harrakirri
Geochelone elegans
|
|
« Gepost op: 24 April 2009, 18:01:06 » |
hoi iedereen, Mijn grieken zijn uit winterslaap, behandeld tegen inwendige parasieten door de reptielenarts en kruipen alweer vrolijk rond. Tijdens de week verzorgt mijn vader ze (aangezien ik zelf op kot zit in Gent). Nu vroeg ik mij af hoe ik kan merken dat mijn volwassen vrouwtje eieren gaat leggen of gelegd heeft zonder dat ik het zie gebeuren. Wegen de eieren in het vrouwtje genoeg om een significant verschil te hebben in lichaamsgewicht? Zijn er speciale dingen waar ik op kan letten? Zelf heb ik het substraat in de legplaats in 2 lagen opgedeeld (gewoon zand met een beetje potgrond en daarover zavel), in de hoop dat ik zou zien als er diepe kuilen gegraven zijn. Groetjes Ilja
|
|
|
|
NicWill
Algemene moderator
Belgium
|
|
« Antwoord #1 Gepost op: 24 April 2009, 18:08:22 » |
De truc met de verschillende grondsoorten/kleuren is zeker bruikbaar voor een tijdje,achteraf is alles doormekaar gehaald en kan je weinig zien. Het is voornamelijk de verandering van gedrag bij de vrouwtjes die de leg gaat aankondigen= ze lopen veel meer rond en besnuffelen de bodem op zoek naar geschikte legplekken . Dàn is het kwestie van ze toch een beetje in de gaten te houden...
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #2 Gepost op: 24 April 2009, 21:13:50 » |
Wegen de eieren in het vrouwtje genoeg om een significant verschil te hebben in lichaamsgewicht? Indien het een groot legsel was kan je het eventueel aan het gewicht (voor en na de leg) weten, maar dit is lang niet altijd het geval. 2-3 eieren bvb wegen niet meer dan het verschil tussen een vol en leeg spijsverteringskanaal. Elk weekend de legbak controleren zou voldoende kunnen zijn, de eieren zullen nog levensvatbaar zijn maar mogen niet meer gedraaid worden dan. Eieren draaien meer dan 24 uur na het afzetten sterven vaak af (het embryo stikt)
|
|
|
|
thomas
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #3 Gepost op: 7 Maart 2011, 09:00:19 » |
hallo, ik ben nu volop bezig met het maken van mijn schildpaddenparkje maar welke grond zou het beste kunnen dienen als eilegplaats?
|
|
|
|
NicWill
Algemene moderator
Belgium
|
|
« Antwoord #4 Gepost op: 7 Maart 2011, 10:15:55 » |
Een stukje tuingrond omspitten en een zak bouwzand erdoor mengen .
|
|
|
|
halk
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #5 Gepost op: 7 Maart 2011, 18:48:28 » |
even een vraag off topic
ik hoor van veel mensen grieken uit winterslaap en leg gedrag. de eerste foto's van eieren heb ik al voorbij zien komen
wanneer is de leg periode en de paar periode eigenlijk?
|
|
|
|
|
NicWill
Algemene moderator
Belgium
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: 24 Mei 2011, 20:07:35 » |
Deze "oma" boettgeri ( (50 jaar geleden haast volwassen gekocht..) was vandaag ook weer aan de leg.De tijd om het fototoestel te halen was het putje al dicht... Legsels worden wel kleiner maar 5 mooie eieren op haar leeftijd....
|
|
|
|
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
Ik
|
|
« Antwoord #8 Gepost op: 24 Mei 2011, 20:12:17 » |
Mooi dier. Ik heb altijd wel ontzag voor die bejaarde schildpadden. Mooi legsel. Zijn haar legsels nog altijd vruchtbaar ?
|
1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
|
|
« Antwoord #9 Gepost op: 24 Mei 2011, 20:42:01 » |
Toch nog een aardig legsel , mijn oudste (leeftijd onbekend maar in elk geval ouder dan 30) komt niet verder meer dan 2-3 gemiddeld, hooguit 4 . De eieren zien er proper uit, was je die af ?
|
|
|
|
NicWill
Algemene moderator
Belgium
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: 24 Mei 2011, 20:44:52 » |
Toch nog een aardig legsel , mijn oudste (leeftijd onbekend maar in elk geval ouder dan 30) komt niet verder meer dan 2-3 gemiddeld, hooguit 4 . De eieren zien er proper uit, was je die af ? De eieren zijn licht afgespoeld . Normaal zijn ze steeds bevrucht en haast 100% uitkomst, ten minste moest ik ze nog uitbroeden .
|
|
« Laatste verandering: 24 Mei 2011, 21:00:30 door NicWill »
|
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
|
|
« Antwoord #11 Gepost op: 24 Mei 2011, 20:49:07 » |
De eieren zijn licht afgespoeld . Doe ik ook meestal (van de sulcata's worden ze zelfs ontsmet) Zie je net iets beter of ze al dan niet bevrucht zijn .
|
|
|
|
NicWill
Algemene moderator
Belgium
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 19 Juli 2011, 21:22:50 » |
Eind Mei zag het er zo uit... En gisteren werd het plots erg druk in het broedbakje...
|
|
|
|
bartvdbroeck
Stigmochelys pardalis
Belgium
|
|
« Antwoord #13 Gepost op: 19 Juli 2011, 21:43:57 » |
bravo, blijf leuk hé.
|