Eigenlijk van de "echte landschildpadden" de mooist gekleurde. Smaken verschillen natuurlijk...
De twee cafer mannetjes die ik gezien heb waren effen beige diertjes.
Areolatus kan behoorlijk saai zijn van kleur hoor. Mannetjes krijgen met name in de paartijd wat kleur op de neus. Maar areolatus is een verhaal apart. Wanneer je Homopus en met name signatus tegenkomt buiten het stamboek om mag je aan de legaliteit van de herkomst twijfelen. Er zijn er wel enkele maar zeker niet veel. Cafer wordt helemaal niet gehouden binnen het stamboek. Ik heb een wilde cafer gezien en die was erg rood van kleur en ze hebben stippen. Wanneer je effe gekleurde dieren hebt gezien was het toch mogelijk een andere soort.
Hoewel het CITES B is verleend Zuid Afrika en specifiek de staten waarin ze voorkomen niet snel een ontheffing. In het verleden zijn er wel wat Japanners en Tsjechen opgepakt voor illegale smokkel. Maar dat zal slechts een druppel op de gloeiende plaat zijn. Maar daar moet je niet aan mee werken door dat soort dieren toch te kopen. "Mijn" Homopus is sinds gisteren vertrokken naar een nieuwe locatie.
Ik ben dus weer Homopus loos.
De dieren die ik gezien heb zijn zeker geen illegale dieren. Ze zaten bij iemand die jij ook goed kent. Hij heeft een trio homopus signatus signatus zitten ook. Ik noem niet graag namen op forums...Nu ik de terralog erbij heb genomen denk ik dat hij twee mannetjes femoralis zitten heeft...
Ik zou trouwens er nog niet aan denken om deze soorten te kopen. Gezien hun zeldzaamheid ben ik veel te bang dat er iets mis mee zou gaan...