SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Grieks buitenverblijfje in de maak !  (gelezen 7383 keer)
Caline
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 55



« Gepost op: 19 Maart 2009, 18:50:16 »

De werken zijn steevast begonnen aan het buitenverblijf voor de griekjes Brede lach
Hier gaat het komen.  Het was voorheen het verblijf van de dwergkonijntjes toen mijn dochter nog klein was. Ondertussen staat het al een aantal jaren leeg.  Op zich zegt het nog niks, maar ik hoop dat mijn pa er zijn 'werk' zal van maken Brede lach
Het binnenhok is geheel geisoleerd en er staat ook een bak ingebouwd waar de konijntjes vroeger in sliepen. Ik weet nog niet of ik het ga uitbreken of laten staan....
Schrik niet van de foto's, want het staat er momenteel nogal verwaarloost bij cool

Binnenkant:

En de uitloop , ondertussen al platgelegd ... bloembakken afgebroken, ... 


In het serretje en het binnenhok komt wss turf en bark (of iemand een beter idee?)  Ook komt er electriciteit in het hok voor eventueel een warmtespot te hangen.

Vandaag hebben we weer goed verder kunnen werken en de omheining staat er al. 
Ik heb al een deel aanplanting gekocht: varens, Lavendel.  Was nog op zoek naar een Hybiscus, rozebottel en siergras. Maar dat was er niet ...
Dit weekend nog een paar tuincentra afschuimen. 
Zaadjes heb ik ook al in voorraad van goudsbloem, komkommerkruid, Oost Indische kers en violetjes.
Een aantal mooie stenen heb ik al. 
Ik hoop dit weekend de ondergrond klaar te hebben.  De grond is hier nogal hard en ben van plan hem te mengen met turf om het geheel eenbeetje luchtiger te maken.  Een deel zandperkje met rotsblokjes.
Het zit al helemaal in mijn hoofd, nu nog zien uit te werken  schaterlach

Als er iemand nog tips moest hebben, bv. welk zand ik best gebruik, speelzand, grit, of een leuke plant die ze graag hebben... Ohja, sempervivum? mag dat tussen de rotsjes?  Ben ook van plan een stuk van mijn bamboe te verplanten naar het buitenverblijf, om die lelijke muur een beetje bedekt te krijgen. 

Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 19 Maart 2009, 19:07:34 »

wat een potentie heeft dat 'tuinhuisje', serre aangebouwd en al, de basis staat er wel. Ben benieuwd naar het vervolg (op de vragen kan ik je geen antwoord geven).

Komende weken ga ik ook beginnen met de buitenverblijven hier (nu nog bezig met zelfgemaakte terraria) !
Gelogd

Caline
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 55



« Antwoord #2 Gepost op: 19 Maart 2009, 19:39:24 »

Ja ben er zelf héél enthousiast over  lachen
Mijn vriend heeft al bang wat het volgende gaat zijn! Hij weet... als ik ergens voor ga...dan ga ik ervoor  pestkop en al wat hier binnenkomt... gaat nooit meer buiten !!  Ik ben soms wel heel impulsief in wat ik doe...  maar nog nooit spijt gehad  engeltje


Ben benieuwd naar jou bouwprojecten, mss doe ik nog wat extra ideeën op, zowel voor binnen als buiten! Knipoog
Gelogd
Barbara
Gast
« Antwoord #3 Gepost op: 19 Maart 2009, 20:19:19 »

Goh wat een enthousiasme  cool zeg Leuk zeg en het staat er eigenlijk al,alleen wat aanpassingen glimlach
Sempervivum zou ik er niet teveel in zetten.Als ze klein zijn gaat het nog maar als ze groter zijn eten ze het in 1x op.Het is niet giftig maar er zit wel veel oxaalzuur in en dat mogen ze toch niet te veel hebben.

