Ferry hoeveel eieren en jongen heb je dit jaar totaal eigenlijk gehad ik begreep dat het een best jaar was in iedergeval
Het eerste nest telde 12 eieren. Daarvan zijn er 6 uitgekomen, waarvan een diertje een nog veelste grote dooier over had en dit diertje overleed dus ook promt. Van de andere 6 eieren waren er 4 op het allerlaatste moment voor het uitkomen afgestorven, de reden waarom is me onbekend, maar ik sluit niet uit dat dit komt omdat ik zelf de reeds uitgekomen dieren in een apart bakje in de stoof doe en dat ik daarbij de andere eieren heb verstoord. 2 eieren waren in een vroeg stadium gestopt met ontwikkelen.
Het 2e nest telde 13 eieren waarvan er 10 zijn uitgekomen. 2 diertjes waren wederom in de laatste fase afgestorven. 1 ei ligt nog in de stoof maar ik verwacht daar niks meer van en ligt te wachten tot ik een geschikt potje heb gevonden om het geheel op sterk water te zetten.
Het nest dat ik vond onder het 2e nest was totaal mislukt daar de eieren te lang te koud en te vochtig hadden gelegen. Eenmaal in de stoof zwollen deze eieren op tot kleine siliconen tennisballen en ik heb de eieren dus weggegooid.
15 levende jongen dus dit jaar. Eerlijkheidshalve moet ik wel bekennen dat ik niet overdreven mijn best doe om ook uit elk ei een levend jong te krijgen. De jongen die het redden zijn naar mijn idee dan ook wel de sterkere....
Ik hoop dat volgend jaar mijn
Pelusios carinatus,
Pelusios niger ssp. en
Pelusios castanoides castanoides de geslachtsrijpe grootte bereiken. En de
Graptemys ouachitensis natuurlijk......
Momenteel ben ik bezig een geslachtsrijp vrouwtje van
Pelusios niger te bemachtigen, dus ook dat geeft voor volgend jaar wat meer hoop.