SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 Omlaag Print
Auteur Topic: Vraagje over deze schildpad  (gelezen 23465 keer)
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 21 Mei 2009, 22:34:43 »

Hoe kan ik een schildpad van 4.5 - 5 jaar oud nog leren zwemmen?



Je kan best een manier voorzien dat ze het wateroppervlak kan bereiken zonder te moeten zwemen, dus een helling naar het oppervlak toe, die ze makkelijk kan kruipen!

1 opmerking de palmbomen staan veel te vochtig !!

 bulderlach bulderlach
Gelogd

Barbara
Gast
« Antwoord #16 Gepost op: 21 Mei 2009, 23:07:36 »

Ja hoor je kunt een schildpad leren zwemmen lachen
Nu gaat het hier om een aquarium dus zoals Hans zegt langzaam het peil omhoog.
Mijn schildpad van nu 15 jaar heb ik leren zwemmen in de vijver door een touwtje om haar schild te binden. cxwxsdq(((Ze heeft alleen niet de longontwikkeling(inhoud)omdat ze nooit gewent is diep onder water te gaan maar dat komt ook nogwel.
Gelogd
ishirra
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 397


« Antwoord #17 Gepost op: 22 Mei 2009, 00:28:46 »

Kleine update

Het water staat nu zodat hij nog steeds met z'n hoofd boven water kan. Hij oefent het zwemmen al goed (hij wil door het glas naar de TV zwemmen, mss wil hij iets anders zien of zo  lachen  )  Ik ga proberen om er morgen een cm of 2 bij te doen.  Hij wil ook per se onder z'n basking plaats, met als gevolg dat dus heel de bak zowat heringericht is.... Blijkbaar verschillen onze smaken  lachen
Eten doet hij niet, mss dat het morgen beter gaat.  De vorige eigenaar heeft hem 4 jaar gehad (tot vandaag dus) en enkel die gedroogde kreeftjes gegeven, en dit 2 keer per dag  geschrokken .  Ook gaf ze hem af en toe hesp nee... maar dat at hij blijkbaar niet zo graag (ra ra, waarom zou dat nu zijn....)
Hij heeft een heel klein beetje bultgroei maar voor de rest ziet hij er goed uit. Mss kent hij het voedsel niet dat ik geef (pellets en een slakje stond er vandaag op het menu) en eet hij het daarom niet op... Ach, kan alleen maar beteren.
Morgen nog langs de RA gaan, en een meststaaltje afleveren. Morgen ga ik ook nog wat dingen halen voor in z'n bak. Waterpest en een ander soort dock voor hem waar hij goed opkan.  Heb hem momenteel in een 1m bak zitten zodat ik hem wat beter kan in het oog houden. In de grote bak verstopte hij zich altijd en kon ik niet zien wat hij aan het uitspoken was.
Ik hou jullie op de hoogte...

Crash, de palmbomen zijn de reden waarom ik hem bij z'n eigenares heb weggehaald! Die gingen het echt niet overleven  bulderlach

Oh, nog even vermelden. Deze schildpad is dus het resultaat van een verkoopstruk in de dierenwinkel. Die verkoper had haar namelijk gezegd van kijk als je die schildpad in een doodskistje met palmboom houd groeit hij niet zo veel. Natuurlijk na een maand heeft ze de bak moeten vervangen door een groter exemplaar. Dan zei de verkoper dat het heel soms voorvalt dat ze te groot worden voor de doodskist met palmboom en heeft hen een iets of wat groter exemplaar verkocht waar hij ook al snel uitgroeide. Dan heeft ze de bak gekocht waar ik hem heb uitgehaald. Het ziet er uit als een bak voor cavia's of hamsters of zoiets met een brugje op met, jawel u leest het goed, maar liefst 4!!! palmboompjes op.  Daar ging hij zeker niet uitgroeien! Nu is hij natuurlijk weer blijven groeien en zit ie weer te klein...  Toen ze het probleem aan m'n vriendin uitlegde dacht die natuurlijk aan mij en stelde voor dat ik de schildpad zou overnemen. Dit wou ze eerst niet omdat ze er heilig van overtuigd was dat de schildpad echt niet meer ging groeien, want.... een schildpad past zich toch aan, aan de plaats waar het zit... een schildpad in een kleine bak blijft immers klein, dat had de verkoper meermaals gezegd tegen haar... 
De dag dat verkopers in een dierenwinkel stoppen met zo'n uitleg te geven aan mensen, geef ik een rondje voor heel het forum....  (hou je adem niet in, ik denk dat we nog lang kunnen wachten)
Gelogd

