Hoeveel tijd verwacht je dat daar overheen moet gaan voordat je conclusies kan trekken en het "serieus" wordt genomen?
Dus temp fluctuatie doe je al en heeft beter resultaat das mooi.
Wat zijn daarbij de max en de min tempen die je dan aanhoudt?
Nachtelijke afkoeling verhindert schildanomalien , hier tenminste (bij een totaal van ruim 60 hatchlings geen enkel )
S'nachts word dit jaar afgekoeld naar 27°C, overdag stijgt dit naar 32 a 33°C
De eieren op kamertemperatuur liggen s'nachts bij slechts 25°C, overdag is dit 28 a 32°C, of hier ook eieren van zullen uitkomen valt af te wachten....
Onderzoek wees uit dat de temperatuur in de vrije natuur schommelt tussen 24 en 35°C in de legkuilen, incubatie op continue lage temperatuur van 25°C levert geen enkele uitkomst op
Weet je toevallig of er meerdere sulcata houders en broeders zijn die dit nu aan het onderzoeken zijn?
Sulcatahouders in Oostenrijk waar ik contact mee heb doen dit al een paar jaar, maar wegens het lage aantal hatchlings die deze op de wereld helpen zetten is er nog geen absolute zekerheid.
Reden is voornamelijk zo natuurlijk mogelijk houden en dus ook uitbroeden en zo dichter bij de kans op herintroductie te staan.....
Oostenrijk heeft ook een betere wetgeving (huisvestingsrichtlijnen door kenners opgesteld die strikt gevolgd moeten worden en ook gecontroleerd worden dmv steekproeven)
Misschien wel een idee om een discussie uit te lokken in een veel gelezen blad om alvast je vermoedens en je eerste resulatten te publiceren?
Discussie in blaadjes zal moeilijk zijn denk ik, het zou niet echt boeien denk ik en er zou teveel tijd tussen zijn, er is communicatie genoeg tussen houders (kwekers) van deze soort, velen willen om begrijpelijke reden niet actief zijn op fora.
Vaak ook een beetje een ander slag van liefhebbers, vaak hebben ze enkel deze soort, veel voorkomende reden is dat mensen op zoek gaan naar een vervanger voor geiten, schapen....om een lap grond kort te houden van onkruiden, later blijkt dan dat de sporenschildpadden hun hart gestolen hebben en gaan ze op zoek naar contacten...