SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 5 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 ... 10 Omlaag Print
Auteur Topic: Emydura subglobosa  (gelezen 81874 keer)
Skip
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 2824



« Gepost op: 18 Maart 2009, 12:41:33 »

Dit topic is bedoeld om de prachtige schildpaddensoort 'Emydura subglobosa' wat meer bekendheid te geven.

Emydura subglobosa (ook wel bekend als de Roodbuik spitskopschildpad) is een mooi gekleurde waterschildpad met een helder roze-rood plastron, die een SCL (schildlengte) van zo'n 20-25 cm kan bereiken (vrouwen worden groter dan mannen).

Deze soort komt voor in Noord-Australië en in Nieuw-Guinea, zij leven daar in tropische rivieren, meren en lagunes. Het zijn dagactieve dieren die weinig tot geregeld zonnen (dit verschilt per dier), meestal komen de vrouwtjes vooral aan land om de eieren af te zetten.

In gevangenschap kunnen ze gehouden worden in een aquarium met een watertemperatuur van ca. 22-23°C ('s winters) tot 24-26°C ('s zomers) met een warmtelamp boven het landdeel, waaronder het zo'n 35°C mag worden.
Als minimale afmetingen wordt een aquarium van 1.20 m aangeraden (voor 1-2 dieren), maar een 1.50 m bak vind ik zelf het minimum. Het ligt er natuurlijk ook aan welk geslacht(en) je houdt en hoe groot het dier/de dieren is/zijn.
Jonge dieren kunnen goed gehouden worden in een 80 cm bak (en hier doen ze wel enkele jaren mee).

De Roodbuik spitskopschildpad is een zeer goede zwemmer; houd hier rekening mee.
Ik heb een waterpeil van 40 cm in mijn aquarium (het spreekt voor zich dat jonge dieren goed gedijen in een lagere waterstand en volwassen dieren in een hogere waterstand).

Emydura subglobosa zijn voornamelijk carnivoor en in gevangenschap krijgen ze o.a. slakken, pissebedden, guppen, wormen, schildpaddenpallets en kattenbrokken.

Jonge dieren leven meer verscholen in het ondiepere water en hebben een iets hogere watertemperatuur nodig (ca. 27-28°C).


LET OP: Er is met enige regelmaat nakweek van deze soort te verkrijgen; Lies (bekend als gorterlies op dit forum) kweekt met deze prachtige soort en bij haar kun je terecht mocht je interesse hebben in een nakweekje van deze prachtige soort.


Hier enkele foto's van de Roodbuik spitskopschildpad:











Dit dier (een man) is overigens een nakweekdier van Lies, uit 2004. Hij is dus zo'n 5 jaar oud nu. Ik houd hem momenteel in een meter bak; hier kan hij voorlopig wel even mee vooruit.
Hij heeft een SCL (schildlengte) van ca. 10 cm.


Lies; bedankt voor het meewerken aan dit topic!
« Laatste verandering: 9 Juni 2009, 18:19:52 door Skip » Gelogd

0.1.0 Testudo horsfieldii
1.1.4 Testudo kleinmanni
1.0.0 Chersobius signatus
collinke
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1154



« Antwoord #1 Gepost op: 18 Maart 2009, 18:07:52 »

super !
Vind dit weer een zeer leerrijk topic seh  groentjes lachen
 op deze waterschildpaddensoort heb ik mijn gedachten gezet, en zou deze graag binnenkort willen aanschaffen.
Dit is weer een hele aanvulling voor mijn reeds verzamelde informatie.

Top  cool zeg



Hoe zit het met papierenwerk rondom deze dieren?
Word deze soort veel gehouden?
Kunnen mannen en vrouwen samen gehouden worden?
Had gelezen dat dit zeer tolerante dieren zijn tov elkaar, klopt dit?

Zijn er foto's van de huisvesting waarin jullie ze houden?
Gelogd

We should treat animals as we would wish them to treat us!!
1.1.4  Geochelone elegans ¤ 0.0.5  Chelonoidis Carbonaria ¤ 2.2.0  Eurotestudo Hermanni Hercegovinensis ¤ 0.1.0  Testudo Graeca Ibera ¤ 1.1.0  Emydura Subglobosa ¤ 0.0.3  Malaclemys Terrapin
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 18 Maart 2009, 18:20:29 »

Mooie soort om even onder de aandacht te brengen, heb je al een adres Collinke waar je er kan aanschaffen ?
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
collinke
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1154



« Antwoord #3 Gepost op: 18 Maart 2009, 18:28:38 »

heb enkel gehoord dat Lies er hier heeft... maar las op schildpadnet, dat ze enkel de eitjes uitbroed als er geinteresseerden zijn?
Is zij ook geen stamboekhouder?
Voor de rest heb ik nog geen adressen.
Wil me dan ook eerst volledig ingelezen hebben, vind de water-wereld heel wat moeilijker dan de land-wereld.  Mijn mening natuurlijk.

