de bedoeling is ondersoort boetgeri, alleen zit ik nu even in twijfel......ik dacht aan een griek, omdat veel mensen zeggen dat het een leuk soort is als je met de landschildpad begint, heb nu twee watervriendjes,maar eigenlijk ben ik verliefd op de elegans of de panterschildpad.....maar de panter wordt weer aan de grote kant.....wat een dilemma hahaha want ik ken mezelf, deze hobby gaat vreselijk uit de hand lopen, niet negatief bedoelt hoor, zorg heel goed voor mijn diertjes, alleen keuzes maken he, beetje lastig!
Goed dat je eerst eens goed nadenkt.
Pardalissen (panterschildpad) worden inderdaad wel erg groot inderdaad; best dat je zeker eens kijkt naar de grote, want misschien kan je het als de schildpad klein is wel degelijk huisvesten, maar als het groot is moet deze ook nog degelijk kunnen gehuisvest worden.
De elegans is een schildpad waar je het hele jaar geniet van hebt, maar deze vraagt wel een erg specifieke verzorging (relatief hoge luchtvochtigheid, regenseizoenen nabootsen, ed).
De griek daarentegen (zowel boettgeri als hermanni) is een actief dier, enorm avontuurlijk maar daar heb je natuurlijk niet het hele jaar geniet van (omwille van de 'maandenlange' winterslaap).
Wij kunnen natuurlijk niet voor jou kiezen, en er bestaat niet echt een landschildpad voor beginners (althans ik vind van niet), elke landschildpad heeft zijn specifieke eisen, aan jou om de keuze te maken.
Maar ik ben wel benieuwd wat de keuze wordt! Succes.