SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Poll
Vraag: Prijs word bepaalt door:
de zeldzaamheid van een dier
de kosten gemaakt om een dier uittebroeden/optekweken
zo hoog mogelijk om op die manier de drempel hoger te leggen en impuls aanschaf te voorkomen
geen idee volgens mij is het wat de gek er voor geeft of juist voor vraagt
anders namelijk ....

Pagina's: [1] 2 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Poll wat bepaalt de prijs van een schildpad naar jouw idee ?  (gelezen 28081 keer)
schildpaddennetcrew
Moderatorteam
******
Offline

Berichten: 2797


« Gepost op: 27 Februari 2009, 21:30:42 »

Verklaar je stem of mening nader in dit topic  Knipoog
Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 27 Februari 2009, 21:59:41 »

Ik vind het eigenlijk een beetje een samenstelling van alle keuzes hierboven.

oa de kostprijs voor uit te broeden (of op te kweken), de zeldzaamheid, de 'moeilijkheid' van te houden mss.

De drempel hoog leggen, ik vind dat zoiets dubbelzijdig, dan ga je ook de hobbyisten die minder budget hebben benadelen. Ik denk trouwens dat de meeste impulsaankopen toch in winkels gebeurd, meestal met foute informatie etc, etc. Dus indien de hobbyist zijn prijzen ook doet stijgen, gaan de winkels er nog veel voordeel uithalen. Maar ja, natuurlijk mijn mening.

Gelogd

Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 27 Februari 2009, 22:03:51 »

Optie 3 en 4 samen. knipoog
Gelogd

Skip
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 2824



« Antwoord #3 Gepost op: 27 Februari 2009, 23:31:17 »

Optie 5.

Ik denk ook (net als een eerdere reactie) dat impuls aankopen in een winkel gebeuren. Dus de prijs flink omhoog doen bij een hobbykweker heeft voor mij geen nut denk ik dan...

Verder... een zeer zeldzaam dier, daar mag best voor betaald worden, maar 1000 euro voor 1 dier vind ik dan weer belachelijk.

Natuurlijk zou het leuk zijn de broed- en opkweek kosten eruit te krijgen, maar een echte hobbyist doet het voor de ervaring, naar mijn mening.

Zelf zal ik geen rare, hoge bedragen voor mijn nakweek vragen; ik wil dat mensen serieus aan een dier beginnen, maar ook mensen met minder geld moeten deze kans krijgen. Ik kijk naar iemands enthousiasme... inzet...
Gelogd

0.1.0 Testudo horsfieldii
1.1.4 Testudo kleinmanni
1.0.0 Chersobius signatus
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #4 Gepost op: 28 Februari 2009, 08:48:03 »

Ik had voor optie 5 gekozen.
Dit omdat ik eigenlijk dacht aan een combinatie tussen de andere.
Vraag en aanbod is naar mijn idee vast een motivator voor de prijs.
Ook een mogelijke rede naar mijn idee, gezien het lage aanbod van sommige soorten is om toch wat de gek er voor geeft en vraagt.
Maar volgens mij is er ook een onderlinge ongeschreven regel om de prijs van een soort op een bepaald niveau te houden/hanteren.

Maar belangrijkste is volgens mij de vraag an aanbod regel die de prijs bepaald zoals bij veel dingen.
Gelogd
falkon
Gast
« Antwoord #5 Gepost op: 28 Februari 2009, 10:30:39 »

de zeldzaamheid van een dier
Kan een reden zijn. Maar hoeft niet.
de kosten gemaakt om een dier uittebroeden/optekweken
Dacht dat wij een hobby hebben? Indien te duur stop er dan mee maar laat anderen niet betalen voor jouw uitspattingen.Anders ben je geen haar beter dan de handelaar.
zo hoog mogelijk om op die manier de drempel hoger te leggen en impuls aanschaf te voorkomen
Dat is Bullshit: impuls gebeurt zowel bij hoge als lage prijs.Meestal volgens het budget dat men aan iets leuk wil uitgeven.Verhoog de prijs en velen kopen aan enkel om er financieel beter van te worden.
geen idee volgens mij is het wat de gek er voor geeft of juist voor vraagt
De gek vraagt wat hij wil. Mij leuze lekker laag en geen extra kosten voor bijhouden en voeden etc....Geen winst maar ook geen extra kosten. De ander gek geeft wat hij zelf wil is een persoonlijke keuze.Hoewel velen denken tis duur dus beter en kan eraan verdienen.
anders namelijk ....
We hebben een hobby en dat kost geld.Duurder verkopen om nul of winst operatie te maken is leuk. Resultaat meestal blijven dieren langer zitten verhogen dus onderhoudskosten en resultaat is dan nul of verlies.Maar dat ziet men niet want ze hebben meer kunnen krijgen.   
Mvg
Erwin
   
