Razorclaw
|
|
« Antwoord #30 Gepost op: 26 April 2009, 11:23:43 » |
Dat gaat bij jou ook van de lopende band he? Super!!!!
|
|
« Laatste verandering: 26 April 2009, 12:57:15 door Razorclaw »
|
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #31 Gepost op: 26 April 2009, 11:46:18 » |
Echt leuk, straks heb je een extra broedstoof nodig, elke keer ook een groter nest Moet wel gek lopen wil je nu geen jonkies krijgen. Hoe zien de andere eieren eruit ?
|
|
|
|
annieka
Centrochelys sulcata
Netherlands
|
|
« Antwoord #32 Gepost op: 26 April 2009, 12:05:38 » |
Echt leuk, straks heb je een extra broedstoof nodig, elke keer ook een groter nest Moet wel gek lopen wil je nu geen jonkies krijgen. Hoe zien de andere eieren eruit ? Ik heb al een extra broedstoof staan, de Malaclemys zijn niet de enige die aan het leggen zijn. De andere eieren zien er nog steeds mooi wit uit. Het ei uit het eerste nest ook en die zou in de week van mei uit moeten komen.....spannend.
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #33 Gepost op: 26 April 2009, 12:13:56 » |
Ja echt spannend, vindt het erg leuk omdat we gelezen hebben hoe je met ze begon, en nu al vrij snel resultaten boekt en het nu ook weer niet een veel gekweekte soort is. Hoop dat het erg succesvol wordt, alleen al omdat dat toch weer import/wildvangst tegen gaat want vraag is er denk ik naar deze soort, en daar kun je straks mooi aan voldoen Even over je andere topic ook, denk je niet dat Malaclemys ook heel goed buiten kan op de manier waarop je buiten verblijf gaat maken met kas enzo ?
|
|
|
|
erich4u
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #34 Gepost op: 26 April 2009, 12:50:23 » |
rap de uit koming dat we kunnen de foto's zien van deze mooie klein beestjes
|
|
|
|
D-magic
|
|
« Antwoord #35 Gepost op: 26 April 2009, 13:55:57 » |
[
Het ei uit het eerste nest ook en die zou in de week van mei uit moeten komen.....spannend.
Datwordt heel spannend aankomende week a 2 weken dan Annieka
|
0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
|
|
|
annieka
Centrochelys sulcata
Netherlands
|
|
« Antwoord #36 Gepost op: 26 April 2009, 18:29:25 » |
Ja echt spannend, vindt het erg leuk omdat we gelezen hebben hoe je met ze begon, en nu al vrij snel resultaten boekt en het nu ook weer niet een veel gekweekte soort is. Hoop dat het erg succesvol wordt, alleen al omdat dat toch weer import/wildvangst tegen gaat want vraag is er denk ik naar deze soort, en daar kun je straks mooi aan voldoen Even over je andere topic ook, denk je niet dat Malaclemys ook heel goed buiten kan op de manier waarop je buiten verblijf gaat maken met kas enzo ? De M.terrapin terrapin en de M. terrapin centrata zouden best buiten in een kas gehouden kunnen worden. Maar de ondersoorten die in Florida voorkomen alleen bij goed weer.
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #37 Gepost op: 26 April 2009, 21:12:19 » |
3 legsels al....toch een teken dat je goed zit Je zoektocht naar veel info over deze soort werpt zijn vruchten af
|
|
|
|
annieka
Centrochelys sulcata
Netherlands
|
|
« Antwoord #38 Gepost op: 27 April 2009, 09:39:19 » |
3 legsels al....toch een teken dat je goed zit Je zoektocht naar veel info over deze soort werpt zijn vruchten af Ik zei gisteren nog tegen thijs, een mooiere "beloning" kunnen je dieren je haast niet geven. Als er nu nog een paar uitkomen over een tijdje dan ben ik helemaal door het dolle heen.
|
|
|
|
annieka
Centrochelys sulcata
Netherlands
|
|
« Antwoord #39 Gepost op: 29 April 2009, 10:34:15 » |
Helaas een wat minder leuk bericht. Een aantal van de eieren is aan het inzakken, ze vertonen deuken. Verder zien ze er mooi wit uit. Dit is de eerste keer dat ik zachtschalige eieren uitbroed en snap niet waarom dit gebeurd. Het sustraat is licht vochtig zand (gebruik ik altijd), temp is 30 graden en de luchtvochtigheid is >90%.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #40 Gepost op: 29 April 2009, 10:49:18 » |
Ik gebruik zelf vermiculiet en ik denk dat proberen daarin uittebroeden of mischien een aantal eieren hierin nog voorzichtig overzetten zou kunnen helpen. Eerder las ik dat je de vochtigheid moeilijk in de gaten vindt te houden bij vermiculiet, maar dat hoeft in mijn ogen niet. Ik gebruik vermiculietwater verhouding 1:1 en heb op het bakje met eieren een dekseltje met een paar kleine gaatjes, nooit hou ik de vochtigheid op deze manier in de gaten omdat het op die manier niet nodig is het vermiculiet droogt eigenlijk gewoon niet uit. Wordt dus nooit water bijgevuld.
