SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 22 23 [24] 25 Omlaag Print
Auteur Topic: voorbereidingen waterschildpadden  (gelezen 113547 keer)
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #345 Gepost op: 31 Mei 2009, 19:11:11 »

Vervelend dat de grote zit te bijten, maar even goed opletten
De oorzaak kan meerdere dingen zijn, het vrouwtje kan dominant zijn die bijt, of door de nieuwe bak zijn ze allemaal wat actiever en stellen nieuwe rangorde,
mischien toch wat stress/verveling of honger ook al lijkt me dat niet, kan van alles zijn, mischien toch denken of je straks als je hout hebt gevonden het zo kan plaatsen dat ze wat uit elkaars zicht/veld kunnen zitten.
Maar even aankijken hoe dit ontwikkeld want als dat blijft of wondjes gaan ontsteken moet er een eruit.

Eitjes in de lies, kunnen heel goed een beenbot zijn die hij heen en weer ziet bewegen met het zwemmen
Hij (het ventje) heeft wel zin in kweken zo te horen groentjes lachen

Heel goed die wormen en zelf groenten kweken is leuk maar ook nog onwijs goed voor de dieren cool zeg
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #346 Gepost op: 31 Mei 2009, 19:14:17 »

Zowiezo lijken waterschildpadden in vergelijking met landschildpadden venijniger naar elkaar toe,
maar overal bijten moet je toch even goed in de gaten houden, stuur anders Lies even een mail of dit bij haar ook gebeurde.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
johnH
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 804


« Antwoord #347 Gepost op: 31 Mei 2009, 19:15:23 »

Mooie dieren collineke  cool zeg
Dit is toch wel een beetje mijn favoriete soort onder de waterschildpadden, echt mooi Brede lach
Zul je vast veel plezier aan hebben  yeah !
Gelogd

1.2.0. Kinosternon baurii
collinke
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1154



« Antwoord #348 Gepost op: 31 Mei 2009, 19:23:58 »

Ja, als dat beest een vent was (menselijke vorm) had ie daar 'nen trekker' op zijne neus gekregen hoor  groentjes lachen
kan er niet van over dat ze constant bijt... zit er dan tegen te praten alsof ze het hoort ; 'stopt daarmee' 'alleeeee nu weer' 'gatver dat kan ik niet hebben he'
nou begint ie in die nepplant te bijten en te trekken
Bijt in het zand...
er schuilt een zwaar monster achter dat lieve kopje hoor  pestend
honger lijkt me ook niet hoor... ga er niet aan toegeven hoor.
Zijn wondjes, maar ontsteking niet echt... pootjes zijn 'grijs' en de wondjes lijken zowat 'witachtig'... vlees he.
Wel triest zicht.
Nujah, moet bij lies ook al gebeurd zijn, want hebben hier onmiddellijk wondje gezien aan de poot, en ze zijn nochthans apart verhuisd.
Nujah, hier valt het dan ook zohard op, we zitten er constant naar te turen...
Krijgen hier een zware inspectie hoor  groentjes lachen


Haha, ja hoor, hij wil dolgraag kweken, en ik sta ook te popelen om zo'n eitjes zien uit te komen, en die baby-schildpadjes, maar eventjes nuchter met beide voetjes op de grond blijven.  EERST aandacht naar de ouder dieren, de tijd van te kweken komt nog wel.
Is daarom nog niet gezegd dat ze zelf eieren leggen, door de verhuis e.d.

vorig jaar had ie in z'n tuin geprobeerd, maar die grond was nooit bewerkt e.d.
Nou heeft ie een goede grond, waar al jaren groenten op gekweekt worden, heeft 2 'gewenten' (velden) en nou wil ie nog bij  groentjes lachen
Ja ik ben er fier op, onze diertjes hebben nu volledig biologische voeding, super !
Gelogd

We should treat animals as we would wish them to treat us!!
1.1.4  Geochelone elegans ¤ 0.0.5  Chelonoidis Carbonaria ¤ 2.2.0  Eurotestudo Hermanni Hercegovinensis ¤ 0.1.0  Testudo Graeca Ibera ¤ 1.1.0  Emydura Subglobosa ¤ 0.0.3  Malaclemys Terrapin
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #349 Gepost op: 31 Mei 2009, 19:40:44 »

Ja ik kan me daar ook zwaar aan irriteren als de ene schildpad de ander zo zit te vervelen, nou hopen maar dat dat gauw weer goed komt.