Nu nog kijken of ik m'n zin krijg van men ventje... aangezien hij het meer met landschildpadden heeft.  en ik weer zoveel vraag tegenwoordig    maar die bewerken we (hopelijk) wel    fluiten  groentjes lachen
Gelogd

We should treat animals as we would wish them to treat us!!
1.1.4  Geochelone elegans ¤ 0.0.5  Chelonoidis Carbonaria ¤ 2.2.0  Eurotestudo Hermanni Hercegovinensis ¤ 0.1.0  Testudo Graeca Ibera ¤ 1.1.0  Emydura Subglobosa ¤ 0.0.3  Malaclemys Terrapin
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #4 Gepost op: 18 Maart 2009, 18:53:36 »

Lies is stamboekhoudster maar niet van deze soort, van Emydura subglobosa is nog geen stamboek.
Heel goed dat je je eerst inleest maar er zijn natuurlijk ook raak vlakken wat betreft land/waterschildpadden, denk dat een  investering in goede bak en
kwaliteits pomp/filter je al een eind op de goede weg brengt.

Zeg maar tegen je vent voor wat hoort wat groentjes lachen
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
collinke
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1154



« Antwoord #5 Gepost op: 18 Maart 2009, 19:10:34 »

zeg ik voortdurend, maar helpt geen 'knijt'  zeer boos  bleuhhh  pestkop

zal hem es een week doen 'vasten'  grijns

Weet dat dit veel raakvlakken heeft.  We hebben nog een open aquarium staan http://www.ferplast.com/scheda_prodotto_eng.php/prodotto=/id_menu=050603/frm_pagina=1

maar vind dit niet geschikt.     

Het meeste 'chineze' voor mij zijn al die verschillende filters, filtermaterialen, en de juiste bodembedekking.
Maar vermoed dat de emydura's nog makkelijker te houden zijn dan malaclemyssen (met hun brakwater e.d. dus daar durf ik nog niet aan te beginnen)

Ik zou opteren voor onmiddellijk een groot aquarium aan te schaffen, met degelijke filter.
Maar het is natuurlijk zo dat de kleine diertjes zoveel zwemwater niet nodig hebben.  Of kan dit helemaal geen kwaad?  Denk ook dat die stroming dan weer te sterk is voor de kleintjes.

Het is wel een heel andere soort, maar dit vind ik een mooi aangekleed verblijfplaats voor zo'n kleintje :
http://www.schildpadnet.nl/forum/topic.php?tid=118

Heb nog heel wat leeswerk...

Zou graag wat foto's zien van de huisvestingen van andere die deze soort houden... hint hint  groentjes lachen  camfoto
Gelogd

We should treat animals as we would wish them to treat us!!
1.1.4  Geochelone elegans ¤ 0.0.5  Chelonoidis Carbonaria ¤ 2.2.0  Eurotestudo Hermanni Hercegovinensis ¤ 0.1.0  Testudo Graeca Ibera ¤ 1.1.0  Emydura Subglobosa ¤ 0.0.3  Malaclemys Terrapin
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #6 Gepost op: 18 Maart 2009, 19:18:26 »

Skip kan denk ik goed al je vragen beantwoorden de foto's hierboven zijn van haar dier. Knipoog

Zo'n beplant aquarium is prachtig om te zien, en geloof niet dat de Emydura een sloper is
dus zou kunnen en dat kleintjes deze schuilplaatsen waarderen is wel zeker.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Skip
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 2824



« Antwoord #7 Gepost op: 18 Maart 2009, 22:58:37 »

Om op je vragen terug te komen, collinke;

Voor zover bij mij bekend is Lies de enige die kweekt met deze soort; je kunt bij haar diertjes reserveren Knipoog

Dieren van deze soort zijn inderdaad rustig en verdraagzaam (over het algemeen) en het is mogelijk een koppel samen te houden.
Mocht het toch zo zijn dat de man alleen maar wil paren, is het verstandiger ze apart te huisvesten i.v.m. stress voor de vrouw.

Verder... Emydura subglobosa is geen onbekende soort; er zijn meerdere mensen die deze soort houden, maar die er nog niet mee kweken. Maar je ziet ze niet zo vaak als bijv. geelwangen Knipoog

Wat de papieren betreft; het zijn geen CITES dieren o.i.d.
Wel kreeg ik van Lies een overdrachtsverklaring.