0.1.2 Trachemys Scripta Troosti    0.0.3 Stigmochelys Pardalis
0.0.2 Centrochelys Sulcata            0.0.2 Geochelone Elegans
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 22 Mei 2009, 20:34:59 »

Citaat
Oh, nog even vermelden. Deze schildpad is dus het resultaat van een verkoopstruk in de dierenwinkel. Die verkoper had haar namelijk gezegd van kijk als je die schildpad in een doodskistje met palmboom houd groeit hij niet zo veel. Natuurlijk na een maand heeft ze de bak moeten vervangen door een groter exemplaar. Dan zei de verkoper dat het heel soms voorvalt dat ze te groot worden voor de doodskist met palmboom en heeft hen een iets of wat groter exemplaar verkocht waar hij ook al snel uitgroeide. Dan heeft ze de bak gekocht waar ik hem heb uitgehaald. Het ziet er uit als een bak voor cavia's of hamsters of zoiets met een brugje op met, jawel u leest het goed, maar liefst 4!!! palmboompjes op.  Daar ging hij zeker niet uitgroeien! Nu is hij natuurlijk weer blijven groeien en zit ie weer te klein...  Toen ze het probleem aan m'n vriendin uitlegde dacht die natuurlijk aan mij en stelde voor dat ik de schildpad zou overnemen. Dit wou ze eerst niet omdat ze er heilig van overtuigd was dat de schildpad echt niet meer ging groeien, want.... een schildpad past zich toch aan, aan de plaats waar het zit... een schildpad in een kleine bak blijft immers klein, dat had de verkoper meermaals gezegd tegen haar... 
De dag dat verkopers in een dierenwinkel stoppen met zo'n uitleg te geven aan mensen, geef ik een rondje voor heel het forum....  (hou je adem niet in, ik denk dat we nog lang kunnen wachten)

Betreurenswaardig dat nog steeds zulk advies gegeven wordt, maar de verzorgster van dit dier had het eigenlijk intussen al kunnen/moeten weten....eigenlijk al voor de aanschaf...
Komt voor mij een beetje over als een uitvlucht of excuus  Onbeslist
Maar goed dat het dier nu beter terecht is knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
johnH
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 804


« Antwoord #19 Gepost op: 22 Mei 2009, 20:47:05 »

1 opmerking de palmbomen staan veel te vochtig !!
bulderlach haha ze moet ook wat over plantkunde leren
Gelogd

1.2.0. Kinosternon baurii
Barbara
Gast
« Antwoord #20 Gepost op: 22 Mei 2009, 22:39:52 »

Mijn  schildpad had ook nooit anders dan kreefjes(troep)gehad en ik ben begonnen met hele kleine balletjes tartaar met toevoegingen.Daarna met kleine regenwormpjes,die vond ie eerst eng maar werd toch nieuwsgierig door het gekronkel.Maak niet de fout die ik gemaakt heb.Als ie eindelijk eet teveel te geven.ik heb een erg misselijke schildpad gehad. verlegen
Gelogd
ishirra
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 397


« Antwoord #21 Gepost op: 22 Mei 2009, 23:00:10 »

Heb vandaag geprobeerd met de kreeftjes en een soort van pellets die 'vlees' bevatten en vitaminen. De kreeftjes heeft hij opgegeten, de pellets drijven nog in het water.
Het water heb ik vandaag een beetje hoger laten komen, maar ben nog steeds bang dat ie verdrinkt... Het water is nog te laag om een fatsoenlijk eilandje er in te maken, en de tijdelijke oplossing gebruikt hij niet  neerslachtig  ach, ik hou hem in de gaten, en hou jullie zeker op de hoogte....