Gelogd
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 28 Februari 2009, 11:05:00 »

De gek vraagt wat hij wil. Mij leuze lekker laag en geen extra kosten voor bijhouden en voeden etc....Geen winst maar ook geen extra kosten. De ander gek geeft wat hij zelf wil is een persoonlijke keuze.Hoewel velen denken tis duur dus beter en kan eraan verdienen.
anders namelijk ....
We hebben een hobby en dat kost geld.Duurder verkopen om nul of winst operatie te maken is leuk. Resultaat meestal blijven dieren langer zitten verhogen dus onderhoudskosten en resultaat is dan nul of verlies.Maar dat ziet men niet want ze hebben meer kunnen krijgen.   

Je bekijkt nu het prijsverhaal vanuit enkel en alleen de hobby als perspectief. Je vergeet dat sommige schildpadden zo duur zijn omdat in andere landen schildpadden een andere rol vervullen dan van enkel en alleen als 'huisdier', ze worden er als medicijn of als voedsel gebruikt. Daardoor zijn sommige soorten zeldzaam geworden en dus hangt er een hoog prijskaartje aan, ook voor de hobbyist. Je kan namelijk niet verwachten van een arme Chinese boer die toevallig een Cuora trifasciata vindt hem aan hobbyisten verkoopt voor 100 euro terwijl hij er in zijn eigen land 1000 euro aan kan verdienen in de "medicijnen" industrie... knipoog Als je als hobbyist dus een dergelijk dier wilt hebben, dan zal je die prijs dus moeten betalen die ervoor gevangen kan worden door de persoon die de dieren in de eerste instantie vangt (alhoewel de tussenhandel er natuurlijk ook op verdient, maar je begrijpt waar ik heen wil....).
Gelogd

Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #7 Gepost op: 28 Februari 2009, 11:40:25 »

Het is toch helemaal niet raar om de kosten van het uitbroeden en opkweken van een nakweek eruit te willen halen.
Lijkt mij meer dan normaal, tuurlijk heb je er plezier van en leer je er ook van maar dat beteken niet dat het je geld moet kosten om een andere liefhebber de mogelijkheid
te geven een dier te verzorgen.

Bovendien ben ik er erg voor als kwekers hun nakweek "'vasthouden"' voor een bepaalde tijd, om het diertje een zo goed mogelijke start te geven als bv het diertje pas
weg gaat na een jaar is het daarom logisch dat het duurder is dan als het een paar weken oud verkocht word, leeftijd bij nakweek speeld dus ook een rol in de prijs.

Bovendien blijf ik geloven dat een hoge prijs impuls aankopen verminderd, neem alleen al het aantal kinderen wat niet in staat zou zijn om een schildpad te kopen/krijgen als de prijs hoog is.
Blijft een gegeven dat sommige mensen kleine water schildpadjes als kinder speelgoed zien, gisteren was nog te lezen op het net dat ouders voor een kind van 3 schildpadjes kochten,
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 28 Februari 2009, 12:44:47 »

