SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Verblijf Geochelone elegans  (gelezen 20311 keer)
Arnaud
Gast
« Gepost op: 3 Januari 2007, 15:38:15 »

Wat recente foto's van het verblijf van mijn favorieten;

« Laatste verandering: 11 September 2007, 19:53:36 door Arnaud » Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #1 Gepost op: 3 Januari 2007, 15:45:46 »

Kun je hier wat meer uitleg over geven.

Bodembedkking, hoe verwarm je, hoe zorg je dat de luchtvochtigheid zo hoog blijft.

Hier de link naar wat ik heb gemaakt voor mijne site.  Na de soldenperiode (mijne man werkt hierdoor bijna continue) wordt er aan verdergerwerkt. http://geochelone-elegans.be/terravolw.htm
Gelogd
Arnaud
Gast
« Antwoord #2 Gepost op: 3 Januari 2007, 16:04:28 »

Citaat van: "ands"
Kun je hier wat meer uitleg over geven.

Bodembedkking, hoe verwarm je, hoe zorg je dat de luchtvochtigheid zo hoog blijft.

Hier de link naar wat ik heb gemaakt voor mijne site.  Na de soldenperiode (mijne man werkt hierdoor bijna continue) wordt er aan verdergerwerkt. http://geochelone-elegans.be/terravolw.htm


Bodembedekking: dikke laag van vochtig turf ca 10cm (bodem van teeraium is voorzien van vijverfolie) op deze laag een strooisellaag van bark ca 2 cm.

Onder de lamp rechts op de foto liggen flagstones (ong 60 bij 60 cm) waarop (niet onder de lamp) ook het voer wordt aangeboden.
De verlichting incl. tl brand ca 12u

planten zijn kunstplanten.

Links op de foto is een schuilplek waar gedurende de winter een warmtmat van ca 60 bij 40 cm ligt.

Links hangt ook een UV-lamp zoomed 100watt (staat gedurend 5u op een dag aan (tussem 11:00u en 18:00u)

Luchtvochtigheid voor gehandhaafd door opgieten van water. (substaart vochtig houden. En soms sproeien.

Wil je dat ik ook de enquete  invul ??.
Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #3 Gepost op: 3 Januari 2007, 16:13:07 »

ehm, ehm, ... op later basis misschien.  En ge zou ze dan misschien nog eens kunnen doorsturen aan al de stamboekdeelnemers  :wink: , want door de pc-crash enkele maanderen terug is hier alles verloren gegaan.  En had daarvan gene back-up. :oops: Maar ga eerst zien dat de rest af geraakt.  Ook de online-versie is naar de botte.  Maar zullen het foutje wel vinden zelle. :roll:

De bedoeling van die enquete was om een algemene leidraad te kunnen voorstellen.  Is onbegonnen werk aangezien er geen enkele persoon van de 13 enquetes die ik had, wat dan ook hetzelfde deed.  Dus nu staan eigen ervaringen voorop.

En ik wou vooral weten wat ik zag, aangezien ik het fotootje niet kon vergroten.  Nog een vraagje, waarom laat je je uv lamp zo kort branden?
Gelogd
Arnaud
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 3 Januari 2007, 16:51:53 »

Citaat van: "ands"

Nog een vraagje, waarom laat je je uv lamp zo kort branden?


dat heeft meer te meken dat ik een lichtintensiteit verloop wil hebben van ochtend (wat lage lichtintensiteit) middag (hoogste lichtintensiteit) en namiddag/avond (wat lagere lichtintensiteit). Ik probeer hiermee de natuurlijke situatie te benaderen.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 3 Januari 2007, 17:56:17 »

Citaat van: "Elegans"


dat heeft meer te meken dat ik een lichtintensiteit verloop wil hebben van ochtend (wat lage lichtintensiteit) middag (hoogste lichtintensiteit) en namiddag/avond (wat lagere lichtintensiteit). Ik probeer hiermee de natuurlijke situatie te benaderen.