Ben je je sepia of eischil niet vergeten Knipoog niet dat het daar aan ligt maar kan ze ergens anders in bijten,
over bijten gesproken je vissen zijn eigenlijk ook biologisch voer groentjes lachen

Geen goed idee om de kwekerij over te nemen van je pa met zijn tweeen, dat vindt je pa vast super.

Zelf heb ik ook van die tuin-hybiscus planten geplant daar eten ze straks de bloemen weer erg graag van, mischien heeft hij daar nog ruimte voor.
Dat zelf kweken zal een hoop geld schelen ook, wat wil je nog meer goedkoper en beter !
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
collinke
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1154



« Antwoord #350 Gepost op: 31 Mei 2009, 21:42:42 »

nou zijn ze weer opgehouden hoor.  Hebben er snel eventjes 15 regenwormpjes ingesmeten om af te leiden.

HAJA daar zeg je wat... dacht er gister nog aan.  Zal ik morgen voor zorgen.
Ja, maar die laten ze gerust die vissen... ook al kennen ze dit niet, moet toch een natuurlijk instinct hen vertellen dat ze hierop kunnen jagen?
Toch maar vreemd, nujah des te beter voor de visjes.  Er is er nog geen 1tje gesneuveld  bluggg

Kwekerij... is maar als hobby hé.  En wat we eventueel meenemen naar het werk (asperges enz) kan je je brood niet mee verdienen hoor.

Jah, mss is dit nog wel een idee... hij gaat ons weer horen afkomen hoor  Brede lach  wij doen enkel perkplanten en hangbloemmetjes, maar kunnen de ervaring enkel maar vergroten hé.
Plek genoeg hoor  groentjes lachen hebben nog wel enkele hectaren vrij dus  fluiten
de golliwoog stekken we ook zelf hoor, niet dat hier veel voedingswaarde in zit maar bon...
Gelogd

We should treat animals as we would wish them to treat us!!
1.1.4  Geochelone elegans ¤ 0.0.5  Chelonoidis Carbonaria ¤ 2.2.0  Eurotestudo Hermanni Hercegovinensis ¤ 0.1.0  Testudo Graeca Ibera ¤ 1.1.0  Emydura Subglobosa ¤ 0.0.3  Malaclemys Terrapin
collinke
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1154



« Antwoord #351 Gepost op: 1 Juni 2009, 13:50:19 »

vrouwtje bijt toch nog steeds naar de andere.

Gelukkig is kleinste vrouwtjes wat slimmer geworden.
Ze gaat nu op de bodem aan het bolletje mos hangen met de voorpoten, en trekt de achterpoten zo goed mogelijk in.
Kan de andere er niet meer aan   
Maar dan probeert ze de staart weer te pakken te krijgen.
Ook zwemmen gebeurt momenteel bijna met achterpoten ingetrokken...
het mannetje trekt ook meer naar het vrouwtje dat gebeten word.  Deze zitten meer samen, de 'bijtster' peddelt meestal maar wat alleen rond in de bak.

Ga dit toch wel zeer goed opvolgen  uitroep !
Gelogd

We should treat animals as we would wish them to treat us!!
1.1.4  Geochelone elegans ¤ 0.0.5  Chelonoidis Carbonaria ¤ 2.2.0  Eurotestudo Hermanni Hercegovinensis ¤ 0.1.0  Testudo Graeca Ibera ¤ 1.1.0  Emydura Subglobosa ¤ 0.0.3  Malaclemys Terrapin
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #352 Gepost op: 1 Juni 2009, 14:10:12 »

Ja ik denk toch dat je moet nadenken over wat mogelijkheden creeeren dat ze wat meer beschutting hebben, tegen elkaar.
Zeker het kleindere vrouwtje moet ook ergens een plekje kunnen vinden waar ze weg van de grote bijterd gewoon rustig kan zitten.