Citaat
Dacht dat wij een hobby hebben? Indien te duur stop er dan mee maar laat anderen niet betalen voor jouw uitspattingen.Anders ben je geen haar beter dan de handelaar.
Vind ik toch een beetje kort voor de bocht  Knipoog
Impulsaankopen zijn wel degelijk talrijker bij lagere verkoopprijs heb ik zelf al ervaren.
2-3 keer per jaar krijg ik de vraag of van de prijs van een 6 maanden oude sulcata (75 euro) niet wat kan afgedaan worden omdat de potentiele koper niet zo goed bij kas zit.... wat mij betreft duidelijk impulsief gezien de dieren eenmaal volwassen om de 4 weken zoveel in onderhoud gaan kosten. Recent nog een heel gemotiveert iemand (ogenschijnlijk) over de vloer gehad voor 4 sulcata's toen ik bereid was 20% van de prijs af te doen omdat ik dacht dat de dieren goed gingen terecht komen wilde hij er plots nog 2 bijkopen, duidelijk een impulsieve daad op 1 minuut beslissen 6 dieren te houden ipv 4....ik heb dan maar gezegd dat de dieren reeds gereserveerd waren, hij was gewoon uit op 300 euro(zo veel mogelijk) schildpadden.
Als je courante soorten 6 maanden doorkweekt heb je er niks meer aan, integendeel, ik ben op het punt gekomen dat ik voor veel legsels de moeite niet meer doe ze te incuberen ...
De kostprijs is meestal niet meer dan een vergoeding waar de kweker recht op heeft, is deze te laag gaan ze van je profiteren, dit heb ik ook reeds ondervonden.
En winkels zijn altijd duurder, maar laat ze maar 100 euro vragen voor een geelwang wat mij betreft, dit zal impuls aankopen zeker decimeren.
Als de gelegenheid zich voordoet ga ik ook liever ruilen.
« Laatste verandering: 28 Februari 2009, 13:22:33 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
padje
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 202


« Antwoord #9 Gepost op: 28 Februari 2009, 15:51:37 »

ik sluit me volledig aan bij hansm, en hoe minder er in aanbieding zijn zoals volwassen dieren hoe meer je kan vragen,ik denk als je ze al jaren verzorgd kom je er toch nooit met winst uit, reken maar verwarming eten leefruimte en dierenartskosten enz.
Gelogd
falkon
Gast
« Antwoord #10 Gepost op: 28 Februari 2009, 15:59:39 »

De gek vraagt wat hij wil. Mij leuze lekker laag en geen extra kosten voor bijhouden en voeden etc....Geen winst maar ook geen extra kosten. De ander gek geeft wat hij zelf wil is een persoonlijke keuze.Hoewel velen denken tis duur dus beter en kan eraan verdienen.
anders namelijk ....
We hebben een hobby en dat kost geld.Duurder verkopen om nul of winst operatie te maken is leuk. Resultaat meestal blijven dieren langer zitten verhogen dus onderhoudskosten en resultaat is dan nul of verlies.Maar dat ziet men niet want ze hebben meer kunnen krijgen.   

Je bekijkt nu het prijsverhaal vanuit enkel en alleen de hobby als perspectief. Je vergeet dat sommige schildpadden zo duur zijn omdat in andere landen schildpadden een andere rol vervullen dan van enkel en alleen als 'huisdier', ze worden er als medicijn of als voedsel gebruikt. Daardoor zijn sommige soorten zeldzaam geworden en dus hangt er een hoog prijskaartje aan, ook voor de hobbyist. Je kan namelijk niet verwachten van een arme Chinese boer die toevallig een Cuora trifasciata vindt hem aan hobbyisten verkoopt voor 100 euro terwijl hij er in zijn eigen land 1000 euro aan kan verdienen in de "medicijnen" industrie... knipoog Als je als hobbyist dus een dergelijk dier wilt hebben, dan zal je die prijs dus moeten betalen die ervoor gevangen kan worden door de persoon die de dieren in de eerste instantie vangt (alhoewel de tussenhandel er natuurlijk ook op verdient, maar je begrijpt waar ik heen wil....).

Die boer krijgt geen 1000 euro met wat geluk 5 euro .
Tussenhandel idd die verdienen er aan.
Dus wij kopen wildvang aan en betalen de boer de tussenhandel en de handelaar.
Waarom dan als HOBBY kweker gelijkaardige prijzen vragen?
Waar zit hier de boer? De tussehandel? Rechtstreeks van de kweker (handelaar)
Gelogd
falkon
Gast
« Antwoord #11 Gepost op: 28 Februari 2009, 16:09:10 »

Het is toch helemaal niet raar om de kosten van het uitbroeden en opkweken van een nakweek eruit te willen halen.
Lijkt mij meer dan normaal, tuurlijk heb je er plezier van en leer je er ook van maar dat beteken niet dat het je geld moet kosten om een andere liefhebber de mogelijkheid
te geven een dier te verzorgen.