Mooi terrarium :smilie_klein2
Bij mij brandt nu gans de dag (12 uur) een Mega Ray, dus zou het beter zijn om maar 5 uur te laten branden?En de rest van de tijd minder licht geven?
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 3 Januari 2007, 17:58:17 »

Citaat van: "ands"

Hier de link naar wat ik heb gemaakt voor mijne site.  Na de soldenperiode (mijne man werkt hierdoor bijna continue) wordt er aan verdergerwerkt. http://geochelone-elegans.be/terravolw.htm


Intressant Ands :yellow_icon24
Die sproeiinstallatie, ben je daar tevreden over?
Zou die dan ook aanschaffen.....
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Arnaud
Gast
« Antwoord #7 Gepost op: 3 Januari 2007, 18:03:03 »

Citaat van: "ands"
ehm, ehm, ... op later basis misschien.  En ge zou ze dan misschien nog eens kunnen doorsturen aan al de stamboekdeelnemers  :wink:


Goed plan; doe ik. Een engelse versie zou ook handig zijn??
Gelogd
Arnaud
Gast
« Antwoord #8 Gepost op: 3 Januari 2007, 18:04:42 »

Citaat van: "kurtlippens"
Citaat van: "Elegans"


dat heeft meer te meken dat ik een lichtintensiteit verloop wil hebben van ochtend (wat lage lichtintensiteit) middag (hoogste lichtintensiteit) en namiddag/avond (wat lagere lichtintensiteit). Ik probeer hiermee de natuurlijke situatie te benaderen.

Mooi terrarium :smilie_klein2
Bij mij brandt nu gans de dag (12 uur) een Mega Ray, dus zou het beter zijn om maar 5 uur te laten branden?En de rest van de tijd minder licht geven?


Ik merk dat; zeker zomers de dieren vooral sóchtends en sávonds actief zijn. Voor mijn ritme (werk etc.) wel handig. de dieren worden over het algemeen in de namiddag gevoerd.
Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #9 Gepost op: 3 Januari 2007, 18:11:29 »

Ik ben daar wel tevreden over ja.  De oudere modellen waren niet van een doorbrandbeveiliging voorzien, nu wel; dus als je vat leeg is kan het niet doorbranden.  Doordat dit bij mijn vorige model niet was, heb ik er wel zo eentje naar de vaantjes geholpen.
Als de nieuwe terrariums af zijn, ga ik me er een tweede aanschaffen.  Ze hebben ook een zwaarder model waar je meer sproeikoppen kan op aansluiten.  Het aantal staat per model vermeld.
Enige is dat sommige sproeikoppen het makkelijk laten afweten, andere gaan jaren mee, waarom?  Wij gebruiken wel gedistilleerd water, in de lente wordt regenton geïnstalleerd zodat dan regenwater gebruikt kan worden.
Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #10 Gepost op: 3 Januari 2007, 18:14:02 »

Citaat van: "Elegans"
Citaat van: "ands"
ehm, ehm, ... op later basis misschien.  En ge zou ze dan misschien nog eens kunnen doorsturen aan al de stamboekdeelnemers  :wink:


Goed plan; doe ik. Een engelse versie zou ook handig zijn??


Die is er al, en iemand is aan het vertalen naar het Frans.
Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #11 Gepost op: 3 Januari 2007, 18:17:12 »

Citaat van: "Elegans"
Citaat van: "ands"

Nog een vraagje, waarom laat je je uv lamp zo kort branden?


dat heeft meer te meken dat ik een lichtintensiteit verloop wil hebben van ochtend (wat lage lichtintensiteit) middag (hoogste lichtintensiteit) en namiddag/avond (wat lagere lichtintensiteit). Ik probeer hiermee de natuurlijke situatie te benaderen.


