Dit weekend naar aqua-winkel geweest, wat guppen gaan aanschaffen, en ze hebben al allen een dik buikje...
de toekomstige bewoners gaan eten hebben hoor
Vroeg daar naar een verwarmingselement voor een bak van 375l, en moet zo'n 22°C - 26°C kunnen bekomen...
stompen ze me daar een verwarmingsspul in m'n handen van 300W...
Het ding zelf kost maar 40€, vind ik niet zoveel, maar wat gaat dat niet van rekening worden?
ik las dan ook dit topic
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,714.30.htmlHmm Waterverwarmers... ik heb daar zo mijn bedenkingen over, mischien dat daar ook eens een stukje in de rubriek techniek moet over geschreven worden.
300 W dat zal wel gaan zeker en je electriche rekening ook.
Zou het niet beter zijn om nog een extra spotje van 60 watt aan te schakelen, dat kost minder, geeft ook warmte, en licht :just_for_fun218
staat je bak dan op zo'n koude plaatst dat je die zoveel moet bijverwarmen?
ging daar wel over een open bak...Zo'n stukje in de rubriek mis ik idd nog
Er komt zowiezo nog een warmtespot in, en dan een tl armatuur van 36watt.
+ De bak is bovenaan afgesloten.
Deze zal ook in de woonkamer geplaatst worden...
wij stoken hier wel niet, aangezien de zon toch lang op de living staat
Wij hebben hier nu een aquarium staan van +/- 50-60 liter, verwarmingselementje van 25w, en is nu zo'n 24°C.
Dan vraag ik mij toch af of die 300W echt wel nodig is. of toch wel ?
Isomoplaten rond men bak gaan kleven...
gaat geen zicht zijn, eronder ga ik wel een dikke isomoplaat leggen. of is dit nutteloos?
Als dit echt moet gaat de achterkant ook nog.
Je hoort wel vaker dat een wat zwaarder wattage voordeliger is qua verbruik, reden hiervan is dat na het uitgaan van de stroom middels thermostaat het verwarmingselement langer warm blijft en dus naverwarmt (zonder verbruik dus) Of dit ook klopt....zou wel kunnen denk ik
iemand daar een mening over?
Filter is besteld, eheim prof3 2075, filtert 1200l/h, verbruik van 16W (kwam volgens mij het voordeligst uit, al de rest filterde nog meer dan ik nodig had, en had ook meer verbruik)
Nu nog een deftig meubel vinden, waar ik alles netjes in kwijt kan, en goed qua prijs.
Op 2dehandssites niets deftigs te vinden hoor.
iemand tips?