Koesie
Geochelone elegans
|
|
« Gepost op: 24 Maart 2009, 16:28:43 » |
heeft iemand goeie tips voor het schoonmaken? ? want ik wil graag men 2 geelwangetjes op men kamer hebben staan, met de aqua. Maar men vader wil dat niet! omdat hij dan de aqua naar beneden moet dragen om het schoon te maken. weet iemand iets handigs met schoonmaken? die aqua is nogal zwaar.... alvast bedankt
|
|
|
|
D-magic
|
|
« Antwoord #1 Gepost op: 24 Maart 2009, 16:54:45 » |
Wat dacht je van emmers gebruiken om hem leeg te halen zodat je hem niet op en neer moet tillen
|
0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
|
|
|
Camilio
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #2 Gepost op: 24 Maart 2009, 17:30:33 » |
met emmers lijkt me nogal een klieder zooi worden. Als ik een aqau schoon maak dan gebruik ik een slang. laat emmer lager liggen dan Aquarium en zuig aan de slang met vacuĆ¼m zuiger of gewoon met de mond ( pas op dat je smerige water niet binnen krijgt natuurlijk ) zo loopt aqau vanzelf leeg in de emmer.
|
Horsfieldii 2.5.1 Pardalis 2.2.0
|
|
|
Koesie
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #3 Gepost op: 24 Maart 2009, 17:54:53 » |
ja idd dankje!
maar dan moet ik ook nog de bak schoon zien te krijgen =] heeft iemand daar nog een tip voor?
|
|
|
|
johnH
Centrochelys sulcata
Netherlands
|
|
« Antwoord #4 Gepost op: 24 Maart 2009, 19:30:10 » |
Emmertje met warm water en een vaatdoekje. Daar krijg je het wel mee schoon hoor, des noods een schuursponsje.. Krijg je goed alle algen van het glas enzo.
|
1.2.0. Kinosternon baurii
|
|
|
D-magic
|
|
« Antwoord #5 Gepost op: 24 Maart 2009, 19:32:50 » |
des noods een schuursponsje.. Krijg je goed alle algen van het glas enzo.
Euh maar ook krassen Voor de ramen kan je van die speciale mesjes halen.
|
|
|
|
Camilio
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #6 Gepost op: 24 Maart 2009, 20:50:19 » |
des noods een schuursponsje.. Krijg je goed alle algen van het glas enzo.
Euh maar ook krassen Voor de ramen kan je van die speciale mesjes halen. Krassen? In mijn aquarium voor m'n vissen heb ik geen last van krassen met een schuursponsje...
|
Horsfieldii 2.5.1 Pardalis 2.2.0
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: 24 Maart 2009, 20:54:25 » |
Zolang je geen zand van de bodem meeneemt zal je geen krassen hebben door een schuursponsje Het nadeel van zand, mijn aquariums zijn nogal "mat" onderaan door het zand
|
|
|
|
johnH
Centrochelys sulcata
Netherlands
|
|
« Antwoord #8 Gepost op: 24 Maart 2009, 21:05:22 » |
@D-magic, die krassen valt allemaal wel mee hoor;) Idd, zoalng je oppast met zand, komen er geen krassen. het schuursponsje zal zelf nooit krassen veroorzaken, maar die mesjes zijn soms wel makkelijker ja.
@kurt, Hoe bedoel je? Is het glas wat matter geworden door krasjes van het zand wat er steeds langs schuurd ofzo?
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
|
|
« Antwoord #9 Gepost op: 24 Maart 2009, 21:23:27 » |
@kurt, Hoe bedoel je? Is het glas wat matter geworden door krasjes van het zand wat er steeds langs schuurd ofzo? Vermoedelijk van het zand geregeld om te woelen bij het schoonmaken, of door omwoelen van de dieren zelf. Ook landschildpadden kunnen door langs het glas te schuren matte plekken of banden veroorzaken in het glas : Terrarium Indotestudo elongata (zie matte band onderaan het glas)
|
|
|
|
johnH
Centrochelys sulcata
Netherlands
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: 24 Maart 2009, 21:25:42 » |
Dat matte kan niets anders zijn dan krasjes en dan zullen de verklaringen van jou wel kloppen ja. Lijken mij de meest logische redenen.
|
|
|
|
Koesie
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #11 Gepost op: 25 Maart 2009, 16:41:21 » |
dankje!
|
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 26 Maart 2009, 10:47:37 » |
Hoe groot is deze bak Kurt? Had je ingecalculeerd dat er zo'n band zou ontstaan? Of zou je de volgende keer een houten balk aan de onderkant maken? Hoe dik is het glas? Ik zou bijna zeggen dat je met plexiglas eerder deze banden krijgt dan met vol glas of klopt dat niet?
|
|
|
|
D-magic
|
|
« Antwoord #13 Gepost op: 26 Maart 2009, 10:52:53 » |
Ik zou bijna zeggen dat je met plexiglas eerder deze banden krijgt dan met vol glas of klopt dat niet?
Klopt wel ja, bij plexiglas hoef je er bij wijze van spreken maar tegen aan te stoten en er zit al een dikke kras op, dus als de schildpadden 5 x er langs lopen heb je al grote kans dat het plexiglas dof wordt. Had zelf vroeger horsfieldii's in een bak met een plexi glazen wand.
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
|
|
« Antwoord #14 Gepost op: 26 Maart 2009, 21:37:59 » |
Hoe groot is deze bak Kurt? 180 x 140 cm ongeveer Had je ingecalculeerd dat er zo'n band zou ontstaan? Of zou je de volgende keer een houten balk aan de onderkant maken? Hoe dik is het glas? Ik zou bijna zeggen dat je met plexiglas eerder deze banden krijgt dan met vol glas of klopt dat niet? Bij plexiglas heb je nog sneller krassen. Het glas is 1cm dik, ik had idd niet verwacht dat het zo snel ging krassen...
|
|
|
|
|