Doordat de terarria in de veranda staan, en hier enorm veel licht is, is hier automatische een variatie met het licht van buiten.  De brandduur van de lichten wordt hier ook aan aangepast.
Gelogd
Shadowrider
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 903



« Antwoord #12 Gepost op: 3 Januari 2007, 23:24:07 »

Zoals enkelen van jullie weten heb ik sinds kort een koppel elegans en ben ik ook nog op zoek naar het ' ideale ' ( alsof dit bestaat in gevangenschap ) om de dieren de beste zorgen te geven. Mijn ondergrond bestaat uit hennepvezel die kurt me aangeraden heeft en duivengrid die ands me heeft aangeraden. Duivengrid wordt ook gebruikt Hans dieter Philippen bij zijn opkweek van jonge eleganjes.

ik lees dat zowel ands als elegans turf gebruiken als ondergrond. Is dit niet iets te zuur voor ondergrond? Gebruiken jullie beiden dit enkel om de luchtvochtigheid iets omhoog te laten komen in het terra. ? of ook als beste alternatief omdat niets beter voorhanden is ? Maar als jullie zoveel sproeien is dan de volledige bodemsubstraat niet te vochtig of drassig?
gezien het natuurlijk voorkomen van de dieren zou het niet beter zijn om een grond - zand mengsel te gebruiken en bijna de volledig bak droog te laten en dan aan de andere kant van het terra. een grote waterbak te plaatsen, die verwarmt wordt zodanig dat het water verdampt en zo de luchtvochtigheid omhoog haalt , of waar in gesproeid kan worden om de zoveel tijd, om zo de luchtvochtigheid omhoog te helpen.

Ook de temperatuurwaar de dieren in zitten, is dit soms niet te hoog en een constante? Ik bedoel in India (en zeker noord india) heb je toch ook koudere temperaturen zoals nu bvb het geval is het in noord india omgeving jaipur een middag temp van 22°C met een nacht temp Van 9 °C . Zou het dan ook niet kunnen om de dieren een tijd in mindere temperaturen droog te houden en naar lente toe de hogere temp met bijpassende luchtvochtigheid aan te halen. Misschien ook een stimulans om tot paring te komen.
Het zijn maar ideeen zunne, laat eens weten wat jullie ervan denken.

Ik weet niet welke vorm van elegans ik juist heb, ben dit nog aan het uitpluizen en ik zou de dieren zeker geen winterslaap geven zoals mijn Testudo's , maar wat ik wel bij waterschildpadden heb waargenomen is dat dieren die een winterslaap hebben gehouden jaarlijks eieren aflegden zonder bevrucht te zijn geweest ( heb geen mannetje ) toen ik hetzelfde dier enkele winters geen winterslaap gaf, was er geen eiafzetting en toen ik het nogmaals omdraaide en het dier wel een winterslaap gaf, legde ze de daaromvolgende zomer terug eieren. Waargenomen bij Picta, Emys en roodwang.
Hetzelfde verhaal heb ik van een vriend van me die testudo graeca heeft.
Gelogd
Arnaud
Gast
« Antwoord #13 Gepost op: 3 Januari 2007, 23:55:07 »

Citaat van: "Shadowrider"
Zoals enkelen van jullie weten heb ik sinds kort een koppel elegans en ben ik ook nog op zoek naar het ' ideale ' ( alsof dit bestaat in gevangenschap ) om de dieren de beste zorgen te geven. Mijn ondergrond bestaat uit hennepvezel die kurt me aangeraden heeft en duivengrid die ands me heeft aangeraden. Duivengrid wordt ook gebruikt Hans dieter Philippen bij zijn opkweek van jonge eleganjes.

ik lees dat zowel ands als elegans turf gebruiken als ondergrond. Is dit niet iets te zuur voor ondergrond? Gebruiken jullie beiden dit enkel om de luchtvochtigheid iets omhoog te laten komen in het terra. ? of ook als beste alternatief omdat niets beter voorhanden is ? Maar als jullie zoveel sproeien is dan de volledige bodemsubstraat niet te vochtig of drassig?
gezien het natuurlijk voorkomen van de dieren zou het niet beter zijn om een grond - zand mengsel te gebruiken en bijna de volledig bak droog te laten en dan aan de andere kant van het terra. een grote waterbak te plaatsen, die verwarmt wordt zodanig dat het water verdampt en zo de luchtvochtigheid omhoog haalt , of waar in gesproeid kan worden om de zoveel tijd, om zo de luchtvochtigheid omhoog te helpen.