Als je vermiculiet in huis hebt zou ik bij wijze van proef echt wat eieren hierin overzetten, nadat de vermiculiet op temperatuur in je stoof is gekomen, om zo een paar eieren te redden. Oorzaak weet ik niet maar ik heb zelf erg goede ervaring met vermiculiet en zou niets anders willen gebruiken.
Onbevrucht lijkt me bv niet van toepassing omdat ze duidelijk wit gingen verkleuren, blijft eigenlijk alleen de broed methode over temperatuur lijkt me in orde dan alleen nog vochtigheid is ook oke of substraat.....
Overigens zijn mijn eieren ook zachtschalig.
|
|
« Laatste verandering: 29 April 2009, 11:01:24 door Hansm »
|
|
|
|
|
Skip
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #41 Gepost op: 29 April 2009, 11:05:48 » |
Ik heb nog geen ervaring met het kweken van schildpadden, maar wel met luipaardgekko's. Dit waren ook zachtschalige eieren. Deukjes (aan het eind van de incubatie) konden er op wijzen dat de eieren uit gingen komen. Ik weet niet hoe dat is met schildpadden?
|
0.1.0 Testudo horsfieldii 1.1.4 Testudo kleinmanni 1.0.0 Chersobius signatus
|
|
|
annieka
Centrochelys sulcata
Netherlands
|
|
« Antwoord #42 Gepost op: 29 April 2009, 11:25:28 » |
Ik gebruik zelf vermiculiet en ik denk dat proberen daarin uittebroeden of mischien een aantal eieren hierin nog voorzichtig overzetten zou kunnen helpen. Eerder las ik dat je de vochtigheid moeilijk in de gaten vindt te houden bij vermiculiet, maar dat hoeft in mijn ogen niet. Ik gebruik vermiculietwater verhouding 1:1 en heb op het bakje met eieren een dekseltje met een paar kleine gaatjes, nooit hou ik de vochtigheid op deze manier in de gaten omdat het op die manier niet nodig is het vermiculiet droogt eigenlijk gewoon niet uit. Wordt dus nooit water bijgevuld.
Als je vermiculiet in huis hebt zou ik bij wijze van proef echt wat eieren hierin overzetten, nadat de vermiculiet op temperatuur in je stoof is gekomen, om zo een paar eieren te redden. Oorzaak weet ik niet maar ik heb zelf erg goede ervaring met vermiculiet en zou niets anders willen gebruiken.
Onbevrucht lijkt me bv niet van toepassing omdat ze duidelijk wit gingen verkleuren, blijft eigenlijk alleen de broed methode over temperatuur lijkt me in orde dan alleen nog vochtigheid is ook oke of substraat.....
Overigens zijn mijn eieren ook zachtschalig.
Ik heb geen vermiculiet in huis helaas. Eens kijken of er hier ergens een reptielenzaak in de buurt is die het heeft. De bakjes met eieren zijn trouwens wel afgedekt. Is die verhouding water op vermiculiet op basis van massa of volume?
|
|
« Laatste verandering: 29 April 2009, 11:33:55 door annieka »
|
|
|
|
|
annieka
Centrochelys sulcata
Netherlands
|
|
« Antwoord #43 Gepost op: 29 April 2009, 11:48:46 » |
Ik heb nog geen ervaring met het kweken van schildpadden, maar wel met luipaardgekko's. Dit waren ook zachtschalige eieren. Deukjes (aan het eind van de incubatie) konden er op wijzen dat de eieren uit gingen komen. Ik weet niet hoe dat is met schildpadden?
Geen idee. De eieren liggen pas enkele dagen, dus in dit geval heeft het daar niets mee te maken.
|
|
|
|
Hansm
|
|
« Antwoord #44 Gepost op: 29 April 2009, 11:56:51 » |
Volume ik weeg de vermiculiet, en dat gewicht neem ik ook in water, even goed doorelkaar husselen en klaar. 1:1 verhouding is bij Terrapene, bij jouw soort zou het iets anders kunnen zijn, ga even kijken of ik dat kan vinden?
Deuken in eitjes herken ik van leguanen eieren vlak voor het uitkomen maar niet bij schildpadden eieren vlak voor het uitkomen.
|
|
|
|
|