Ah, dat vermoedde ik al maar las wat tegenstrijdige berichten. Bedankt voor je antwoord.
Geldt dit ook voor de Kinosternon leucostomum postinguinale?
Beide soorten vind ik erg mooi vanwege hun wat bruinere schilkleur en zichtbare schildplaten.
Overigens staat voorlopig niet in de planning een schildpad aan te schaffen. Heb vorig jaar twee I. elongata op (voor mij) onverklaarbare wijze dood gevonden (enkele maanden na elkaar) die ik 2 of 3 jaar daarvoor bij Kurt had gekocht.
Ik vind dit nog steeds ontzettend vervelend en ben sowieso zo zorgvuldig mogelijk alvorens een reptiel/dier aan te schaffen. En een schildpad hoort toch heel lang te leven dus lang verantwoordelijkheid.
Wel ben ik mij sinds enkele weken wat aan het inlezen in de Kinosternon/Sternotherus. Een mooi aquarium in de woonkamer lijkt mij geweldig en de verzorging lijkt mij goed te doen; ook met een baan en andere huisdieren enz.
Ik weet al dat ik tegen die tijd een aquarium van zo'n 100x50x50 zal willen voor één à twee schildpad(den) (maar ik ben bang voor vechten met twee dus waarschijnlijk één exemplaar).
Maar in de schuur staat een bak van 60x30x30. Ik ben van plan deze de komende jaren te bewaren, eventueel voor als de schildpad als jonkie hier komt. (Toch vaak het geval met nakweek).
Is het een goed plan hem/haar eerst in dit formaat te houden of zou ik beter zorgen dat de 100x50 bak al meteen in orde is?
En als het wel een goed plan is; hoelang is een gemiddelde modder/muskusschildpad hier dan in te houden?
Het is wel moeilijk hoor; doorgaans als ik eenmaal iets wil, wil ik het liever gisteren dan morgen
Maar ik weet dat het verstandig is te wachten (misschien nog wel een paar jaar
) dus dat doe ik dan maar hè
Hopelijk is het niet erg dat ik hier wat offtopic vragen stel. Ik vond het niet nodig om er (nu al) een apart topic voor te openen.