SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Wet voor dierenwelzijn in winkel is in de maak  (gelezen 11199 keer)
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Gepost op: 11 Juni 2009, 21:33:33 »

Wet voor dierenwelzijn in winkel is in de maak

Er komt een wet aan voor het welzijn van dieren in dierenspeciaalzaken. De politiek werkt hard aan een zogeheten Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) die het welzijn van huisdieren regelt. Het is de bedoeling dat de wet gaat gelden voor importeurs en groothandels, detailhandel, kwekers van vissen, fokkers, dierenpensions, hondenuitlaatservices en trimsalons. Eigenlijk zal de wet dus gelden voor iedere onderneming met levende have.

In de nieuwe wet komen onder meer de basiseisen te staan voor ondernemingen die huisdieren verkopen, fokken, verzorgen of in bewaring hebben. Tot de basiseisen behoren onder meer hoe de verblijven van de dieren moeten worden ingericht, hoe dieren behandeld en vervoerd dienen te worden en hoe de relatie moet zijn tussen een bedrijf en een dierenarts. De Algemene Inspectiedienst (AID) zal belast worden met het toezicht en de handhaving van de regels.

Volgens de voorzitter van Dibevo Joost de Jongh zal de nieuwe wetgeving in ieder geval van belang zijn voor de 2.000 tot 3.000 verkooppunten waar levende have wordt verkocht, zoals dier- en aquariumspeciaalzaken, tuincentra en bouwmarkten. In de aanloop naar de nieuwe wet kiezen sommige bedrijven al voor certificering. Life & Garden Appingedam is het eerste tuincentrum met een gecertificeerde dierenafdeling.

Bron:MD Weekly
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 11 Juni 2009, 21:39:39 »

Dit vind ik dan ook weer een goeie zaak, maar wss gaat er toch weer te weinig controle komen. Aan elke wet is er een achterpoortje, dus dat vinden ze wel rap!
Gelogd

kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 11 Juni 2009, 21:43:22 »

Ik vind dit ook een goede zaak, aan het houden van slangen in racks (rekken met curvers) bvb komt in elk geval een einde staat te lezen op RF....
Het zou een goede zaak zijn mochten er minimummaten komen per soort, maar hier word aangewerkt schijnt het , en niet enkel in Nederland....
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 11 Juni 2009, 21:54:17 »

nah en ik zou niet alleen de dierenwinkels aanpakken !

Nee maar dit is toch al een begin hé crash, als er genoeg controle komt en DUIDELIJKE wetgeving is, zal het al een pak beter zijn! (al besef ik dat goede wetgeving en controle een utopie blijft)
Gelogd

kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 11 Juni 2009, 21:56:34 »

slangen in curverboxen kan niet , maar ik spreek er mij niet meer over uit want ik heb er al 5 a 6 keer zware ambras over gehad .

nah en ik zou niet alleen de dierenwinkels aanpakken !
Het houden en kweken van slangen in curvers word als "bedrijfsmatig" aanzien, kan dus ook problemen opleveren voor "particulieren" bij controle , zeker in grote hoeveelheden.
http://www.reptielen-forum.nl/forums/index.php?showtopic=18173
« Laatste verandering: 11 Juni 2009, 22:05:24 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 11 Juni 2009, 22:22:28 »

Ik vind het voorstel wel goed, met minimale eisen, ze mogen dit zelfs doortrekken naar eigenaars, of is dit een brug te ver? Hier mogen ze komen zien! Geen probleem mee!
Gelogd

jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2643

Duits wonen: www.immo-ridder.nl


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 11 Juni 2009, 23:20:03 »

In Duitsland is dit al het geval.....
Nadat ik al mijn landschildpadden aangemeld had bij het landkreis (is verplicht voor reptielen) kreeg ik hierbij bezoek om te kijken of ik wel aan de minimum eisen voldeed. Hier werd met name gekeken naar de hoeveelheid dieren en de maten van huisvesting. Tevens heb ik alle dieren apart moeten beschrijven wat ik heb, hoeveel, herkomst, nakweek ja of nee, kopie van dokumenten en de hoeveelheid ruimte per dier. Dit alles dien je te verwerken op een door hun ontwikkelde formulier en dit stuur je weer terug. Na elke dier wat ik aanschaf, of wegdoe, zal ik dit moeten melden.
En dit was nog niet eens de AID...

Ik heb ze wel moeten vertellen, dat een pardalis geen verkleurde carbonaria was...... afvragend

Ik vind het een goed streven, ook al zullen er altijd wel mensen zijn die achterdeurtjes zullen hebben, het grootste gedeelte zal hierwel bij gecontroleerd zijn.