Dit zijn mijn planten
Salie, Lavendel, Lievevrouwebedstro,Oregano, Tijm, Zenegroen,Siergras,Lonicera(het struikje) Sparretje,Aardbeienplantjes,Alpensla,Agave,Klaver, Weegbree, Dovenetel,Druif,Braam(zonder dorens)
Japanse wijnbes,Hosta, Appelboompje. Ben vast iets vergeten maar keuze zat dus Knipoog

Verder heb ik van cement er een waterbakje in gemaakt maar dat is niet echt waterdicht lachen
Gelogd
johnH
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 804


« Antwoord #4 Gepost op: 27 Maart 2009, 19:33:51 »

Ben benieuwd hoe het gaat worden!
Zelf wil ik ook nog een keer iets ziet te realiseren hier in de achtertuin, dus kan mooi mijn inspiratie op doen!
Gelogd

1.2.0. Kinosternon baurii
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #5 Gepost op: 27 Maart 2009, 20:34:01 »

Oh daar valt heel wat van en mee te maken zo te zien.
Gaaf hoor ik persoonlijk zou alles laten staan. Je hebt een hok (schuur) en serre (naast schur) en dan buiten verblijf alles wat ze nodig hebben.
Zo te horen ben je heel wat van plan GAAF hoor.
Wat zijn de afmetingen van dit alles bij elkaar?
Hoeveel grieken komen er te wonen? En hoe groot zijn deze.
Ben je van plan dit deze lente / zomer af te hebben?
Gelogd
Caline
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 55



« Antwoord #6 Gepost op: 27 Maart 2009, 21:44:23 »

Zo ziet ondertussen het 'uitloopje' eruit...  Nog een beetje inplanten en afwerken. Het buitenplekje is 2,5 op 4 meter.





We staan al eigenlijk iets verder dan de foto ... de plantjes zijn al geplant, brem, hybiscus, lavendel, heide, varens, een sierstruikje (Lonicera) Misschien komt er nog een vetplant  bij, kan zo direkt op de naam niet komen met roze bloemen.... 
Heb er ook al een paar paardenbloemen 'ingeplant'.   nu nog ff wachten tot het gras er terug doorkomt.  Ook had ik nog een bodembedekkertje: Arenaria montana oftewel zandkruid, maar vind nergens terug of ie giftig is of niet. Dus wacht hiermee nog ff af. 
Er komen nog wel meer plantjes in... wou ook een rozebottel erin  maar schrok ervan hoeveel doorntjes die hadden afvragend... en ik heb het niet zo voor doorntjes.  Een doornloze braambes is ook nog op komst. En natuurlijk de onkruiden.

Goudsbloem en komkommerkruid en Indische kers liggen klaar om gezaaid te worden.  Violetjes staan ook op wacht, maar vrees dat die niet lang zullen leven, als ik al zie hoe ze alles platwalsen in hun terra  Brede lach

Ik heb er ook een heuveltje in gemaakt, waar ik een paar plantjes siergras heb opgezet. rotsjes en ook een tunneltje gemaakt met rotsblokken.  Een gedeelte heb ik zand aangebracht.  Een paar schuilplekjes van bloempotten, maar zoek er nog meer te maken met ander materiaal.
Het geheel is omheind met draad... maar geen paniek groentjes lachen langs de binnenkant komt er nog zoiets als bamboe of een bankiraihekje zodat ze zekers niet in de draad kunnen geraken. 
Als waterbakje heb ik een stenen onderschaal voor bloempotten gebruikt.  Is zo'n 30 cm groot, dus denk voorlopig dat dat wel genoeg is.De draad is 1.20 m hoog en de hoekpalen 1.80m aan de ene kant en (dacht) 1.50m aan de andere kant, daar komt een vogelnet over om "indringers groentjes lachen' buiten te houden. Maar het blijft hoog genoeg zodat ik er makkelijk in kan.   


