@Ands : er was niet zoveel volk, je had dus gewoon kunnen meekomen hoor.
Klein verslag :
1e uur was de spreker Robert Jooris over Amfibieën en reptielen in het Vlaamse gewest.
Een boeiende uitleg met mooie foto's en filmpjes (geluid van het gebrul bij kikkers en schildpadden) .
Het 1ste deel van deze inleiding bestond uit voorstelling en verschillen tussen inheemse amfibieën en reptielen (zoals voortplanting / huidstructuur /...).
Het 2e deel van zijn spreekuurtje was over amfibieën en reptielen in het Vlaamse gewest, dit steeds met uitleg over de verschillende soorten (foto's van man / vrouw / larve / verspreidingsgebied op kaart / verspreidingsgebied voorbeeldfoto / geluid van mannelijk gebrul). Het ging hier dan over verschillende soorten salamanders, schildpadden, kikkers, hazelworm, hagedissen en slangen in Vlaanderen.
Tot slot heeft hij het gehad over de faunavervalsing door niet-inheemse soorten en exoten in Vlaanderen (zoals geimporteerde salamanders / kikkers / waterschildpadden) en dit met foto's en verspreidingsgebied.
Robert Jooris zijn lezing was heel boeiend en visueel heel overzichtelijk en mooi, hij kreeg dus ook een verdiend applaus achteraf.
2e lezing was van Frank Arijs van FOD CITES en dit met onderwerp Reptielen verhandelen : over wat mag en niet mag. Het ging daar vooral over de internationale handel van schildpadden.
Dit met uitleg zoals : Wat is CITES (naamverklaring), wetgeving, bijlagen, documenten, bijlage A en B, register van binnenkomst en vertrek, controle door overheid, hoe FOD Cites contacteren.
Hij gaf ook een definitie van wat Cites als omschrijving van commerciële activiteiten van een dier bijlage A ziet :
- de aankoop of de verwerving voor commerciële doeleinden,
- het tentoonstellen voor commerciële doeleinden (zoals beurzen maar ook echte tentoonstellingen waar dieren niet te koop worden aangeboden),
- het gebruik met winstoogmerk en het verkopen,
- het in bezit hebben met het oog op verkoop,
- het ter verkoop aanbieden of vervoeren met het oog op verkoop,
- de ruil,
- het te koop vragen (dit via gelijk welke bron zoals internet of gedrukt reclameblad),
- (in)directe publiciteit met het oog op verkoop, het uitnodigen tot het opstellen van een offerte, het verhuren.
En dan moet men een Cites papier aanvragen of hebben.
Hij kreeg heel wat vragen over Cites van ondermeer Peter S. van Anolis en Ruben (ons allen bekend) en van Frank Pasmans die ook aanwezig was over Cites en buitenlandse en binnenlandse handel.
Hij gaf uitleg over deze Cites papieren en het register van binnenkomst en vertrek, hoe ze ingevuld werden, criteria en controle door FOD enz...
Ook ging hij in op "verboden souvenirs" (zoals illegale wilde reptielen uit bv Marokko, ivoor,...) en dierenwelzijn.
Het was een boeiend onderwerp waar velen interesse voor toonden en vragen of opmerkingen hadden dus een geslaagd onderdeel.
Persoonlijk zeg ik : Hoed af voor die mens, dat hij het aandurft om uitleg te komen geven, wetende dat hij met een "moeilijk" publiek te maken heeft die vragen en opmerkingen zal hebben.
Je kon bij hem naderhand ook terecht voor persoonlijke vragen en opmerkingen, vriendelijke mens trouwens.
3e spreker (10 minuten) was Keaty Maes van de Milieudienst St Niklaas met als onderwerp Reptielen houden in VL + Vlarem wetgeving. T was in t heel kort en niet zo duidelijk, begon heel goed met uitleg van wat is Vlarem en het verschil tussen I en II en III, maar ze gaf een algemene (volgens mij niet al te overzichtelijke uitleg met tijden) uitleg en gaf aan hoe St Niklaas met de Vlarem omgaat, dit is natuurlijk verschillend per gemeente / stad. En op 10 minuten kan men niet zoveel zeggen spijtig genoeg, duidelijk wel iemand die er verstand van had maar gewoon geen tijd genoeg om uit te diepen.
Daarna voor de vragenstellers (Bart V.A. van Anolis en Peter S. van Anolis, Bart (snapingmata), ikzelf en nog een paar met interesse) nog vraag en antwoord met Frans Arijs van FOD CITES.
Wij zijn naar huis gegaan om 23u, en ik zie nu al uit voor volgende woensdag dan is het Frank Pasmans en Ben van Dyck.
Persoonlijk (mijn mening) had ik liever meer mensen gezien, ik denk max. 50-60 personen in de zaal, waaronder een deel studenten (verplicht vak voor hun), en een aantal mensen van reptielenverenigingen en reptielenhouders. Aanwezig die ik kende : Kurt van hier op t forum, Bart (snapingmata), Ruben, Peter en Bart van Anolis, Kurt van Chameleons Vlaanderen, Frank Pasmans. Wel ook mensen gezien van aquariumvereniging (voor voordracht Robert vooral) maar toch heel weinig opkomst. Terwijl (weer mijn mening) CITES toch iets belangrijk is en inheemse reptielen en amfibieën toch eens een mooi onderwerp is.
Als ik iets vergeten ben, doe gerust opmerkingen of aanvullingen !