Maar moet ook zeggen dat zelfs voor de paarden die ik bezit je ook zomaar bezoek kan krijgen omdat je met een huisvestingsbeleid te maken hebt hiervoor in Duitsland.
Het blijkt dat dit alles binnen korte termijn ook in Nederland zal gaan plaatsvinden.
Vind het alleen maar goed.

Ik merk ook al dat geintresseerden in mijn nakweek kolenbranders (duitsers) zich over het algemeen beter hebben voorbereid/meer gegrond zijn in de verzorging van een landschildpad. Het zal allemaal wel te maken hebben met de "opvoeding" en regels rond het houden van bepaalde diersoorten, met de paplepel ingegoten.
Maar ook hier kom je nog met regelmaat schreinende gevallen tegen hoor.

Gelogd

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #7 Gepost op: 12 Juni 2009, 07:53:34 »

slangen in curverboxen kan niet , maar ik spreek er mij niet meer over uit want ik heb er al 5 a 6 keer zware ambras over gehad .

nah en ik zou niet alleen de dierenwinkels aanpakken !
Het houden en kweken van slangen in curvers word als "bedrijfsmatig" aanzien, kan dus ook problemen opleveren voor "particulieren" bij controle , zeker in grote hoeveelheden.
http://www.reptielen-forum.nl/forums/index.php?showtopic=18173


Niet geheel waar.

Als men maar een gering aantal slangen heeft ( 10 / 20), ze in curvers stopt en er niet mee kweekt of slechts een gering aantal nakweek heeft,  ben je in Nederland niet bedrijfsmatig bezig.
Om bedrijfsmatig bezig te zijn is wel als eerste voorwaarde dat er een inkomen is van het vermeend bedrijf.
Ben wel benieuwd hoe ze dat in elkaar gaan steken met de opvangcentra die geen inkomen, subsidie's of iets dergelijks hebben.

Ben het wel met de meeste hier eens dat slangen houden in een curver niet de juiste manier is ook als wil het dier een beschutte plek met een laag plafond.
Gelogd
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #8 Gepost op: 12 Juni 2009, 08:45:21 »

zelfs bij sommigen op krantepapier , iedereen weet dat inkt van krantepapier niet gezond is voor een dier .
ook de ene zit in de lucht van de andere die boven onder of naast zit , normaal licht ook minimum enz enz enz , ik noem het dierenmishandeling !!

Ik heb er al ooit is één gevraagd of hij zijn gat ook afveegt met krantenpapier nadet hij zijn grote behoefte had gedaan.


Het antwoord laat zich raden.
Gelogd
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #9 Gepost op: 12 Juni 2009, 12:04:54 »

zijn gat begon slimmer te zijn als zijne kop bulderlach

Daar was hij bang voor dus hij nam het zachtste toiletpapier dat er bestond yeah !
Gelogd
Trudi
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 447


« Antwoord #10 Gepost op: 12 Juni 2009, 22:11:53 »

In Duitsland is dit al het geval.....
Nadat ik al mijn landschildpadden aangemeld had bij het landkreis (is verplicht voor reptielen) kreeg ik hierbij bezoek om te kijken of ik wel aan de minimum eisen voldeed. Hier werd met name gekeken naar de hoeveelheid dieren en de maten van huisvesting. Tevens heb ik alle dieren apart moeten beschrijven wat ik heb, hoeveel, herkomst, nakweek ja of nee, kopie van dokumenten en de hoeveelheid ruimte per dier. Dit alles dien je te verwerken op een door hun ontwikkelde formulier en dit stuur je weer terug. Na elke dier wat ik aanschaf, of wegdoe, zal ik dit moeten melden.
En dit was nog niet eens de AID...

Ik heb ze wel moeten vertellen, dat een pardalis geen verkleurde carbonaria was...... afvragend

Ik vind het een goed streven, ook al zullen er altijd wel mensen zijn die achterdeurtjes zullen hebben, het grootste gedeelte zal hierwel bij gecontroleerd zijn.

Maar moet ook zeggen dat zelfs voor de paarden die ik bezit je ook zomaar bezoek kan krijgen omdat je met een huisvestingsbeleid te maken hebt hiervoor in Duitsland.
Het blijkt dat dit alles binnen korte termijn ook in Nederland zal gaan plaatsvinden.
Vind het alleen maar goed.

Ik merk ook al dat geintresseerden in mijn nakweek kolenbranders (duitsers) zich over het algemeen beter hebben voorbereid/meer gegrond zijn in de verzorging van een landschildpad. Het zal allemaal wel te maken hebben met de "opvoeding" en regels rond het houden van bepaalde diersoorten, met de paplepel ingegoten.
Maar ook hier kom je nog met regelmaat schreinende gevallen tegen hoor.