De serre... Deze is 2,5m op 2,5 m en heeft een ondergrond van beton,  die blijft zoals ze nu is... maar ben er nog niet uit wat ik als grondbedekking zou gebruiken. Ik dacht aan een dikke laag grof zand.  Het binnenhok, ook 2,5 op 2,5 daar ga ik het ingebouwde bakje houden... de openingen iets groter maken zodat ze erin kunnen en daar een laag turf inleggen met bladeren ofzo.   De rest van het binnenhok wou ik turf en bark indoen.  En een deel grit waar ook hun voederplekje komt.

Hopelijk komt dit weekend de elektriciteit erin.   Dan kan ik al eens testen hoe warm ik het kan houden erin.
Aan het serretje komt nog een dakgootje want als het regent, komt er anders een modderpoeltje vlak aan de ingang van de serre.  Ik ga er een tonnetje onderzetten, zo heb ik direkt water voor mijn orchideeën, die houden van regenwater mmm...leuk

Ik hoop het zo snel mogelijk af te hebben  fluiten  want ik wil graag mijn griekjes erin deze lente !  Maar dat lukt wel... mijn pa ziet het helemaal zitten lachen

Het is nu voor 4 griekjes  tsn de 10,5 en 13,5 cm....  Maar hoop er minstens nog één vrouwtje erbij te kunnen vinden fluiten

Ik denk dat voorlopig deze oppervlakte groot genoeg is... het moet in principe maar dienen voor max. 3 jaar.... 

Gelogd
Caline
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 55



« Antwoord #7 Gepost op: 5 April 2009, 18:56:40 »

De afgelopen dagen hebben mijn schildjes lekker mogen genieten van het zonnetje...  Ze waren direct heel enthousiast hebben alles verkent.  Het heuveltje over, tunneltje onder, het serretje in.  Maar na een paar uurtjes, toen het zonnetje begon te zakken,  kroop er ééntje weg half onder de grond. en de drie anderen gingen in het binnenhok in de bak zich ingraven... Dus heb ik ze maar weer in hun binnenverblijfje gezet.
Toen ze pas samen zaten, dus de twee koppels moesten elkaar nog leren kennen,  ging het er wel een beetje heftig aan toe.  De jongste van de vier, ging de 2 oudsten "te lijf"  neerslachtig  Hij zat hen constant achterna en beet in hun pootjes.  Die twee zijn dan weggevlucht en nadien ging het wel beter. Vandaag heeft hij hen wel met rust gelaten. Pffff hoop dat het zo blijft en dat hij ze niet blijft pesten neerslachtig

Ik had ook de afgelopen dagen enkele paardenbloemen geplant.... en daar zijn ze ondertussen al goed aan begonnen , ook de violetjes hebben er al moeten aan geloven. No respect die turtles ! pestend

In hun serretje liep de temperatuur op tot 25°, maar toch verkozen ze het om in het binnenhok in de bak zich gaan in te graven.  Komende dagen als het nog zo warm is, mogen ze weer een paar uurtjes buiten.  Want sinds gisteren....  worden ze heel "wild" in hun binnenterra, net of ze weten of ze naar buiten mogen  afvragend... Vooral de grootste, die loopt zenuwachtig langs het glas heen en weer, en als ik dan het deurtje openmaak, komt hij aangesnelt.

Ik heb een warmtelamp in het binnenverblijf... maar het is wss nog te vroeg om ze al constant buiten te laten? 

Ik heb ook al enkele leuke foto's van hen buiten, maar zal iets voor morgen zijn knipoog   De hondjes waren ook héél nieuwsgierig naar hen, en zaten constant te snuffelen aan de kant en te gluren over de rand  lachen  Totaal geen angst die chihuahua's  pestkop




Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 5 April 2009, 20:49:03 »

Citaat
Ik heb een warmtelamp in het binnenverblijf... maar het is wss nog te vroeg om ze al constant buiten te laten? 
De eerste keer dat je ze continue buiten houd wacht je beter tot de nachten boven de 10°C zijn. (is althans mijn visie voor dieren die achter glas opgekweekt zijn)
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #9 Gepost op: 5 April 2009, 21:00:20 »

Leuk Caline dat ze het zo naar hun zin hebben gehad, beetje dominant gedrag zul je denk ik wel houden met meerdere mannen, gelukkig is de buitenruimte mooi ruim en kunnen ze goed uit elkaars weg indien nodig, toch goed in de gaten houden dat ze elkaar niet verwonden.