Ook de temperatuurwaar de dieren in zitten, is dit soms niet te hoog en een constante? Ik bedoel in India (en zeker noord india) heb je toch ook koudere temperaturen zoals nu bvb het geval is het in noord india omgeving jaipur een middag temp van 22°C met een nacht temp Van 9 °C . Zou het dan ook niet kunnen om de dieren een tijd in mindere temperaturen droog te houden en naar lente toe de hogere temp met bijpassende luchtvochtigheid aan te halen. Misschien ook een stimulans om tot paring te komen.
Het zijn maar ideeen zunne, laat eens weten wat jullie ervan denken.

Ik weet niet welke vorm van elegans ik juist heb, ben dit nog aan het uitpluizen en ik zou de dieren zeker geen winterslaap geven zoals mijn Testudo's , maar wat ik wel bij waterschildpadden heb waargenomen is dat dieren die een winterslaap hebben gehouden jaarlijks eieren aflegden zonder bevrucht te zijn geweest ( heb geen mannetje ) toen ik hetzelfde dier enkele winters geen winterslaap gaf, was er geen eiafzetting en toen ik het nogmaals omdraaide en het dier wel een winterslaap gaf, legde ze de daaromvolgende zomer terug eieren. Waargenomen bij Picta, Emys en roodwang.
Hetzelfde verhaal heb ik van een vriend van me die testudo graeca heeft.


Van belang is een seizoenswisseling toe te passen zoals in de natuur. Deze gaat samen met de zgnd moesson (regentijd). Noordelijk varianten zouden wat droger gehouden kunnen en worden. Nachttemperaturen van 9 graden ook mogelijk mits er een lage luchtvochtigheid heerst. (bij mij een minimum van 15 graden)
Bodemsubstraat keuze ; wat jij denkt dat goed is; turf geeft geen zure bodem.
Deze dieren kennen geen winterust; het vergelijk met waterschildpadden en europese landschildpadden is onjuist.
Wel is het mogelijk dat sterschildpadden bij aanhoudende droogte en hitte een zomerrust kennen.

Uitpluizen tot welk type jouw dieren behoren zal lastig zijn daar er onvoldoende kennis beschikbaar is.

Heb je je dieren ingeschreven bij het stamboek ??
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 4 Januari 2007, 19:29:42 »

Citaat van: "ands"
Ik ben daar wel tevreden over ja.  De oudere modellen waren niet van een doorbrandbeveiliging voorzien, nu wel; dus als je vat leeg is kan het niet doorbranden.  Doordat dit bij mijn vorige model niet was, heb ik er wel zo eentje naar de vaantjes geholpen.
Als de nieuwe terrariums af zijn, ga ik me er een tweede aanschaffen.  Ze hebben ook een zwaarder model waar je meer sproeikoppen kan op aansluiten.  Het aantal staat per model vermeld.
Enige is dat sommige sproeikoppen het makkelijk laten afweten, andere gaan jaren mee, waarom?  Wij gebruiken wel gedistilleerd water, in de lente wordt regenton geïnstalleerd zodat dan regenwater gebruikt kan worden.

Dus met de startersset + doorbrandbeveiliging en enkele reservesproeikoppen kan ik beginnen voor hun terrarium? :?
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Pagina's: [1] 2 3 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
24 April 2024, 02:54:25

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 537
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 507
Totaal: 507
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.148 seconden met 25 queries.