Mijn idee van maat was: 160 * 80 * 80, dus omgerekend 640 liter water als je het water 50 cm hoog laat komen. Zo hou ik een marge over voor het geval er op termijn een opvangdier bij zou komen ofzo.
Is een heel mooie maat waar de schildpad niet meer uit hoeft, bedernk wel dat als je een opvangdier krijgt dat het niet zeker is dat de schildpadden bij elkaar kunnen.
Ik ben al wat gaan rondneuzen op verschillende sites maar ik heb nog een aantal vragen. Ten eerste de glasdikte. De meeste fabrikanten maken een aqua van deze maten met 10 mm glas. Maar wel voor vissen. Ik weet niet of dat voor schildpadden voldoende is, of ik beter 12 mm vraag?
12mm is beter, nog veiliger is 15mm maar om eerlijk te zijn mijn bakken zijn allemaal niet dikker dan 10mm. heb er nog nooit problemen mee gehad, de bak van 2m. en 2,5m. zijn beide van 15mm enkel en alleen voor de waterdruk.
Het volgende is een eiland: ik zou vragen om in het aqua een glazen gedeelte vast te kitten dat als eiland kan dienen, met een aflopende rand tot in het water. Mijn vraag nu: kan ik eventueel ook een normaal vissenaquarium kopen en zelf een eiland daarin vastkitten? Als dat niet te moeilijk is kan ik nl via kapaza een aqua kopen en dat zelf aanpassen, dat komt me goedkoper uit.
Ik weet niet hoe handig je bent maar je hoeft echt geen Bob de Bouwer te zijn om dit te kunnen, let wel op dat je exact de maten opmeet voor dat
je glas gaat helen, glas zelf snijden is wel weer een echt Bob werk.
Als laatste de filter: ik heb er niet genoeg over gelezen tot nu toe, dus ik ga geen overbodige dingen vragen. Ik wou gewoon al weten welk type van filter jullie zouden aanraden voor een aqua van bovenstaande maten. Het ding zou dus ongeveer 2000 L per uur moeten kunnen pompen.
Wat dat betreft zijn er eigenlijk maar 2 waar ik aan denk, de Eheim en de aqua-pro.
En nog eentje :oops: (denk er net aan). Het schoonmaken. Lijkt me idioot om 64 keer een emmer over en weer te sleuren. Ik weet welke methoden er kunnen gebruikt worden, maar ik zou graag ook enkele ervaringen horen van jullie zelf.
wat denk je van een dompelpomp en een tuinslang, emmers zijn voor ramen te lappen niet voor een aquarium te vullen.
het is weer nen helen boterham geworden :just_for_fun216
Hij was lekker.
Theo