Denk je nu je schildpadden erin zitten dat er plaats genoeg is voor wat grote brokken hout, of denk je toch dat dat teveel zwem verlies geeft.



Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
collinke
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1154



« Antwoord #353 Gepost op: 1 Juni 2009, 17:29:53 »

als ik eerlijk mag zijn... ik vind de bak te klein eigenlijk.
Ze kunnen wel degelijk zwemmen, akkoord, maar zou ze toch nog liever meerdere slagen zien doen voordat ze aan de andere kant zijn.

Ik denk idd toch aan een groter stuk hout, liefst wat ik tege de achterwand rechtop kan zetten, zodat ze zich idd hier goed aan kunnen vasthouden, dat deze mss ook toch tot aan het wateropp komt.

Het kleinste vrouwtje zit steeds onder het eiland, daar is het wat donkerder, mannetje zit veel aan de darm van filter onder aan de bodem, of bij het andere vrouwtje, hangt dan boven op haar.  Hoe'n lieverdje  Brede lach
Zou niet kunnen indenken aan hoe ik beschutting moet geven tegen de grote dame...
een bloempot waar ze makkelijk inkan? en mss een stukje afslijpen ofzo? weet ik veel  Onbeslist
nou bijt ze nog steeds... word er echt lastig van.  Zal wel wat tijd nodig hebben, maar dat ze potverdorie dat andere dier eens wat gerustlaat
Ze is echt een knap ding , maar heeft precies wel een rotkaraktertje...
Ook vind ik dat ze minder 'dieptezicht' of hoe noem je dat, heeft dan het mannetje.
Viel me gisteren op; zij kan minder gericht naar een miniscuul stukje worm gaan, dan het mannetje.  Zij hapt er eerst meerdere keren naast, het mannetje heeft in 1 keer beet.

Ze zijn blijkbaar toch al op het eiland geweest, er hangt een stukje plant op het eiland, en ook enkele pootafdrukjes...
Dit heeft ten minste toch al 1tje ontdekt.

Gelogd

We should treat animals as we would wish them to treat us!!
1.1.4  Geochelone elegans ¤ 0.0.5  Chelonoidis Carbonaria ¤ 2.2.0  Eurotestudo Hermanni Hercegovinensis ¤ 0.1.0  Testudo Graeca Ibera ¤ 1.1.0  Emydura Subglobosa ¤ 0.0.3  Malaclemys Terrapin
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #354 Gepost op: 1 Juni 2009, 18:13:53 »

Ik denk dat je zelf het antwoord al gegeven heb, als je een dikke stronk rechtopzet, bv onder of tegen de trap van het eiland, dan heeft het kleine vrouwtje onder het eiland een mooie plek om achter die stronk uit het zicht te zitten.
Mischien wat nepplanten bij die stronk (kan je mooi aanvast maken) dat je daar echt een mooie schuil hoekje van maakt.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
collinke
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1154



« Antwoord #355 Gepost op: 1 Juni 2009, 20:21:05 »

wat 'n rotjoch... nou eet ie van men achterwand  geschrokken  help me...
Gelogd

We should treat animals as we would wish them to treat us!!
1.1.4  Geochelone elegans ¤ 0.0.5  Chelonoidis Carbonaria ¤ 2.2.0  Eurotestudo Hermanni Hercegovinensis ¤ 0.1.0  Testudo Graeca Ibera ¤ 1.1.0  Emydura Subglobosa ¤ 0.0.3  Malaclemys Terrapin
Skip
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 2824



« Antwoord #356 Gepost op: 2 Juni 2009, 08:15:38 »

Ik heb net even alles gelezen; wat naar dat je dieren elkaar lastig vallen!

Ik denk dat de tip van Hans een goeie is; een stuk hout in het aquarium te plaatsen zodat de kleine vrouw kan schuilen.