Vandaag ook nog mee naar de RA geweest, wat was me dat voor een eikel...  Ik vraag hem voor mestonderzoek en een onderzoek van de schildpad, zegt hij doodleuk tegen mij "Ja, dat gaat je geld kosten, voor 30 euro heb je een nieuwe schildpad...."
Zo'n mensen moesten verboden worden om een praktijk te hebben....
Gelogd

0.1.2 Trachemys Scripta Troosti    0.0.3 Stigmochelys Pardalis
0.0.2 Centrochelys Sulcata            0.0.2 Geochelone Elegans
Barbara
Gast
« Antwoord #22 Gepost op: 22 Mei 2009, 23:06:45 »

Ja, die dierenarts is echt een L*L

Ik had als voorlopig eiland,gewoon een paar bakstenen met een platte kei erop en daarboven de lamp. Toen ze dat eenmaal ontdekt had wilde ze er niet meer af,alleen nogmaar 'snachts als het licht uit ging.Ze ging ook meteen vervellen alsof ze jaren moest inhalen.Er zijn hele lagen vanaf gekomen.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 22 Mei 2009, 23:13:36 »

Een meststaal is ongebruikelijk hoor voor waterschildpadden, dit hoeft niet echt  knipoog
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
ishirra
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 397


« Antwoord #24 Gepost op: 23 Mei 2009, 00:18:56 »

Kurt, hoe kan je hen dan testen op wormpjes enzo? Dacht dat je daarvoor een meststaal moest laten onderzoeken...

Wel, dit heb ik nu ook gedaan Barbara. Maar Tortuga (m'n broertje heeft hem zo gedoopt, hoera) zit blijkbaar graag in het water. Het lijkt net of hij de gemiste tijd wil inhalen. Hij probeert door het glas naar me toe te zwemmen, als een van m'n honden voor de bak gaat zitten wil hij naar de hond zwemmen. Als de hond naar links gaat, gaat Tortuga mee naar links enz enz. Ik denk dat m'n hond hem zwemlessen geeft of zo  schaterlach Zo zit m'n american stafford uren voor de bak, gewoon gefacineerd kijken naar m'n nieuwe huisgenootje.  M'n duitse herder bekijkt het liever vanop een afstand.  Als hij dichterbij kwam begon Tortuga zo hard te spartelen om dichter bij hem te komen dat m'n hond er bang van geworden is (en dat moet dan een waakhond voorstellen....)
Hij begint ook helemaal te vervellen, het is niet normaal wat voor een stukken er af komen.  Zo lag er daarstraks een stukje in het water, wat duidelijk van z'n schild kwam.  Ik dacht eerst dat er een plaatje gelost was, omdat het die vorm en grootte had, maar het bleek gewoon een hard stukje vel te zijn, z'n schild begint er ook weer beter uit te zien.  Het vertoont de witte vlekjes, wat duid op lucht onder het vel, dus ik denk dat dit nog maar het begin is.

Nu merk ik net dat hij het blijkbaar leuk vind om op het eilandje te kruipen en dan zo weer in het water te plonsen, en zo gaat het maar door voor een half uur. Erop, eraf, erop, eraf, lekker plonsen en zwemmen. Er zit ineens zo veel leven in de schildpad, niet normaal.  Wat een beetje water en een grotere huisvestiging al niet kan doen... Het is een schatje  liefde voor...

PS ik heb eindelijk m'n camera terug gevonden, zal zo snel mogelijk duidelijke foto's plaatsen van Tortuga.
Gelogd

0.1.2 Trachemys Scripta Troosti    0.0.3 Stigmochelys Pardalis
0.0.2 Centrochelys Sulcata            0.0.2 Geochelone Elegans
ishirra
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 397


« Antwoord #25 Gepost op: 26 Mei 2009, 20:20:15 »

Ok, ik heb Tortuga nu sinds donderdag en hij eet nog steeds niet.  Ik begin mij echt zorgen te maken, ik wil hem andere eetgewoontes aanleren dan enkel die gedroogde kreeftjesrommel.  Ik ben echt bezorgd om hem.
Gisteren lag hij op z'n steen onder z'n warmtelamp met z'n poten, staart en kop ingetrokken. Zo heeft hij daar twee uur gelegen volgens m'n moeder (zij komt de eerste dagen nog 'babysitten' om te zien of alles wel in orde is met hem) Telkens zij hem in het water legde kroop hij er snel terug op, trok alles in en voila, meer deed hij niet.  De temperaturen zijn ideaal, het water is ook proper, ik snap het echt niet.  Vandaag heeft hij dan weer heel de dag gezwommen...

