Hallo,
Toen ik begin jaren 90 ’n sterke fascinatie voor waterschildpadden kreeg ben ik mezelf uitgebreid gaan informeren.
Boekjes lezen en kopen …er was toen in mijn beleving nog geen internet, rondkijken in winkels, de dierentuin en bij wat mensen thuis.
Gaande die tocht, waar ik wel ’n jaar zoet mee ben geweest, werd mn enthousiasme steeds minder omdat overal waar ik kwam de informatie die ik gelezen had over moeilijke hygiëne bevestigd werd…
Misschien ben ik niet op de juiste plekken geweest of heb ik ’n waterschildpaddenovergevoeligheid in mn neus…
Destijds heb ik om die reden geen waterschildpadden genomen maar de fascinatie voor deze dieren in ‘t algemeen is blijkbaar gebleven.
In ‘t laatste weekend van ’t vorige jaar zat ik op ’n ander forum te lezen wat niets met beesten te maken heeft, daar kwam iemand zichzelf voorstellen en in dat topic kwam ’n prachtig plaatje van zaagruggen voorbij.
Mn mond viel open van verbazing …heb die dame ‘n pm gestuurd met ‘n brabbeltje over mijn keuze destijds en mn complimenten voor de totale conditie van haar bak.
Mn bloed kroop waar ’t niet gaan kan en in no time kortsluiting in mn hersenpan;
…immer overtuigd dat ik geen waterschildpadden wil verzorgen
…landschildpadden
…drama Henk Westbroek
…landschildpad met ’n gaatje in t schild waaraan ’t touwtje zat in de tuin van kennissen van mn ouders en de landschildpaddenpopulatie in ‘n dierentuin net over de grens met Duitsland waar ik als klein kind regelmatig kwam, over ’t muurtje stapte en terug werd gefloten door stokoude andere bezoekers *shame* ik was kleuter en wist niet beter!
Was mn 1e zoekopdracht op internet “landschildpadden” 2e was zoeken naar mogelijkheden om legaal schildpadden te houden in Nederland en toen was ik definitief verkocht met ’t idee dat ik destijds mezelf voldoende geïnformeerd had en nu de informatie voor ’t oprapen ligt mits je wil bukken!
Diezelfde avond heb ik contact gehad met ’n hobbykweker, kortdaarna via ’n koop en verkoopsite ‘n aquarium van 80x40x40 opgehaald en de volgende dag ben ik de 2 nakweek 2008 testudo hermanni boettgeri met stralend weer aan de andere kant van Nederland in mn eigen geboorte plaats gaan halen. Ze wegen nu 28 en 35 gr.
Ook vanaf die dag neus ik rond op dit (door de vrije toegankelijkheid gebruikersvriendelijke <CHAPEAU>) forum en heb al heel veel opgestoken over de kwaliteit van ’n schildpadbestaan en toegepast in mn eigen bak.
Als ik terug kijk naar mezelf;
Had ik ooit zo, mn veelal onuitgesproken, menig over mensen die aan baby papagaaitjes beginnen op latere leeftijd …niets is mezelf vreemd, spiegeltje!
Vind ik dat op zn minst mn bak in orde had moeten zijn voor ik ze ben gaan halen …staat als ’n paal boven water!
Waarom ik destijds niet aan landschildpadden gedacht heb is waarschijnlijk geweest omdat ik 14 jaar op ’n bovenwoning zonder balkon heb gewoond …blijft gissen!
Heb ik 11 jaar getwijfeld of ik aan ’n teckel zou beginnen kan ik nu na 10 jaar zeggen dat ik dat 12 jaar eerder had moeten doen …zo voelt vooralsnog na enkele weken mn landschildpaddenbesluit ook!
Blijkens de situatie nu, en zoals altijd, kan ik mezelf nooit voldoende informeren …is de ervaring!
Hartelijke groet,
Sjakkelien