Het wordt hier één grote Heerlense familie lijkt het wel
Het zijn inderdaad mijn eerste schildpadjes, en ik heb ze sinds november. En ze zijn leuk!
Ze doen het heel goed: ze zijn lekker actief en mooi glad.
Ze wegen nu 39 (Nelson) en 35 (Darwin) gram.
Moet wel zeggen dat ik ze in het begin wat veel eten heb gegeven, ik wist nog niet goed hoe veel ze nou per dag mogen hebben. Maar heb de laatste weken de hoeveelheid afgebouwd en nu krijgen ze een stuk minder. Dat moet beter zijn voor de groei.
Hebben die van jou al namen?
Ze hebben niet echt namen …als ik ze typeer is de kleine ’n lefgozer en de ander ’n luiwammes.
Ondank dat ik gelezen had dat ’t voer best eiwitarm moet zijn heb ik ook ’n beginnersfout achter de rug in ’t kader van afwisseling en kijken wat ze lekker vinden.
Ik ben begin deze week terug naar deels bladgroente die ik snij en nat maak zodat de losse droge vezels zich er een beetje aan hechten in de verhouding 50/50 anders willen ze ’t droge voeg niet graag. Nu zie ik ze wel veel meer drinken dus vermoed ik dat ze meer droge vezel binnen krijgen dan ik denk en zie.
De dag dat ik ’t menu verandert heb waren ze best even uit hun doen door druk rond te lopen en veel snuffelen aan ’t eten zonder ’t te proberen. dat is nu weer normaal voorzover ik met 'n paar weken ervaring voor normaal kan spreken.
Ze zijn actiever dan dat ik vermoedde, dat is een leuke bijkomstigheid.
Verder heb ik ’t voornemen om ze maandelijks te wegen, te meten en schildprofielfoto’s te maken. Omdat ikzelf niet kan vergelijken wat goed en normaal is hoop ik daarmee op den duur (indien nodig) tijdig bijgestuurd te worden door kenners die dat verschil wel kunnen zien.