Hoe kan ik hem nu in godsnaam laten eten, ik wil niet dat hij verzwakt of zo.
Gelogd

0.1.2 Trachemys Scripta Troosti    0.0.3 Stigmochelys Pardalis
0.0.2 Centrochelys Sulcata            0.0.2 Geochelone Elegans
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #26 Gepost op: 26 Mei 2009, 20:38:15 »

Hij moet ook even de kans krijgen te wennen, zou hem ook een tijdje gewoon met rust laten zodat hij kan doen wat hij wil, steeds iemand rond zijn bak maakt hem mischien wel bang zeker als die hem steeds dwingt in het water te zitten terwijl hij droog wil zitten.
Dat kun je de schildpad best zelf laten beslissen.
Zelfde geld voor het steeds proberen te voeren ook niet proberen te dwingen, gewoon 1 keer per dag wat proberen lust hij niet dan weghalen en niet later nog een keer op die dag proberen, hij krijgt vanzelf honger.
Bovendien kan hij makkelijk een dikke week zonder eten dus daar hoef je niet ongerust over te zijn.
Probeer morgen maar een regenworm gewoon levend in het water gooien door de beweging van de worm wiegert bijna geen enkele schildpad zo'n hapje.

Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
ishirra
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 397


« Antwoord #27 Gepost op: 26 Mei 2009, 20:48:57 »

Ik voeder hem maar 1 keer per dag hoor, ik laat het er een half uurtje inliggen en hou hem vanuit m'n ooghoeken in het oog of hij eet of niet.
Ik heb elke dag al iets anders geprobeerd dus ja, zoals het er uit ziet lust hij precies niet zo veel  Onbeslist
Dit weekend ben ik van plan die pudding te maken, hopelijk lust hij daar wel wat van.  Mss ook wat waterpest in het water zetten of zo, is dat een goed idee?

Dit is echt het tegenover gestelde van Ukkie en Pukkie (tijdelijke namen tot ik het geslacht weet) Die eten me zowat arm... Alles wat niet vast hangt eten ze op, zo heb ik geleerd dat ik dus beter niet teveel hun bak aankleed met plantjes en dergelijke. Die gingen ocharme maar een dag of 3 mee en toen waren ze helemaal kaal gegeten of in stukjes getrokken. (Die zitten nu al in de pubertijd!  lachen )
Gelogd

0.1.2 Trachemys Scripta Troosti    0.0.3 Stigmochelys Pardalis
0.0.2 Centrochelys Sulcata            0.0.2 Geochelone Elegans
Trudi
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 447


« Antwoord #28 Gepost op: 26 Mei 2009, 20:54:24 »

Wat een verhalen ....... Zit het net allemaal te lezen. Geweldig dat je er zo voor gaat! cool zeg

Zelf heb ik sinds kort twee vierteenukkies, dus ik ben bepaald geen expert op schildpaddengebied, maar wel bedenk ik als ik je relaas zo lees: heeft jouw beestje binnen heel korte tijd niet heeeel erg veel veranderingen te verwerken? Zou dat misschien de reden zijn dat 'ie zo moeilijk eet? Dat' 'ie zich nog vastklampt aan iets wat 'ie al lang kent en wat nog vertrouwd is?
Als je nu nog eens enige tijd doorgaat met de kreeftjes (dat kent 'ie en vindt 'ie lekker) en dat voer dan langzaamaan afbouwt en vervangt door meer verantwoord schildpaddenvoedsel ?  
Tja, ik zeg ook maar wat, hoor. Misschien redeneer ik nu wel heel erg vanuit de honden en de katten Onbeslist.
Ben benieuwd naar wat de ervaren schildpaddenmensen hiervan zeggen.

Overigens hebben de schildpadjes hier ook voortdurend de aandacht van een van de honden. Die kwijlt en jankt van opwinding als 'ie ze door de buitenbak ziet schooieren.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #29 Gepost op: 26 Mei 2009, 21:00:15 »

De warmtelamp is nieuw voor het dier, nu het dit ontdekt heeft zal het vernieuwen van de schildplaatjes prioriteit hebben, zonnen versneld immers dit proces... Samen met de andere veranderingen zorgt dit wellicht voor een vastentijd die het dier probleemloos zal overbruggen. Door levend voer te geven zoals Hansm zegt zal het dier mogelijk ook sneller terug eten.


PS: ik heb schildpadden die ruim 3 weken gewacht hebben met eten, zelfs landschildpadden (Indotestudo elongata)
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28 April 2024, 13:51:23

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 430
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 2
Gasten: 404
Totaal: 406
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.109 seconden met 25 queries.