Op warmere dagen is het beter om 2 tot 3 keer per dag een kleine hoeveelheid te geven, dan een grote portie in één keer, dit o.a. in verband met bederf. Let erop dat het aanbod goed gewassen is .om eventuele resten van vuil en/of bestrijdingsmiddelen zoveel mogelijk te verwijderen.
Kies een vaste plek waar u de schildpadden voert, liefst in de schaduw en op bijv. een tegel die makkelijk te reinigen is. Het is goed om één dag per week helemaal niets te geven, de schildpadden worden dan niet snel te vet, het komt de dieren ten goede.
Heb buiten de fotootjes nog maar één pagina van je website in de vlugte bekeken en heb toch al enkel opmerkingen.
1. Als ik het goed heb zijn het niet allemaal hermanni hermanni die samen zitten? Op zich geen erg, maar als je ooit van plan bent voor het nageslacht met deze dieren te willen zorgen. Best soort per soort, zodat geen hybriden ontstaan.
2. Je gebruikt beukensnippers als ondergrond. Ik vind dit niet echt een geschikte ondergrond voor opgroeiende grieken. Zou eerder mengeling turt-zand of oude potgrond gebruiken.
3. Hierboven heb ik je advies op de voedingspagina gekopieerd. Wat me daar tegen de borst stoot is in de zomer 2 a 3 keer voederen?! ivm bederf. Zowiezo moet je nooit grote porties voederen. Wat denk je dat een griekse landschildpad in de natuur tegenkomt. Het aanbod van groen is daar zeer beperkt. Ook 1 vanstendag per dag vind ik te weinig, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Maar ik wil dat je ten volle beseft dat mensen die je site lezen dit als waarheid aanzien he. En niet iedereen gaat verder zoeken en vergelijken.
Wat je vraag nu betreft, jah, zal nooit helemaal weggaan, maar je kan wel voorkomen dat het verergert. Dieren op dieet zetten(minder, vezelrijker en minderfrequent voederen), vochtigere ondergrond, voldoende kalk in combinatie van vitamine D3 (via supplement of UV-licht) zijn maatregelen die zo direct in me opkomen. Dit zodat de dieren minder snel blijven groeien. Want hoe oud zijn ze? En hoe groot?