niet verward wordt met brokken ontlasting in de darm. De amoeben zijn niet in de ontlasting te herkennen. De infectie verspreidt zich gemakkelijk. 
  entamoeba invadens



Soorten onderzoek
Er zijn twee onderzoeksmethodieken die informatie over parasieten uit ontlasting kunnen halen, namelijk:



Het microscopisch onderzoek
Bij het microscopisch onderzoek kunnen veel parasieten opgespoord worden. Dit onderzoek moet herhaald worden bij een eerste negatieve uitslag. Voor eventuele bacteriële infecties heeft dit onderzoek geen zin!



Het op kweek zetten van de ontlasting
Bij het op kweek zetten van de ontlasting is het doel die antibioticum te vinden die werkzaam is tegen de bacteriële infectie die het dier teistert. Ook kunnen amoeben infecties beter bepaald worden met het op kweek zetten van de ontlasting.



Behandeling
De meeste worm- en/of protozoa infecties kunnen goed bestreden worden met orale medicatie welke na onderzoek door een dierenarts wordt voorgeschreven.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 5 Juli 2009, 10:04:42 »

Citaat
Bij ongunstige omstandigheden kunnen protozoa zich inkapselen en zogeheten cysten vormen. In de feces die dan onderzocht wordt zullen eigenlijk alleen de cysten te zien zijn. Aangezien cysten van de verschillende soorten protozoa erg veel op elkaar lijken, is een accurate determinatie moeilijk tijdens microscopisch onderzoek.
Deze cysten kunnen ook overleven in vochtige bakken, om die reden is het beter het terrarium mee te behandelen om zeker te zijn dat het probleem niet terugkeert ...
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
D-magic
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 6821


« Antwoord #2 Gepost op: 5 Juli 2009, 10:46:25 »

Citaat
Bij ongunstige omstandigheden kunnen protozoa zich inkapselen en zogeheten cysten vormen. In de feces die dan onderzocht wordt zullen eigenlijk alleen de cysten te zien zijn. Aangezien cysten van de verschillende soorten protozoa erg veel op elkaar lijken, is een accurate determinatie moeilijk tijdens microscopisch onderzoek.
Deze cysten kunnen ook overleven in vochtige bakken, om die reden is het beter het terrarium mee te behandelen om zeker te zijn dat het probleem niet terugkeert ...

En waarmee zou je het terrarium dan moeten behandelen Kurt? Gemengd bleekwater?

Volgens mijn RA zijn namelijk de coccidien heel erg moeilijk compleet uit te roeien. Tenzij je het terrarium in de brand zet  fluiten
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
D-magic
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 6821


« Antwoord #3 Gepost op: 5 Juli 2009, 10:50:02 »

en wat is het beste dat je kan geven voor flagelaten ?


ik heb Flagyl mee gekregen.
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #4 Gepost op: 5 Juli 2009, 11:07:33 »



Volgens mijn RA zijn namelijk de coccidien heel erg moeilijk compleet uit te roeien. Tenzij je het terrarium in de brand zet  fluiten

Vandaar dat Kurt en ik het onsmetten van de volledig bak aanraden, ipv alleen voer en drinkbak (wat mij erg weinig te simpel lijkt)
Cloor/bleekwater/javel (allemaal hetzelfde) is het beste hiervoor wel goed naspoelen. ookal lijkt me trouwens het flesje wat jij gekocht hebt ook uitstekend maar ken ik het niet.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
D-magic
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 6821


« Antwoord #5 Gepost op: 5 Juli 2009, 11:38:25 »

Maar helpt dat ook tegen de coccidien dan? Mijn RA zei dat je deze haast niet weg krijgt, alleen als je de hele bak in de brand zet  Onbeslist

Ik ga de bakken ook helemaal besproeien met de F10, alleen bij de elegans zal dit wel erg veel zijn.
Het lijkt mij ook goed spul aangezien veel DA's en RA's dit spul ook gebruiken. Mijn RA gebruikt het zelf ook om de hokken en bakjes schoon te maken en ze gebruiken het daar ook om hun handen te wassen.
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #6 Gepost op: 5 Juli 2009, 11:59:09 »

Ja het ontsmetten helpt zeker tegen de coccidien,

Persoonlijk vindt ik F10 zomaar rondspuiten op bodembedekking en nepplanten en wanden niks, de gebruiks aanwijzing bij de voer bakjes is toch ook na 5 minuten even goed naspoelen met water.

Leeghalen goed spuiten met F10 of uitboenen met chloor en daarna alles naspoelen lijkt mij grondigste manier om het aantepakken.

Maar je kan natuurlijk eerst doen wat de DA zei, en als het dan na 3 weken nog niet beter gaat en de flagellaten nog niet wegzijn het  grondiger aanpakken, (ik snap dat compleet ontsmetten veel werk is nieuwe bodem enzo terwijl je het nog maar pas in gebruik hebt)
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
D-magic
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 6821


« Antwoord #7 Gepost op: 5 Juli 2009, 12:14:00 »

Ik ben ook niet van plan om het op de bodembedekking te spuiten maar om beide terrariums helemaal leeg te halen en dan het terrarium bespuiten met de F10, dat dan een kwartier ofzo laten zitten en dan afnemen met wat water en een doekje. Tijdens dit gebeuren zitten de dieren uiteraard niet in het terrarium.