En dan als laatste het aquarium... dit is een zeer makkelijke soort om te houden. Wat je nodig hebt is een aquarium, buitenfilter, verwarmingselement en een droge plek/eiland met warmtelamp erboven.
Zelf gebruik ik een Eheim 2213 als filter en heb ik een verwarmingselement van 150 watt.

Qua inrichting kun je het mooi beplanten, maar mijn Emydura sloopt de planten wel soms. Daarom gebruik ik nepplanten.
Verder zou ik het aquarium niet te veel vullen met kienhout en ander spul; er moet wel genoeg zwemruimte overblijven aangezien het echte zwemmers zijn.

Jonge dieren kun je ook al in een groot aquarium houden, maar dan begin je bijvoorbeeld gewoon met een minder hoge waterstand. Eerst 10-15 cm en dan na een maand of enkele maanden doe je het steeds iets omhoog. En de uitstroom van het filter kan misschien wat te sterk zijn voor zo'n klein dier; als je de uitstroom op een steen (ofzo) richt, wordt deze al minder sterk.

Ik zal morgen een foto maken van mijn aquarium en hier plaatsen Knipoog
Gelogd

0.1.0 Testudo horsfieldii
1.1.4 Testudo kleinmanni
1.0.0 Chersobius signatus
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #8 Gepost op: 18 Maart 2009, 23:02:13 »

Zulke leuke dieren zijn dit.
RUstig maar toch erg nieuwsgierig heb ik het idee in die paar keer dat ik ze gezien heb.
Buik is erg erg erg mooi en dat kopje is ook zo mooi fluweel achtige tinten rood en gelig hebben ze vind ik.
Ergens vind ik het jammer dat een aquarium zoveel plek inneemt en zwaarder is dan een terra.
Anders wist ik het wel qua waterschildpadden.
Gelogd
Skip
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 2824



« Antwoord #9 Gepost op: 19 Maart 2009, 10:19:06 »

Tja, een aquarium is inderdaad net een tikkeltje zwaarder. Maar de gemiddelde landschildpad heeft weer een groter terra nodig dan een waterschildpad een aquarium. Ligt er ook maar net aan hoeveel ruimte je hebt e.d. Brede lach

Emydura subglobosa is inderdaad een erg nieuwsgierige soort Knipoog

Gelogd

0.1.0 Testudo horsfieldii
1.1.4 Testudo kleinmanni
1.0.0 Chersobius signatus
collinke
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1154



« Antwoord #10 Gepost op: 19 Maart 2009, 12:12:58 »

oooeeeeh super, sta te trappelen voor de foto's.  groentjes lachen


Ja Markooij begrijp je volledig.  Denk ook wel dat dit wat meer plek inneemt (filter e.d. dat je nu moet zien weg te krijgen).
M'n ventje ziet enkel het vervangen van water niet zo zitten op een appartement  Onbeslist 
Je verwoord het weer zogoed : fluweelachtig.   

Ze zijn idd prachtig mooi gekleurd, en een mooi glimlachje. Blauwige oogjes  liefde voor...


@ Skip; denk dat in elke schildpad wel een klein sloopertje verborgen zit hoor.  Onze landschildpadden kunnen het ook niet laten de stenen te verplaatsen en eens in de planten te klimmen.
Op zich vind ik het geen probleem om regelmatig nieuwe waterplanten aan te schaffen indien dit nodig is.
En nepplanten krijgen toch zowiezo de voorkeur denk ik.
het kienhout e.d. zou ik toch beperken omdat dit idd wel heel wat zwemplek van de diertjes wegneemt, wat niet de bedoeling is.

De muur waar ik hem zou zetten  (ben al volledig aan het fantaseren en dromen zonder samenspraak van mijne medegezel maar bon  gemengde gevoelens )  staat wel niet in de zon... (dacht dat dit algen meer in de hand werkte)
Zou ruim eentje kunnen staan van 1m70 lang.  En zou graag zo diep mogelijk water willen naargelang ze groter worden.
Maar als je onmiddellijk een groot aquarium aanschaft zit je meestal toch met een vastgekit eiland? dus dan zouden we moeten zorgen voor een drijvend eiland, neem ik aan.
Eén dat telkens mee stijgt a.d.h.v. hoogte van het water?  Of zie ik het nu verkeerd?

zijn deze prijzen wat in de correcte richting; lijkt zo goedkoop? dacht dat een filter al meer naar de 200€ en duurder ging  verlegen
http://www.shopsolution.nl/shop/home.asp?deptid=efp&shopid=seame
Gelogd

We should treat animals as we would wish them to treat us!!
1.1.4  Geochelone elegans ¤ 0.0.5  Chelonoidis Carbonaria ¤ 2.2.0  Eurotestudo Hermanni Hercegovinensis ¤ 0.1.0  Testudo Graeca Ibera ¤ 1.1.0  Emydura Subglobosa ¤ 0.0.3  Malaclemys Terrapin
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #11 Gepost op: 19 Maart 2009, 12:31:14 »

Als je gelijk een grote bak neemt is een eiland wat bestaat uit steen/brokken hout wat op de bodem rust een simpele oplossing wat je steeds verhoogd, niet erg ookal neemt dat ruimte in, 1.70 zou zo groot zijn dat een verlies van ruimte bij zo'n eiland als ze klein zijn helemaal niet erg is.
Als ze groot zijn kan dan een zwevend eiland erin.