Echt Duitsers, grundlich, he. Maar wel goed en in het belang van de dieren.
Afgelopen week zag ik in een dierenzaak nog dieren heel walgelijk bij elkaar gepropt: baardagamen met schildpadden, skinken met schildpadden en dat allemaal in piepkleine terrariumpjes, anders nam het natuurlijk te veel ruimte in beslag.
Zo sneu .......  bluggg
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 12 Juni 2009, 22:14:37 »

Voor alle duidelijkheid: in Belgie bestaat deze "wet" al lang voor dierenwinkels, maar wetten ook degelijk kunnen uitvoeren is vaak moeilijk....
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 12 Juni 2009, 22:17:24 »

Voor alle duidelijkheid: in Belgie bestaat deze "wet" al lang voor dierenwinkels, maar wetten ook degelijk kunnen uitvoeren is vaak moeilijk....

met andere woorden; onze hoop was voor niets? :S
Gelogd

kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #13 Gepost op: 12 Juni 2009, 22:26:50 »

Voor alle duidelijkheid: in Belgie bestaat deze "wet" al lang voor dierenwinkels, maar wetten ook degelijk kunnen uitvoeren is vaak moeilijk....

met andere woorden; onze hoop was voor niets? :S

Hier de minimale maten voor voiliere's terrariums , aquariums in handelszaken:
https://portal.health.fgov.be/pls/portal/docs/PAGE/INTERNET_PG/HOMEPAGE_MENU/DIERENENPLANTEN1_MENU/DIERENHOUDENKWEKEN1_MENU/DIERENKWEKEN1_MENU/GEZELSCHAPSDIEREN1_MENU/GEZELSCHAPSDIEREN1_DOCS/06_07_2007_ED1.PDF

Wetten wbt dierenwelzijn zijn moeilijk te controleren, zie bvb de vlaremwetgeving, nauwelijks een 300 tal hebben een vlarem voor hun hagedis of slang, terwijl bij het niet kunnen voorleggen van je meldingsplicht een inbeslagname volgt bij controle door fod
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 12 Juni 2009, 23:12:17 »

slangen in curverboxen kan niet , maar ik spreek er mij niet meer over uit want ik heb er al 5 a 6 keer zware ambras over gehad .

nah en ik zou niet alleen de dierenwinkels aanpakken !
Het houden en kweken van slangen in curvers word als "bedrijfsmatig" aanzien, kan dus ook problemen opleveren voor "particulieren" bij controle , zeker in grote hoeveelheden.
http://www.reptielen-forum.nl/forums/index.php?showtopic=18173


Niet geheel waar.

Als men maar een gering aantal slangen heeft ( 10 / 20), ze in curvers stopt en er niet mee kweekt of slechts een gering aantal nakweek heeft,  ben je in Nederland niet bedrijfsmatig bezig.
Om bedrijfsmatig bezig te zijn is wel als eerste voorwaarde dat er een inkomen is van het vermeend bedrijf.
Ben wel benieuwd hoe ze dat in elkaar gaan steken met de opvangcentra die geen inkomen, subsidie's of iets dergelijks hebben.

Ben het wel met de meeste hier eens dat slangen houden in een curver niet de juiste manier is ook als wil het dier een beschutte plek met een laag plafond.
Klopt, maar in Belgie staan ze er een stuk negatiever over en komen ze snel tot de conclussie dat je op winstbejag uit bent als je een rack met curvers staan hebt (of te kleine huisvestingen)
Hier word voor Nederland iet gelijkaardigs gezegd: http://www.reptielen-forum.nl/forums/index.php?showtopic=6066&hl=bedrijfsmatig
Minimale maten voor slangen groter dan 2 meter:
H = 1/2 van de lengte van het dier
B= 1/2 van de lengte van het dier
L= 3/4 van de lengte van het dier
Dit gaat dan nog om niet permanente huisvesting in winkels.....
Betekent dat een boa van 2 meter een bak nodig heeft van 100 x 100 x 150 (HxBxL) wettelijk gezien....

https://portal.health.fgov.be/pls/portal/docs/PAGE/INTERNET_PG/HOMEPAGE_MENU/DIERENENPLANTEN1_MENU/DIERENHOUDENKWEKEN1_MENU/DIERENKWEKEN1_MENU/GEZELSCHAPSDIEREN1_MENU/GEZELSCHAPSDIEREN1_DOCS/06_07_2007_ED1.PDF
Als je bovenstaande link doorneemt zal je zien dat een eiland met warmtelamp verplicht is in winkels voor de waterschildpadden , in de praktijk zelden gezien.....
« Laatste verandering: 12 Juni 2009, 23:44:40 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 Maart 2024, 09:38:19

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 818
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 646
Totaal: 646
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.065 seconden met 25 queries.