Verder... naar mijn weten is Emydura subglobosa juist erg rustig en vredelievend. Mijn dier heeft tijdelijk samen gezeten met een ander en dit ging super. Maar daar heb jij natuurlijk niets aan.

Grootteverschil kan bij waterschildpadden nog weleens leiden tot problemen, maar dit lijkt me niet de oorzaak.

Ik weet ook niet of Lies hier ook last van had toen zij ze nog had?

Ik zou het nog even aankijken en de tip van Hans uitproberen. Hopen dat dit helpt. Je zou ook tijdelijk de boosdoener apart kunnen huisvesten (al is het maar voor een nachtje) en dit dier daarna weer terug plaatsen. Maar dit zou ik pas doen als laatste optie. Misschien moeten ze nog wennen aan de bak.

Sorry dat ik niet wat meer tips heb!

Gelogd

0.1.0 Testudo horsfieldii
1.1.4 Testudo kleinmanni
1.0.0 Chersobius signatus
gorterlies
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 500



« Antwoord #357 Gepost op: 2 Juni 2009, 09:19:21 »

Dit hele verhaal is ook nieuw voor me. Ze hebben bij mij 5-6 jaar samen gezeten en nooit problemen gehad. het is eigenlijk een lieve rustige soort. Ik denk dat het door de nieuwe omgeving komt. Mijn bak was nog kleiner, ik denk ook niet dat een grotere bak oplossing zou brengen want vinden doen ze elkaar toch wel. Ik m oet zeggen, ik had er geen achterwand in, geen planten, wel een stuk hout om gemakkelijker op het eiland te komen. Ik vind het ,persoonlijk gesproken, alles wat je er in doet ruimte wegneemt en achterwanden maakt het alles wat donkerer. Laat ze nog wat wennen en op eventuele wondjes kan je wat iso-betadine zalf doen.
Gelogd

houder van cuora's enstamboekhouder pelomedusa subrufa
collinke
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1154



« Antwoord #358 Gepost op: 2 Juni 2009, 12:37:22 »

Ja hoor, heb ook enkel nog maar gehoord dat deze rustig zijn, en een van de weinige soorten is dat zo verdraagzaam is onder elkaar.
Denk idd dat dit wat door de verhuis mee te maken heeft.
Zo'n erg grootteverschil is het niet tussen de 2dames hoor.
Dinsdag is voederdag hier, nou kan ze zich bezighouden met de hele bodem nog af te speuren, en proper te maken... kan ze haar bezighouden en laat ze de andere met rust.  cool zeg
Ik ga toch nog eventjes aanzien met zalf op die wondjes te doen... ik laat ze liever nog wat met rust... ze weer gaan oppakken enz.. hebben ze nu liever niet dan wel denk ik.

't is een enorm prachtige soort ! Mooi om ze bezig te zien.

en nog steeds geen enkel visje gesneuveld Knipoog
Gelogd

We should treat animals as we would wish them to treat us!!
1.1.4  Geochelone elegans ¤ 0.0.5  Chelonoidis Carbonaria ¤ 2.2.0  Eurotestudo Hermanni Hercegovinensis ¤ 0.1.0  Testudo Graeca Ibera ¤ 1.1.0  Emydura Subglobosa ¤ 0.0.3  Malaclemys Terrapin
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #359 Gepost op: 2 Juni 2009, 15:30:07 »

Nou ik vindt dat je toch voorzichtig moet zijn met dat bijtgedrag, vooral omdat er al "littekens"' zijn is dat toch niet prettig voor dat dier.
Mischien zijn de meeste verdragzaam tegen elkaar, die ene in elk geval niet en ik hoop heel erg dat het om tijdelijk iets gaat,
hoewel ik dit eigenlijk niet meer denk toen je zei dat het al "littekens"' had.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Pagina's: 1 ... 22 23 [24] 25 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
1 Juli 2024, 11:59:39

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 340
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 1
Gasten: 279
Totaal: 280
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.077 seconden met 25 queries.