Dit topic is bedoeld om de prachtige schildpaddensoort 'Emydura subglobosa' wat meer bekendheid te geven.
Emydura subglobosa (ook wel bekend als de Roodbuik spitskopschildpad) is een mooi gekleurde waterschildpad met een helder roze-rood plastron, die een SCL (schildlengte) van zo'n 20-25 cm kan bereiken (vrouwen worden groter dan mannen).
Deze soort komt voor in Noord-Australië en in Nieuw-Guinea, zij leven daar in tropische rivieren, meren en lagunes. Het zijn dagactieve dieren die weinig tot geregeld zonnen (dit verschilt per dier), meestal komen de vrouwtjes vooral aan land om de eieren af te zetten.
In gevangenschap kunnen ze gehouden worden in een aquarium met een watertemperatuur van ca. 22-23°C ('s winters) tot 24-26°C ('s zomers) met een warmtelamp boven het landdeel, waaronder het zo'n 35°C mag worden.
Als minimale afmetingen wordt een aquarium van 1.20 m aangeraden (voor 1-2 dieren), maar een 1.50 m bak vind ik zelf het minimum. Het ligt er natuurlijk ook aan welk geslacht(en) je houdt en hoe groot het dier/de dieren is/zijn.
Jonge dieren kunnen goed gehouden worden in een 80 cm bak (en hier doen ze wel enkele jaren mee).
De Roodbuik spitskopschildpad is een zeer goede zwemmer; houd hier rekening mee.
Ik heb een waterpeil van 40 cm in mijn aquarium (het spreekt voor zich dat jonge dieren goed gedijen in een lagere waterstand en volwassen dieren in een hogere waterstand).
Emydura subglobosa zijn voornamelijk carnivoor en in gevangenschap krijgen ze o.a. slakken, pissebedden, guppen, wormen, schildpaddenpallets en kattenbrokken.
Jonge dieren leven meer verscholen in het ondiepere water en hebben een iets hogere watertemperatuur nodig (ca. 27-28°C).
LET OP: Er is met enige regelmaat nakweek van deze soort te verkrijgen; Lies (bekend als gorterlies op dit forum) kweekt met deze prachtige soort en bij haar kun je terecht mocht je interesse hebben in een nakweekje van deze prachtige soort.
Hier enkele foto's van de Roodbuik spitskopschildpad:
Dit dier (een man) is overigens een nakweekdier van Lies, uit 2004. Hij is dus zo'n 5 jaar oud nu. Ik houd hem momenteel in een meter bak; hier kan hij voorlopig wel even mee vooruit.
Hij heeft een SCL (schildlengte) van ca. 10 cm.
Lies; bedankt voor het meewerken aan dit topic!