Bovendien ben ik er erg voor als kwekers hun nakweek "'vasthouden"' voor een bepaalde tijd, om het diertje een zo goed mogelijke start te geven als bv het diertje pas
weg gaat na een jaar is het daarom logisch dat het duurder is dan als het een paar weken oud verkocht word, leeftijd bij nakweek speeld dus ook een rol in de prijs.

Bovendien blijf ik geloven dat een hoge prijs impuls aankopen verminderd, neem alleen al het aantal kinderen wat niet in staat zou zijn om een schildpad te kopen/krijgen als de prijs hoog is.
Blijft een gegeven dat sommige mensen kleine water schildpadjes als kinder speelgoed zien, gisteren was nog te lezen op het net dat ouders voor een kind van 3 schildpadjes kochten,


Een die langer houden kost idd meer geld. Maar is jouw keuze daarom niet de keuze van de koper.
Dus waarom moet de koper dan opdraaien voor wat jij wil?
Jij wil er meer geld insteken okƩ.
Impuls aankopen heeft weinig met de prijs te maken.
Ik zit in roofvogel wereld .
Vogels kosten tussen de 50 en 50 000 euro.
Ik weet impuls aankpen van mensen voor hun kind.Van vogels met gemiddeld 5000 euro.
Dit terwijl ze er ook Ć©Ć©n konden kopen van 50 of 100 euro.
En neen dit zijn geen alleenstaande gevallen.
Dure aankoop staat bij impuls gelijk met meer opbrengst bij kweek.Zo redeneren zij die financieel aankopen niet voor het welzijn maar om ermee te kunnen verdienen.

Het broeden zelf kost niet zoveel ik kweek ook raskippen. Kuikens gaan weg voor 2 euro stuk.pas na een week.Mijn broedkast verbruikt niet minder dan die dat jullie gebruiken.Het eten voor hen is zefs duurder dan voor de schildpadden.Volwassen kippen gaan weg tussen de 5 Ć  10 euro stuk. Dan zijn ze gemiddeld 6 maand oud en hebben ze al het driedubbele opgegeten
Wat moe ik dan doen? 50 euro voor een raskip vragen? Idd er zullen zotten zijn die het betalen.Maar het blijft mijn HOBBY en dat KOST geld.
Gelogd
falkon
Gast
« Antwoord #12 Gepost op: 28 Februari 2009, 16:22:31 »

ik sluit me volledig aan bij hansm, en hoe minder er in aanbieding zijn zoals volwassen dieren hoe meer je kan vragen,ik denk als je ze al jaren verzorgd kom je er toch nooit met winst uit, reken maar verwarming eten leefruimte en dierenartskosten enz.

Ja jehet gelijk. Dus reken voor elk 6 maand oude diertje dan al maar meer dan een handelaar.
Want als je zo denkt moet je ook bedrag aankoop ouderdieren bakken voeding etc... doorrekenen
Gelogd
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #13 Gepost op: 28 Februari 2009, 16:50:14 »

Eerlijk gezegd denk ik niet dat handelaar en hobbykweker op dezelfde leest geschoeid zijn...evenmin dat je schildpadden kweken  kunt vergelijken met kippen fokken....
Gelogd
Hansm
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 17832


« Antwoord #14 Gepost op: 28 Februari 2009, 17:13:01 »

Juist in belang van de hobby zou ik hoge prijzen promoten en lang een dier vasthouden om het een zo goed mogelijke start te geven komt uit liefde voor het dier voor, nergens anders om.
Vrienden/collega kwekers wordt echt het "'vel niet over de neus gehaald"', vaak zat wordt er in het belang van de soort met gesloten beurs gewerkt.
En steeds de vergelijking handelaar tegenover kweek gaat ook echt niet op, steeds meer mensen zien in dat uit het wild blijven halen geen optie blijft nu en voor de toekomst en betalen graag meer voor een nakweek dan wildvang, beetje de mentaliteit die je mag hopen dat een nieuwe eigenaar bezit wil deze goed voor je nakweek zorgen.
Gelogd

Players only love you when they are playing.
http://artisklas-haarlem.nl/ de kleinste officiƫle dierentuin van Nederland
Pagina's: [1] 2 3 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28 Maart 2024, 16:36:39

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 772
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 675
Totaal: 675
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.063 seconden met 27 queries.