Met een prijs van zo rond de 100 euro voor een filter zit je denk ik wel wat betreft het aantal liters wat in zo'n grote bak gaat.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Skip
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 2824



« Antwoord #12 Gepost op: 19 Maart 2009, 12:36:17 »

Filters zijn niet zo duur, alleen moet je er wel vaak de vulling los bij kopen Knipoog

Zelf heb ik mijn filters voor 15-20 euro (inclusief filtermateriaal) op Marktplaats gekocht.
Ook mijn aquariums komen daar vandaan.

En een verwarmingselement zal tussen de 15 en 20 euro kosten. Maar voor zo'n groot aquarium zou ik geen 150 watt nemen, maar een sterkere.

En mocht je meteen voor een groot aquarium willen gaan; dit kan, geen probleem. Ook als er al een eiland in vastgekit zit. Je gebruikt (zolang de dieren nog klein zijn) dan gewoon een stuk kienhout wat boven het water uitsteekt.

Maar... alleen vrouwen (volwassen) hebben een zandeiland nodig. En het duurt jaren voordat ze eieren gaan leggen, dus voorlopig heb je geen ingekit eiland nodig. Maar mag wel natuurlijk Knipoog

En inderdaad; in de zon zetten zorgt voor algen.
Gelogd

0.1.0 Testudo horsfieldii
1.1.4 Testudo kleinmanni
1.0.0 Chersobius signatus
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #13 Gepost op: 19 Maart 2009, 12:47:01 »

Zelf zou ik een beetje moeite hebben met een tweedehands aguarium in een appartement, stel dat hij lek is of gaat.
Ik heb gehoord weet niet of het klopt maar dat de kit die gebruikt wordt zo'n 10 jaar goed werkt bij een nieuw aquarium en daarna minder betrouwbaar wordt.
Ook bv de bak een tijd droog laten staan in opslag leverd problemen met de kit op.
Ik neem aan dat bij een gloednieuw aquarium het risico veel kleiner op lekkage is, een pomp zou ik denk ik wel tweedehands kopen.

Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiële dierentuin van Nederland
collinke
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 1154



« Antwoord #14 Gepost op: 19 Maart 2009, 18:08:45 »

Vermoed dan dat we best een decoratiestuk nemen als eiland... we hebben nog zo'n stenen ding van in een aquarium waar ze opkunnen eventueel.  Weet nou niet vanbuiten hoe hoog dit is.
Maar hier kan dan voor gezorgd worden.

Zou dan uiteraard onmiddellijk een aquarium kopen met eiland aan, en plaats voor zandgedeelte voor het vrouwtje.  Zou dan voor een koppeltje kiezen (lees : hopen op man en vrouw  Brede lach ) .

Denk niet dat ik opteer voor een aquarium tweedehands... kan best hoor dat er degelijk materiaal tussen zit, maar wil het zekere voor het onzekere nemen en ineens een nieuw kopen eigenlijk...

Dan is mijn reeds uitgekozen plaatsje uitermate geschikt denk ik  Brede lach

Voor een pomp zal ik onze pa wel laten meekijken.  Hij heeft een prachtige vijver liggen, en kent dan wat meer van filters en pompen.  Heeft zelf al 4-5 jaar enkele pompen, zonder enige problemen, maar deze zijn wel van oase ofzoiets...

Nuja we zullen wel zien, we hebben tijd.   

Skip... waar blijven de fotootjes?  engeltje   hoe meer hoe liever  verlegen  groentjes lachen
Gelogd

We should treat animals as we would wish them to treat us!!
1.1.4  Geochelone elegans ¤ 0.0.5  Chelonoidis Carbonaria ¤ 2.2.0  Eurotestudo Hermanni Hercegovinensis ¤ 0.1.0  Testudo Graeca Ibera ¤ 1.1.0  Emydura Subglobosa ¤ 0.0.3  Malaclemys Terrapin
Pagina's: [1] 2 3 ... 10 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19 April 2024, 03:50:56

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 506
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 496
Totaal: 496
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.134 seconden met 26 queries.