Meestal zie je de GEWONE EILEG aan een combinatie van dingen waarvan rusteloosheid de opvallendste is.
Maar ook minder eetlust vlak voor het eieren leggen, vaker in en uit watergedeelte gaan zijn aanwijzingen ook het "proeven"' van de bodem ondergrond waarbij niet echt ervan gegeten wordt maar het soms net lijkt horen erbij.
Voorafgaand aan de eileg wordt meestal ook extra lang onder de lamp gezeten.
Al deze dingen kunnen weken aanhouden voordat daadwerkelijk eieren gelegd worden zeker als de legplek niet naar hun zin is.
Deze "'symtomen"' zijn dus geen legnood wat wel vaak gedacht wordt
Bij legnood gaat de conditie van het vrouwtje sterk achteruit, denk dat je dan meer het met gesloten ogen lange tijd op 1 plek blijven zitten moet indenken.
Ingevallen ogen, niet willen eten, persbewegingen maken rontgenfoto's en behandeling door een RA zijn dan noodzakelijk.
Heb jij foto's van hun achterkanten ik heb nog niet eerder gehoord dat een vrouwtje geen eieren kon leggen door een vergroeid schild, lijkt mij dat de opening tussen plastron/carapax hetzelfde blijft zoals bij niet vergroeide dieren, de vergroeing zit meestal meer in de vorm van het carapax bultterig of raar hoog of juist laag.
Nu denk ik eigenijk dat het wel mee zal vallen, omdat ik de achterkant nog niet heb gezien