Je zult zien dat buiten zijn , de eetlust opwekt bij de meeste schildpadden groentjes lachen

Of ze al buiten kunnen blijven is moeilijk te beantwoorden (ook omdat ik de soort zelf niet heb) aan eenkant zou ik zeggen nee pas in Mei na allerheiligen, aan de andere kant als het binnen verblijf verwarmt is en je ze alleen er uitlaat op de zonnige uurtjes zou dat mischien kunnen, ligt wel erg aan de tempertuur in het binnen verblijf en de temp onder de lamp die je bereikt dat zou je eerst onder verschillende weers omstandigheden moeten weten, denk dat het verstandig is Kurt zijn advies op te volgen
hierin omdat hij de soort heeft, maar begrijp je vraag omdat ze het zo naar hun zin hebben gehad.

Wel moet ik nog kwijt dat ik je quarentaine tijd te kort vindt, daar wil ik toch steeds voor waarschuwen beter niet te kort te doen?
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Barbara
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 5 April 2009, 22:11:58 »

Goh,leuk zeg en wat is het mooi geworden  cool zeg
Gelogd
Caline
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 55



« Antwoord #11 Gepost op: 6 April 2009, 18:01:04 »

Thanx...
Het gezaaide onkruid begint al te kiemen, dus mss best dat ik ze er nog niet constant inlaat.
Ze zitten vandaag weer buiten en heb daarnet de lamp aangestoken in het binnenverblijf.... onder de lamp is het 35° en de omgeving geeft 27° aan.
Maar ik ga ze zo wel weer binnenhalen, ben er nog niet gerust in  mmm...leuk Inderdaad... de "ijsheiligen" moeten nog komen hé. 

Vandaag hebben ze elkaar mooi met rust gelaten, geen gebijt ofzo, dus ben al een beetje opgelucht....En het was zo mooi om ze bezig te zien in het buitenverblijfje....  mmm...leuk

Denk je  echt dat mijn Quarantainetijd te kort is schuchter  Na het stomme incidentje met het 'urinestaaltje' heb ik hun mest laten testen en het is negatief teruggekomen.... dus ik dacht dat het nu wel geen kwaad meer kon. Of toch???
De drie kleintjes hou ik nog in hun terra, maar ben van plan om een klein buitenverblijfje voor hen te maken tegen de zomer, zodat ze ook af en toe buiten kunnen... 

Van de kleintjes gaat er nu een meststaaltje naar het labo... 2 zijn er al netjes gegroeid, maar het derde nog nikske. Het was ook het kleinste van de drie, maarja... het is nog niks bijgekomen of gegroeid en wil toch zeker zijn dat er geen 'beestjes' inzitten.
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #12 Gepost op: 6 April 2009, 18:50:02 »

Het is nu te laat maar mocht je nog een vrouwtje erbij krijgen is beter deze even bv 2 maanden in quarentaine te houden, in die tijd kun je het dier goed observeren,
dit is nodig omdat helaas  niet alle ziektes in een meststaal te vinden zijn, dus meststaal geeft geen 100 procent dat een dier in orde is.

Het beste vindt ik zelf om zodra het dier er is een messtaal wegte brengen, daarna 2 maanden observeren en dan voor het bij elkaar plaatsen nog een meststaal laten doen, dit is in mijn ogen het veiligst zodat ze niet elkaar besmetten, mocht een dier wat hebben wordt de tijd nog extra verlengd.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
11 Oktober 2024, 13:14:05

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 880
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 864
Totaal: 864
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.116 seconden met 26 queries.