De bakjes hoeven in principe alleen even afgespoeld te worden na de behandeling met de F10. De F10 schijnt niet gevaarlijk te zijn voor dieren en mens.

Bij de elongata's is het wat makkelijker om het hele terrarium leeg te halen en te behandelen, bij hun gaat dat ook zeker gebeuren. Bij de elegansen ben ik er nog niet helemaal uit, of helemaal leeg halen en ontsmetten of eerst proberen wat de RA zei. Maar als het niet werkt wat de RA zegt dan is de besmetting straks nog erger.
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #8 Gepost op: 5 Juli 2009, 12:25:06 »

Nou ik denk zelf niet dat als je doet wat de DA zegt dat je kans loopt dat de besmetting erger wordt, je behandeld ze immers.
Maar mischien is het dan nog niet over na 3 weken dat denk ik eigenlijk omdat "'iets"' in het hok ze herbesmet heeft, dat is een beetje groter risico wat je neemt, maar omdat de Da zelf goede ervaringen heeft snap ik best als je dat eerst wil proberen, (beetje gemeen maar niet zo bedoeld is dat we daar gelijk uit kunnen leren, of dit afdoende werkt)

Vervang je ook de bodem bedekking compleet, en laat je ze dan eerst op kranten ofzo zitten tot ze weer "schoon verklaard"' zijn en zodat je deze elke dag verschonen kunt of was je dat niet van plan?
(zoals PsvH gedaan heeft)

Of F10 onschadelijk is voor mens en dier, geloof ik opzich best als hij dat zegt ik ken het alleen zelf niet, zal eens aan mijn eigen Da vragen of zij hier ook meewerkt en wat ze ervan vindt.

Zelf ontsmet ik veel met Dettol maar dit schijnt tegen Flagellaten niet afdoende te zijn, en cloor ben ik niet zo kapot van door de gear dus zou handig zijn als F10 echt zo goed zijn als hij zegt.
« Laatste verandering: 5 Juli 2009, 12:31:57 door Hansm » Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
D-magic
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 6821


« Antwoord #9 Gepost op: 5 Juli 2009, 12:31:14 »

Ik weet van Nick dat hij goede ervaring heeft met tijdelijk droog houden van het terrarium bij een flagelaten besmetting.

Het enige wat ik zou kunnen bedenken, waardoor de besmetting is ontstaan is door evt stress van het bij elkaar zetten van alle 4 de dieren.
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #10 Gepost op: 5 Juli 2009, 12:43:43 »

Ja dat zou ik iniedergeval zeker doen het terrarium droog houden tijdens deze periode, dat vindt Kurt ook het verstandigst omdat ze zich verspreiden in vocht vertelde hij.

Waardoor het gekomen is geen idee, ik denk niet zozeer aan het bijzetten van Juan, dit verliep zo soepel, en dan nog verhoogt stress toch allen het aantal flagelatten maar is geen oorzaak van flagelatten.
Denk dat flagelaten best gewoon lastig zijn in stuk van Evert hierboven staat al  "'Een ander probleem van het onderzoek op protozoa is de (zelfs per dag) sterk wisselende hoeveelheid die in de feces kan voorkomen"'
Volgens mij kan het ook net zo goed van buitenaf meegekomen zijn, bv op voeding normaal ben ik bij ziekte wel voor de oorzaak opsporen maar met flagellaten (protozoa) is dat gewoon erg onduidelijk en geval van pech hebben.
Gewoon lekker schoon werken voedsel goed afspoelen en dan nog kan het gebeuren je verkleint aleen de kans.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
D-magic
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 6821


« Antwoord #11 Gepost op: 5 Juli 2009, 12:56:37 »

Het punt is natuurlijk ook dat de dieren altijd flagelaten met zich mee dragen, alleen door stress kunnen zij de overhand nemen.

Ik denk dat ik het bij de elegans toch maar eerst probeer zoals de RA mij aan raadde en dan inderdaad voorlopig het terrarium droog houden.
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
psvehv
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1122



« Antwoord #12 Gepost op: 5 Juli 2009, 13:16:57 »

wij hielden het terra ook kurkdroog.
we gaven ze elke dag een badje van ong 1 kwartier.
Gelogd
D-magic
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 6821


« Antwoord #13 Gepost op: 5 Juli 2009, 14:20:26 »

wij hielden het terra ook kurkdroog.
we gaven ze elke dag een badje van ong 1 kwartier.

Dat is inderdaad wel een goed idee om ze dagelijks een badje te geven.
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
psvehv
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1122



« Antwoord #14 Gepost op: 5 Juli 2009, 14:22:52 »

alleen vergeet niet na elke badbeurt weer ontsmetten.
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 Maart 2024, 09:14:52

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 818
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 597
Totaal: 597
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.091 seconden met 27 queries.