Toegestaan of niet, ik hoef geen dieren die mogelijk besmet zijn met herpes. :wink:
Spijtig, (ook bij het topic wildvang vs nakweek op turtle) word enkel ingegaan op de schade die het teweeg brengt (of net niet) aan de populatie in het wild. Ik meen nochtans te weten dat geimporteerde dieren veel meer problemen opleveren , ook menselijk leed .
Eens, wildvang/geimporteerde dieren zijn moeilijk te acclamatiserenen kunnen een bron van besmetting zijn voor een bestaande collectie.
Ik wil met bovenstaande niets goed praten, ik verafschuw deze praktijken, maar alleen aangeven dat dit gewoon zaken van alle dag zijn waar wij weinig invloed op hebben. Ik hoop dat wanneer mensen dit soort discussies lezen ze inzien dat dit niet de manier is. In de verwijzing die ik geef kun je lezen dat voor diverse dieren het uitvoerverbod is opgeheven. Dit is merkbaar want er worden inmiddels volwassen horsfieldis en denticulata's geimporteerd. Van de laatste goldt de afgelopen 10 jaar een export verbod (nu dus niet meer).
Er is voor ons schildpadhouders een taak weggelegd; voorlichting en educatie; promoten van nakweek en stamboek.
Een deel van de schildpadhouders die deelnemen aan deze discussie's zijn weleens wat hypocriet ; veel houders kunnen niet met zekerheid zeggen dat hun dieren geen wildvang dieren zijn; Ik kan dat ook niet en zt vraagtekens bij zeker 80% van mijn collectie.(zie ook turtle.be ;wildvang versus nakweek).
Ik betreur dat want ik heb wel te goeder trouw gedacht gekweekte dieren aangeschaft te hebben. inmiddels weet ik wel beter en weet ik ook waar ik voortaan op moet letten.